Trenul ucrainean care a avut nevoie de un mic ajutor cu „prăjina” pentru a trece de firele de deasupra unei căi ferate reabilitate din zona Sighet care să facă legătura cu Ucraina avea „drept scop tocmai verificarea liniei CF și a gabaritului de liberă trecere pe întregul traseu. Trebuie menționat faptul că, în România, niciun operator de transport feroviar nu deține acest tip de locomotivă”, potrivit unui răspuns transmis HotNews.ro.

Tren al CFR CalatoriFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Potrivit CFR, „în data de 22.02.2023, pe relația Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) a circulat, la solicitarea reprezentanților UZ, o garnitură specială ucraineană de probă, compusă dintr-un vagon de măsurat și locomotivă pentru linii cu ecartament larg (și nu automotor de probă, cu care UZ a circulat pe relația Berlibas (UZ) - Valea Vișeului (CFR), în luna octombrie 2022), cursa respectivă având drept scop tocmai verificarea liniei CF și a gabaritului de liberă trecere pe întregul traseu. Trebuie menționat faptul că, în România, niciun operator de transport feroviar nu deține acest tip de locomotivă”.

„În ceea ce privește cablurile de fibră optică de la respectiva trecere la nivel cu calea ferată, acestea nu aparțin companiei noastre, iar după cursa de probă, la solicitarea Regionalei CF Cluj, societatea care deține/administrează cablurile respective a intervenit operativ pentru întinderea cablurilor în zona trecerii la nivel, fiind astfel asigurat gabaritul de liberă trecere pentru acest tip de locomotivă”, potrivit CFR.

CFR: Pe acel tronson Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren de mai bine de 16 ani

Compania română precizează că lucrările de reparații, executate în regie proprie de Regionala CF Cluj pe linia CF Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), în lungime de 40,44 km, acestea au fost finalizate integral până la sfârșitul anului 2022.

„Precizăm, de asemenea faptul că, lucrările de reparații executate de SRCF Cluj în regie proprie, în perioada septembrie 2022 - decembrie 2022, pe relația Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), au avut drept scop reluarea și fluidizarea traficului feroviar transfrontalier prin cele două granițe feroviare cu UZ, pe unde de mai bine de 16 ani, Căile Ferate Ucrainene nu au mai pus în circulație niciun tren”, potrivit CFR.

Mai jos, ce spune CFR de lucrările la diferite trasee de cale ferate care se conectează cu Ucraina:

„Reamintim de asemenea, informațiile oficiale transmise în 2022 de CFR SA privind redeschiderea celor două granite cu UZ, perioadele de probe efectuate de Căile Ferate Ucrainene și relațiile pe care UZ a pus în circulație garnituri feroviare:

- CFR SA a redeschis punctul feroviar de frontieră Valea Vișeului pe 12 octombrie 2022, primul tren de probă UZ (AUTOMOTOR) a circulat pe linia Berlibas (UZ) - Valea Vișeului (CFR) în data de 8 noiembrie 2022, iar din data de 17 ianuarie 2023, Căile Ferate Ucrainene (UZ) au pus în circulație primele trenuri pe relația Rakhiv – Valea Vișeului.

- CFR SA a redeschis punctul feroviar de frontieră CÂMPULUNG LA TISA în data de 15 noiembrie 2022, iar primul primul tren de probă UZ (vagon de măsurat și locomotivă) a circulat pe relația Teresva (UZ) - Câmpulung la Tisa (CFR) - Sighetu Marmației - Bocicoi - Valea Vișeului (CFR) în data de 22 februarie 2023.

Tot în acest context, vă reamintim faptul că, în anul 2022, CFR SA a mai redeschis și stațiile de frontieră FĂLCIU (pentru traficul de călători) și GALAȚI LARGĂ (pentru traficul de marfă) la granița cu Căile Ferate din Republica Moldova (CFM), singura stație feroviară de frontieră solicitată după 22 de ani, de CFM, fiind linia cu ecartament larg Galați Largă - Post Docuri, pentru traficul trenurilor de marfă.

Nu mai puțin important este faptul că, odată cu izbucnirea conflictului din Ucraina, CFR SA a depus eforturi susținute pentru a face față creșterii capacității transportului feroviar, înregistrat anul trecut atât prin punctele de frontieră de la granița cu Ucraina (Halmeu, Câmpulung la Tisa, Valea Vișeului, Vicșani), dar și cele de la granița cu Republica Moldova (Cristești Jijia, Socola, Fălciu și Galați Largă), prin lucrările executate în regie proprie, lucrări care au avut drept scop atât reluarea traficului feroviar pe linii CF (ecartament larg/ecartament normal) închise cu ani în urmă, dar și îmbunătățirea condițiilor de tranzitare și de manevră pe liniile din stațiile de frontieră sau din stațiile adiacente (Dornești, Dărmănești, Milisăuți și Văratec).

Lucrări de reparații, pe linii cu ecartament larg și normal, derulate și finalizate în anul 2022, în stațiile de frontieră cu UZ/CFM:

STAȚIA DE FRONTIERĂ HALMEU - granița cu UZ

- redeschise 6 linii CF (4 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)

- consolidare 16 linii CF (ecartament normal/ecartament larg)

- consolidare 47 de aparate de cale

STAȚIA DE FRONTIERĂ VALEA VIȘEULUI - granița cu UZ

- redeschisă Valea Vișeului (CFR) - Berlibas (UZ), linie cu ecartament

STAȚIA DE FRONTIERĂ CÂMPULUNG LA TISA

- redeschisă CÂMPULUNG LA TISA (CFR) - TERESVA (UZ), linie cu ecartament

STAȚIA DE FRONTIERĂ VICȘANI - granița cu UZ

- redeschise 13 linii CF (6 linii cu ecartament normal, 7 linii cu ecartament larg).

STAȚIA DE FRONTIERĂ FĂLCIU - granița cu CFM

- redeschisă linia CF Zorleni - Fălciu - Fălciu Frontieră

STAȚIA DE FRONTIERĂ CRISTEȘTI JIJIA - granița cu CFM

- redeschise 5 linii CF (3 linii cu ecartament larg și 2 linii cu ecartament normal)

STAȚIA DE FRONTIERĂ SOCOLA - granița cu CFM

- redeschise 2 linii CF (ecartament larg și ecartament normal)

STAȚIA DE FRONTIERĂ GALAȚI LARGĂ - granița cu CFM

- redeschise 2 linii CF, respectiv linia CF Galați Largă Ana - Galați Bazin - Galați Mărfuri - Port Docuri (ecartament larg) și linia CF Siloz Port Docuri - Galați Mărfuri - Galați Călători (ecartament normal).”