CFR Călători dă startul programului estival de transport “Trenurile Soarelui”. Turiștii vor avea la dispoziție 40 de trenuri ce vor asigura zilnic legături directe din toată țara cu staţiunile de la Marea Neagră și cu Delta Dunării până la data de 11/12 septembrie 2022. Timpii de parcurs vor fi uneori mari și nu trebuie uitat că la 1 iulie se scumpesc cu 20% biletele de tren.

Vagoane pentru Trenurile SoareluiFoto: Hotnews

Cu trenul la Constanța, Mangalia, Eforie sau Costinești. Durată și preț

Trenurile Soarelui intră în circulație în data de 10/11 iunie și ulterior din 11 și 11/12 iunie 2022. Din București vor fi aproape 25 de trenuri pe zi pe sens către Constanța, de la cinci companii diferite: CFR Călători, Regio Călători, Astra TC, Transferoviar și Softrans. Peste jumătate dintre trenuri sunt de la CFR Călători. În extrasezon sunt 16 trenuri pe sens.

Citește și:

Revine trenul direct București - Istanbul. De ce pierde clar lupta cu autocarul sau mașina personală

După 11 iunie, primul tren București - Constanța este IR 1912 al CFR care pleacă la 3.22 noaptea. Ultimul este un tren Regio Călători care pleacă la 21.15. Cele mai rapide trenuri fac sub două ore și zece minute. Biletul costă 54 lei la IR și 29 de lei la trenurile Regio. Fără îndoială că trenul este cel mai rapid mijloc de transport între București și Constanța, dar și între Brașov și Constanța. Trenul pierde mult însă între Constanța și Mangalia.

Zece trenuri directe pe zi circulă pe sens între București și Mangalia, astfel că sunt utile și pentru cei care vor să coboare la Costinești, Eforie sau Mangalia. Trebuie spus că între Constanța și Mangalia, cum linia este neelectrificată și nemodernizată, unele trenuri fac și peste 95 de minute pe 43 km. Cu tot cu staționarea în Constanța, drumul de 225 km dintre Capitală și Constanța ajunge să fie NU cu mult mai lung decât drumul Constanța - Mangalia.

Citește și: Cu trenul spre litoralul bulgăresc - Cât durează, cât costă și de ce este tare complicat

În sezon vor fi 18 trenuri pe zi pe sens între Constanța și Mangalia, în timp ce între septembrie și iunie sunt 11 trenuri. Un tren Transferoviar are cel mai rapid parcurs, 66 de minute, iar cel mai lent este un tren IR al CFR Călători: 98 de minute (23 de minute de opriri p parcurs). La întors, între Mangalia și Constanța, cel mai rapid este un tren TFC, 65 minute, iar cel mai lent, un tren CFR Călători (97 de minute, dintre care 26 de minute staționare în cele șapte gări de pe parcurs).

De menționat că, dat fiind faptul că peroanele nu au fost modernizate, este greu să urci sau să cobori din tren în gări precum Costinești, Eforie Nord, Eforie Sud sau Neptun.

Brașov - Constanța este un traseu ce merită făcut cu trenul: vor fi opt trenuri pe sens pe zi, dintre care șase de la CFR Călători și două de la Regio Călători. Cele mai rapide fac sub 5 ore. Biletul costă 71,8 lei la clasa a 2 a la IR. La compania Regio Călători biletul costă 61 de lei la trenul care pleacă la 7.24 din Brașov și ajunge la 12.16 la Constanța.

Există și riscul ca trenul să ajungă cu mare întârziere: în vara anului trecut au fost probleme de trafic din cauza unor deraieri de trenuri de marfă la Fetești și au fost întârzieri de multe ore după ce furtunile au afectat linia de contact. Este și o chestiune de noroc să nu te nimerești în tren fix în ziua când apar mari probleme pe vreo magistrală mare.

