​Desi perceptia generala este ca programatorii sunt rigizi si gandesc "in cutie", adevarul este ca ei sunt printre cei mai creativi oameni, insa dezavantajul lor este ca nu comunica emotie, a spus intr-un interviu pentru HotNews, Andy Szekely, unul dintre cei mai cunoscuti traineri romani de dezvoltare personala. Care sunt diferentele de mentalitate dintre romani si alte popoare, cat de diferit este privit falimentul in afaceri si ce gresesc companiile prezente pe Facebook puteti citi in articol.

HotNews.roFoto: Hotnews

Rep: Cum e atitudinea romanului fata de munca, suntem intr-adevar delasatori si e chiar mare diferenta fata de occidentali? Intreb si fiindca ii glorificam pe nemti, treaba nemteasca este la noi sfanta..

Andy Szekely: Imi place sa ma refer la aspectul psihologic: ce determina comportamentul uman si nu la cel cultural, fiindca aspectul cultural e plin de prejudecati si e o generalizare. E gresit a spune ca toti romanii sunt intr-un fel si toti nemtii sunt in alt fel, fiindca am exclude persoane atipice valoroase. Se poata insa vorbi de fibra psihologica a unui popor si, daca e sa vorbim despre romani versus nemti, exista diferente ce au baza stiintifica, nu-s doar pareri ale unor specialisti. De exemplu, poporul roman are ca si caracteristica proverbiala creativitatea, inventivitatea, asta insemnand ca ne place sa exploram diverse modalitati de a face un lucru.

Dar, spre deosebire de neamt, romanul se apuca de multe lucruri si nu are consecventa sa le si duca la bun sfarsit. Neamtul este insa consecvent si mai are o calitate: urmeaza o procedura de la un capat la altul, fara sa o schimbe pe parcurs numai fiindca asa i se pare lui ca e bine si i-a venit o noua idee. E un principiu: nu schimbi caii in timpul cursei. Dar stiti cum e la noi, mai schimbam, mai legam cu sarma daca nu merge...

Dar nu doar cu nemtii ne putem compara, ci putem sa ne raportam la cultura americana unde exista o preferinta pentru risc. Acolo, daca ai dat faliment cu o companie si te duci sa iei un credit, vei fi privit cu mult mai mare ingaduinta, primul faliment este vazut ca o experienta valida..

Rep: Esecul este deci vazut ca experienta, in timp ce la noi esti privit ca un ratat...

Andy Szekely: Da, esti privit foarte rau, esti ca vai de capul tau dupa un faliment. Insa la fel e si in Germania, trebuie sa spunem asta. In Germania ti se spune ca daca ai esuat, trebuia sa te pregatesti mai mult. In Romania se spune: ai esuat pentru ca esti prost...Si aici spun prost nu in sensul de incapabil, ci de neorientat,,

Rep: Dar cum e in China, Japonia, care ar fi diferentele fata de aceste tari indepartate?

Andy Szekely: Culturile asiatice si cele est-europene au intre ele multe asemanari, iar una ar fi ca sunt culturi colectiviste si constituie teren fertil pentru socialism. America de Nord si Europa de Vest sunt individualiste, iar asta naste un model de succes numit "self made millionaire", asta insemnand ca "eu imi determin singur succesul". Cu acest model nu vei avea succes in Romania in Europa de Est sau in Asia pentru ca modelul vestic nu se potriveste cu mentalitatea gregara, de turma. Aici la noi gandirea e ceva de genul: noi impreuna facem ceva si intr-un fel il ducem la capat fiindca muncim toti pentru unul si unul pentru toti.

Rep: Asta e explicatia si pentru numarul mare de start-up-uri pornite intr-un garaj in SUA...

Andy Szekely: Da, si e vorba de preferinta motivationala si de lucruri pe care le putem schimba, poti modifica o serie de convingeri in sistemul de valori, astfel incat succesul poate fi mai aproape de tine.

