A fost avizată în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor achiziția a încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs. Licitația va fi derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară prin PNRR, la o valoare estimată de 180 milioane euro, a anunțat ministrul Transporturilor. Așa cum ne-a obișnuit realitatea românească, probabil că peste mulți ani le vom vedea pe șine. Și nu timpul este singura problemă.

Linii de cale ferataFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Trebuie spus un lucru: trenurile electrice s-ar putea să nu fie prea comode pentru traseele vizate, unele lungi de 7-10 ore. În Europa Centrală se merge încă pe configurația locomotivă + vagoane, iar Polonia, Ungaria și Cehia au investit în material rulant nou. O călătorie de 8 ore Brașov - Suceava s-ar putea să nu fie plăcută într-o ramă electrică nouă care a fost gândită în Occident pentru călătorii de maxim 3-4 ore. La fel s-ar putea să fie și între Iași și Mangalia.

Să nu mai spunem de Oradea - Brașov, un alt exemplu oferit mai jos. Trenul IR 367 face 10 ore și 41 de minute pe 535 km, via Miercurea Ciuc. Cel mai rapid tren face 9 ore și 16 minute pe ruta scurtă de 483 km. Putem oare spera că peste 5 ani aceste trenuri vor face cu 2-3 ore mai puțin? Improbabil.

Mai este o problemă: mai jos sunt date ca exemplu traseele pe care aceste trenuri electrice ar putea circula, dar se pleacă de la premisa că peste vreo 4-5 ani ar putea fi electrificate tronsoane precum Cluj - Oradea sau Constanța - Mangalia. Ar fi bine dacă în 4-5 ani se va circula măcar pe varianta clasică București - Grădiștea - Giurgiu. și nu tot ocolit, pe la Videle.

Ce spune Ministerul Transporturilor

La cele 180 milioane euro se adaugă costurile întreținerii și reparațiilor de aproximativ 270 milioane euro (sumă asigurată de operatorii feroviari în cadrul implementării contractelor de servicii publice).

Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova - Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău - Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău - Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași

Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor.

Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia).

Condițiile pe care trebuie să le îndeplinească noile trenuri achiziționate sunt:

- să circule cu o viteză maximă de 200 km/h,

- să aibă o capacitate minimă de 160 locuri pe scaune (clasa întâi și clasa a doua),

- să asigure confortul pentru deplasări de lung parcurs (7 - 10 h /direcție).

Mentenanța va fi asigurată de furnizor pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.