Nu trebuie uitat că de la 1 iulie biletul de tren se va scumpi cu 20%. Chiar și așa, dat fiind că unele trenuri nu sunt foarte lungi și cerere va exista, este recomandat să vă cumpărați biletul cu cel puțin trei săptămâni înainte. La toate companiile se pot cumpăra ușor bilete online, astfel că nu este nevoie, precum în urmă cu 10-15 ani, să mergeți la coadă la agențiile CFR.

Pentru cei care vin din vestul sau nord-vestul țării drumul către Litoral va fi foarte lung. Drumul Satu Mare - Mangalia, 944 km, durează 19 ore, cu plecare la ora 13.20. Târgu Mureș - Constanța durează aproape 12 ore, iar Cluj - Mangalia, peste 15 ore.

De la Satu Mare la Eforie Sud biletul întreg costă 124 de lei la vagon clasa a 2 - a, iar la cușetă cu șase locuri prețul pentru un loc este 160 de lei.

Iași - Constanța este un drum ce durează aproape 8 ore și costă 118 lei în cușetă cu șase paturi. Oradea - Mangalia este un alt parcurs lung, cu IR 1932, peste 17 ore, 909 km. La cușetă, în compartiment cu șase paturi, biletul costă 160 de lei și prețul va urca la peste 190 lei de la 1 iulie.

Va exista și tren direct Timișoara - Mangalia, cu grupă de vagoane Reșița Sud - Mangalia. Drumul de la Reșița până în sudul litoralului durează aproape 15 ore, iar distanța este de 738 km. Important, trenul are rang de Regio, așa că drumul este ceva mai ieftin: 95 de lei. Problema este că nu există decât clasa a 2 a, deci nu va fi un drum comod.

Între Sibiu și Constanța vor fi două trenuri directe: unul face aproape 9 ore, altul, 11 ore și 20 minute, fiindcă rulează via Râmnicu Vâlcea - Pitești, în zone cu viteze medii de sub 45 km/h. Cu trenul ceva mai rapid, IR 1928, via Brașov, drumul Sibiu - Constanța costă 91,2 lei.

Va fi și tren direct Suceava - Mangalia, 8 ore și 32 minute, 573 km. Prețul? 91 de lei la vagon clasă (a doua) și 127 lei la cușetă șase locuri.

Un drum care necesită multă răbdare va fi Arad - Mangalia: peste 16 ore. 116 lei este biletul în vagon clasă, la cușetă cu patru paturi un loc este 167 lei, iar la vagonul de dormit, cu două locuri în compartiment, prețul este 245 lei. Există și varianta dormit single, dar nu este ieftină: 325 lei. Trenul pleacă la ora 18.18 din Arad.

Ce spune CFR Călători

Toate regiunile ţării vor fi conectate în perioada verii cu destinaţiile de vacanţă cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători fie cu trenurile directe dinspre Arad, Deva, Timișoara Nord, Reșița Nord, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Suceava, Iași, Galați, Buzău, fie prin asigurarea unei conexiuni rapide din București Nord prin intermediul trenurilor care circulă într-un orar cadențat (la 1-2 ore) pe ruta București Nord – Constanța și retur.

Astfel, timp de trei luni,

  • 30 trenuri directe (15 dus/15 întors, inclusiv ramurile aferente) care pornesc din principalele orașe vor avea ca destinație /plecare litoralul românesc, din care 18 trenuri (9 dus/9 întors) au ca destinație/plecare Mangalia.
  • 38 de trenuri (19 dus/19 întors) vor asigura legătura capitalei cu litoralul și retur (15 perechi din București Nord, 12 perechi din București Băneasa – din care 3 perechi nu trec prin stația București Nord, 1 pereche din București Obor).

Pentru călătoria spre Delta Dunării, din 11 iunie 2022, trenurile IR 1981/ R 8653 și R 8656/ IR 1982 vor asigura zilnic legătura directă București Nord – Tulcea Oraș și retur pe întreaga durată a sezonului. De asemenea, în Medgidia va fi asigurată zilnic conexiunea spre Tulcea Oraș și retur cu trenuri dinspre capitală sau Constanța.