In urma cu un an, Apple lansa iPad 2, iar mii de bloggeri si ziaristi din intreaga lume incepeau sa scrie necrologul companiei. Un an si cateva zeci de milioane de tablete livrate mai tarziu, Apple a lansat iPad 3, iar mii de bloggeri si ziaristi din intreaga lume au inceput, din nou, sa scrie necrologul Apple. Realist vorbind, noul iPad are toate sansele sa domine si in acest an.

Steve Jobs si tableta iPadFoto: Reuters

Dupalansarea de ieri, primele comentarii au aparut si au acuzat compania producatoare de lipsa de inovatie, iar zecile de milioane de utilizatori care au ales in mod constient iPad au fost clasati ca drone care cad prada unui marketing exceptional si atat. Teza criticilor este foarte simpla: an dupa an, zeci de milioane de oameni din intreaga lume aleg acelasi produs pentru ca este prezentat si vandut intr-un mod spectaculos si pentru ca este un status-symbol aproape universal. Experienta in utilizare, ecosistemul software disponibil, securitatea si constructia impecabila, par sa nu joace nici un rol in decizia de cumparare.

In acelasi timp, competitia a lansat doar in ultimul an cateva zeci de modele, multe dintre ele la acelasi pret cu iPad, promovate prin campanii media cel putin la fel de spectaculoase ca cele comandate de Apple, cu rezultate in cel mai bun caz mediocre.

Realitatea este ca, pana in acest moment cel putin, Apple a dominat piata printr-o calitate superioara a experientei oferite utilizatorilor, nu prin integrarea celor mai noi dotari tehnice. Dincolo de nemultumirile unei minoritati foarte tehnice, ecosistemul simplu si sigur oferit de Apple a fost perfect adaptat la dorintele si obiceiurile publicului. O aplicatie se instaleaza printr-o singura atingere, programele disponibile sunt utile sau distractive, iar utilizatorul nu trebuie sa isi bata capul cu aproape nimic.

Pe de alta parte, piata de desfacere a aplicatiilor oferita de Apple a adus miliarde de euro in buzunarele dezvoltatorilor, care in continuare se indreapta in marea lor majoritate spre iPad cand vine vorba de tablete. Un ecosistem simplu si accesibil, utilizabil de oricine, este in mod evident mai profitabil.

Succesul acestei abordari este incontestabil, iar piata se indreapta in 2012 in exact aceeasi directie. Chiar daca iPad 3 a fost doar un upgrade incremental (cu exceptia display-ului, care a fost cu adevarat revolutionar), Apple va continua sa domine prin experienta impecabila si accentul pus pe ce poate realiza utilizatorul pe tableta, si nu pe specificatii criptice pentru majoritatea potentialilor cumparatori.

Alternativa “libera” oferita de Google incepe sa fie restrictionata din ce in ce mai multe puncte de vedere, prin impunerea de standarde obligatorii pentru dezvoltatori si blocarea de catre producatorii de tablete a accesului la partile importante ale sistemului de operare.

Microsoft nu a promis niciodata un ecosistem deschis, ci va merge pe exact acelasi drum ca si Apple pentru tabletele bazate pe Windows 8: standarde hardware obligatorii pentru toti producatorii, metoda unica de distributie si certificare a aplicatiilor si control total asupra software-ului. Astfel, experienta oferita utilizatorilor poate fi garantata pe toate aparatele, iar fragmentarea platformei este redusa la minim.

Deja producatorii incearca sa isi diferentieze ofertele prin functii utile, nu doar prin specificatii. Cel mai bun exemplu este Samsung, care la Mobile World Congresss 2012 a vorbit extrem de putin despre ce este in interiorul tabletelor sale si mai mult despre ce pot face ele. Introducerea modelului Galaxy Note 10.1, cu al sau creion sensibil la presiune, este exemplul perfect: avem cea mai buna tableta pentru desen, puteti sa o incercati si sa va convingeti singuri ca este ceea ce va doriti. Am vazut tablete transformate in case de marcat, am vazut tablete cu software personalizat pentru medici, am vazut solutii educationale integrate bazate pe tablete Samsung. Batalia specificatiilor trece in mod clar pe planul doi.

Cel de-al doilea jucator de pe piata, Amazon, cu al sau Kindle, a abordat si el o alta strategie: continutul. Cu una dintre cele mai mari baze de date de continut text, audio si video din lume, compania americana a oferit o alternativa bazata nu pe specificatii, ci pe experienta.

Pe de alta parte, Apple merita la randul sau o serie de critici: procesul adesea opac de aprobare a aplicatiilor, incapatanarea de a nu oferi unele tehnologii prezente pe aproape toate modelele competitorilor si utilizarea de standarde proprietare pentru aproape orice, toate sunt critici valide, care se traduc prin migratia justificata utilizatorilor catre platformele concurente.

Revolutia in lumea tabletelor a avut loc o singura data, cand in urma cu trei ani Apple a introdus primul iPad, dand nastere practic acestei piete. In 2012, Apple va continua sa domine prin ce a dominat si pana acum: o experienta excelenta a utilizarii, o calitate excelenta a constructiei si un ecosistem software exceptional. Lumea Android se va confrunta in continuare cu o fragmentare extrema, iar Google va lua, cel mai probabil, masuri drastice pentru a o limita. Microsoft va lansa Windows 8 la sfarsitul anului, dar detaliile despre planurile companiei inca lipsesc aproape complet.

Situatia se poate schimba in viitor, dar pentru 2012 sansele ca Apple sa piarda locul I pe piata tabletelor sunt minime.

P.S.: despre urmatorul varf de lance din gama de tablete Samsung se zvoneste ca va avea un display cu 4 milioane de pixeli (2560x1600 pixeli), cu 1 milion mai mult decat iPad 3.