Rep: Bun, dar cat de mult poate fi schimbat prin carti sau cursuri un om timid, modest? E clar ca nu pot fi toti lideri si nici schimbari minune nu se pot face la un om...

Andy Szekely: Intrebarea e foarte buna si v-as raspunde cu un banc care circula in lumea noastra: "De cati psihologi e nevoie ca sa schimbi un bec? Poate sa fie unul, pot fi doi sau cinci, insa becul trebuie si el sa vrea sa fie schimbat..." Daca nu vrea, un batalion de psihologi nu pot face nimic. Asa e si cu formarea liderilor, iar eu cred ca sunt trei criterii fundamentale pntru formarea conducatorilor: unul este mai mereu trecut cu vederea, iar celelalte doua sunt puse in conflict.

Conflictul tine de intrebarea: liderii se nasc sau se formeaza? Iar al treilea criteriu tine de context. Pentru context, un exemplu - metafora ar fi daca, sa spunem, cineva s-a nascut intr-o mina in subteran unde e iubit si foarte respectat. Daca acel om nu stie ca exista lumea de deasupra, nu va putea niciodata sa devina lider in aceasta lume.

Cele trei elemente de baza necesare dezvoltarii unui lider sunt talentele native, in ce masura aceste talente au fost ingrijite de cei care te-au educat si al treilea este contextul. Pot sa fie multi oameni cu stofa de lider in tari bananiere cu dictaturi militare, dar nu vor ajunge lideri pentru ca nu le permite contextul. Acesti trei factori ce duc la formarea liderilor sunt asezati pe principiul vaselor comunicante si, spre exemplu, daca ai foarte foarte mult talent, poti sa ai mai putin context si mai putina educatie.

Rep: Chiar si in tarile cu traditie liderii sunt foarte putini. Daca aveti de exemplu 300 de oameni la curs, e clar ca doar doi-trei vor deveni mari...

Andy Szekely: De-asta spuneam mai devreme ca "becul trebuie sa vrea". Exista multi oameni foarte buni cu profesii liberale, insa ei nu isi doresc sa devina lideri si sa conduca oameni, ci vor sa-si faca meseria cat se poate de bine si atat. Intr-un sens ei sunt un fel de lideri. Sunt formatori de opinie, sunt lideri-experti prin ceea ce fac, insa nu vor sa-si asume propriu-zis leadershipul.

Rep: Poate nu vor sa aiba atatea pe cap. nu vor sa fie raspunzatori de greselile altora si sa se enerveze?

Andy Szekely: Exact. E o alegere personala a fiecaruia si e acceptabil pentru ca avem nevoie si de astfel de oameni

Rep: Ati consiliat si companii si oameni din IT, domeniu "forte" in Romania, cu oameni extrem de bine pregatiti. Ce parti negative ati observat la IT-istii romani? Se fac si bancuri cu IT-istii, se spune ca sunt rigizi...

Andy Szekely: Cred ca IT-istii au un profil psihologic tipic indiferent de tara unde traiesc, dar cred ca exista doua aspecte importante ale mintii de IT-ist: unul e foarte greu de banuit, iar altul e foarte vizibil. Cel vizibil este ca ei nu au o dorinta sau o capacitate de a fi comunicatori empatici, adica nivelul de emotionalitate pe care-l pun in conversatii este mai scazut decat la alti oameni.

Rep: Adica sunt mai distanti si au limbaj de lemn?

Andy Szekely: N-as folosi chiar termeni acestia, ei ar putea fi valabili si pentru ingineri. As ramane cu termenii mei tehnici si as spune ca pun prea putina emotie in comunicare, dar pun fapte, cifre si date. Emotia este cea care da energie si senzatie comunicarii. Tocmai de asta, aceasta breasla, acesti oameni, sunt ceva mai singuratici din punct de vedere social decat oamenii din profesiile care presupun comunicare.

Ar mai fi o trasatura mai putin evidenta: si anume IT-istii sunt printre cei mai creativi oameni. Contrar perceptiei publice, IT-istii sunt oameni creativi, in zona lor de activitate munca lor tine foarte mult de creatie. Noi beneficiem de produsul finit al muncii unui IT-ist, dar acesta este un algoritm de pasi din care pleci din punctul A si ajungi in punctul Z, insa e o cale foarte lunga intre aceste puncte. Cand el sta la birou sau acasa (ca freelancer), actioneaza aproape ca un hacker, inventeaza proceduri despre cum sa "pacaleasca" sistemul, cum sa schimbe, cum sa inoveze, iar asta este o activitate profund creativa. Si totusi, perceptia publica este ca IT-isti sunt rigizi si gandesc numai "in cutie", dar este fals. Ei nu comunica emotie, insa fac parte dintr-una dintre cele mai creative meserii. Aici mai refer la programatori si despre acestia pot spune ca sunt "hibrizi" interesanti: creativi lipsiti de emotie.

Rep: De obicei marilor companii li se reproseaza ca nu stiu sa comunice, mai ales cand sunt puse in fata unei situatii de criza. Prea multe companii folosesc fraze seci, limbaj de lemn.. Ce se poate face pentru o schimbare in bine?

Andy Szekely: Ar trebui sa invete vanzari. (...) Oamenii care lucreaza in comunicare publica nu au neaparat background de vanzatori sau de persoane care au reusit in diverse contexte sa convinga alte persoane sa faca ceva sau sa cumpere ceva. Nu, de multe ori sunt persoane care au lucrat in publicitate, in marketing, sunt obsinuiti sa faca fluturasi, advertoriale etc. Comunicarea fata in fata in care tu convingi pe cineva sa faca ceva are niste subtilitati care te fac sa fii foarte atent ce comunici dupa aceea, pentru ca inveti pe pielea ta ce functioneaza si ce nu.

Rep: In conditiile in care in ziua de azi mii de companii sunt prezente pe Facebook si comunica acolo, avand un numar urias de Like-uri, ce considerati ca gresesc companiile in comunicarea pe Facebook, in postarile lor.

Andy Szekely: Ar fi cred doua lucruri. Primul este ca uneori se comunica mesaje care se bat cap in cap cu viziunea si valorile companiei. De exemplu, daca esti o companie care militeaza pentru sanatate, nu pui nici in gluma mesaje sau fotografii cu oameni care fumeaza.

Al doilea lucru e legat de faptul ca Facebook e un loc in care oamenii se intalnesc sa socializeze, nu sa cumpere. Ei bine, daca am o campanie sau vreau sa promovez bunuri si servicii, eu trebuie sa-i aduc pe oamenii de pe Facebook intr-un alt loc in care sa le vand ceva. Mi se pare o greseala sa vinzi direct pe Facebook, trebuie sa-ti faci prieteni acolo si sa-i aduci la o alta pagina unde sa le arati ce ai de oferit. E o mare greseala sa transformi Facebook intr-un canal de vanzari. Lumea intra acolo ca sa socializeze, sa se simta bine.

Despre Andy Szekely

Andy Szekely s-a nascut in 1974, a absolvit in 1997 Universitatea A I Cuza din Iasi si de 15 ani lucreaza in antreprenoriat si este cunoscut pentru cursurile de dezvoltare personala pe care le organizeaza. A publicat cinci carti si, ca speaker si trainer, a lucrat cu 50 de companii in Romania si alte patru tari europene.

Ca antreprenor a fondat doua companii (o editura si o firma de training și consultanta) si a initiat o fundatie pentru educatia viitorilor lideri. Cel mai cunoscut proiect al sau este Bootcamp – o tabara de training intensiv pentru dezvoltarea personala si profesionala a adultilor cu spirit antreprenorial.