Televizorul este intr-o frenezie a schimbarii si primeste caracteristici de computer pentru a fi utilizat tot mai mult pe internet. Si modul in care interactionam cu televizorul se schimba si el, asta insemnand ca aparatul nu mai este doar acea cutie luminoasa pasiva din sufragerie. Avansul smart TV-urilor aduce insa si pericole de securitate informatica, iar raufacatorii testeaza in prezent moduri in care sa exploateze progresul uluitor al domeniului.

Cand televizorul se intalneste cu internetul rezulta un smart TV

Televizoarele exista de peste 70 de ani si s-au schimbat enorm: designul este uimitor la modelele premium, iar imaginea a ajuns la o calitate exceptionala. Insa, desi programele TV s-au inmultit fantastic, televiziunea ca si concept a ramas in unele cazuri la nivelul anilor 70' fiindca userii nu prea au cum sa dea feedback si primesc practic ce li se da. O schimbare importanta tine de generalizarea set-top box-urilor digitale (decodoare) care trimit automat feedback operatorului.

Revistele de stiinta scriau inca de acum 25 de ani ca trebuie sa vina un moment in care televizorul se va schimba, se va "destepta" si va "invata" ce le place privitorilor, urmand ca apoi sa le recomande diverse programe, in functie de "gusturile" lor. Se vorbea si despre posibilitatea de a putea, la un moment dat, alege intre mai multe tipuri de deznodamant ale unui film, practic de a putea interactiona cu ce se intampla pe ecran. Chiar atat de departe nu s-a ajuns, insa progrese se petrec sub ochii nostri.

De cativa ani lucrurile se schimba intr-un ritm accelerat, iar televizorul nu mai este doar o cutia animata, el imprumutand trasaturi de la computere si primind procesoare si soft, imbunatatiri ce i-au permis de devina "inteligent" (smart) si sa poata fi folosit cu ajutorul internetului. Sigur ca majoritatea televizoarelor din piata este simpla, mai ales ca in medie sunt tinute peste cinci ani, insa ponderea televizoarelor cu sistem de operare creste.

In anii 2009 si 2010 televizoarele smart erau foarte scumpe, dar de la an la an companiile s-au adaptat si au scos modele pe care si le pot permite si cei cu venituri medii.

Un raport Futuresource Consulting estimeaza ca in 2018 s-ar putea vinde pe plan mondial peste 200 de milioane de smart TV-uri, in timp ce anul trecut s-au vandut 90 de milioane. O buna parte dintre cei care si-au luat smart TV nu il folosesc pe internet, insa in SUA peste trei sferturi dintre posesori obisnuiesc sa utilizeze internetul pe televizor. Previziunile arata ca in 2016 peste 100 de milioane de gospodarii vor detine macar un smart TV.

Totusi, desi vanzarile de smart TV-uri cresc, industria nu e incantata de faptul ca rata profitului din utilizarea aparatelor vandute este mult prea mica si asta fiindca producatorii de TV-uri nu prea au oportunitati in a monetiza aplicatii si diverse tipuri de continut ce ruleaza pe acele televizoare. O alta explicatie ar fi ca, in general, consumatorul vizioneaza pe aceste TV-uri clip-uri gratuite si au abonament la un provider de internet&cablu sau apeleaza la Netflix sau la alte aplicatii cu continut "on demand". Astfel, apetitul pentru cumpararea de aplicatii scade prin combinatie cu obiceiul de achizitie in cazul smartphone-urilor.

Tot mai multe companii producatoare de smart TV-uri vor trece la Android, insa indiferent de sistemul de operare folosit, televizoarele smart vor fi si ele afectate de atacurile informatice, iar problemele de securitate vor fi sensibile.

Atacatorii isi "fac incalzirea" pentru asaltul asupra smart TV-urilor

Programele periculoase sunt de peste 15 ani ceva normal pe PC-uri, iar in ultimii doi-trei ani s-au inmultit si pe smartpone-uri, mai ales ca se vand anual cateva sute de milioane de unitati. Urmeaza in cativa ani smart TV-urile care vor avea tot mai multe in comun cu computerele.

Pana acum, smart TV-urile nu au fost lovite de un val de malware fiindca piata este foarte putin interesanta pentru infractorii informatici care tintesc zone in care pot rapid sa faca bani.

Multe smart TV-uri avansate, care permit multimedia streaming, internet browsing, jocuri si aplicatii, vin cu prospecte stufoase in care clientilor li se explica faptul ca trebuie sa accepte o serie de termeni si conditii referitoare la faptul ca televizorul va inregistra tot ce se intampla pe el si va trimite producatorului aceste informatii. E vorba de ce canale au fost vizionate si in ce intervale, cand a fost folosita aplicatia de e-mail sau alte aplicatii, informatiile urmand sa fie utilizate si in scop publicitar.

Mai mult, la fel cum s-a intamplat la PC-uri cand webcam-urile au fost "deturnate" de infractorii informatici care au trimis Trojeni pe e-mail, si la televizoare s-ar putea intampla acest lucru, mai ales ca sunt modele care au webcam si care pot fi comandate vocal. Exact caracteristicile care fac un smart TV mai atractiv pot constitui reversul medaliei fiindca hackerii pot pe viitor sa extraga informatii extrem de intime si deci valoroase despre utilizatorii televizoarelor.

In multe tari, inclusiv Romania, oamenii au o relatie speciala cu televizorul fiindca milioane stau cu el pornit sase-sapte ore pe zi in timpul desfasurarii altor activitati casnice. Cu cat televizorul va deveni mai "smart", cu atat exista mai mari riscuri ca in urma unui atac, initiatorii acestuia sa ajunga in posesia unor informatii confidentiale pe care le-ar putea, de exemplu, vinde pe bani grei companiilor de publicitate.

O solutie a problemei ar fi oprirea conexiunii la internet pe aceste televizoare, astfel incat sa fie stopata trimiterea de date, insa ar fi ironia sortii fiindca exact pentru internet cumpara cei mai multi aceste terminale.

Sunt insa si alte pericole la adresa smart TV-urilor, doi cercetatori de la Colombia University relevand intr-un studiu recent ca smart TV-urile pot fi deturnate si printr-un atac de tip man-in the-middle cu ajutorul unei simple antene de sub 500 de dolari. Problema tine de o vulnerabilitate in standardul HbbTV care a fost adoptat pe majoritatea companiilor europene de broadcasting si practic permite adaugarea continutului interactiv HTML semnalului DVB de cablu.

Tehnica se numeste man in the middle fiindca hackerii se plaseaza intre statia de transmisie si consumatorul final si pot injecta propriile informatii in stream, spre exemplu false reclame malitioase. Atacatorii pot intercepta tot ce primesc si trimit clientii si din cauza procedurii, infractorii sunt greu de interceptat.

Un viitor interesant

SUA, cea mai dezvoltata piata, da un exemplu despre ce efecte are internetul asupra televiziunii clasice fiindca numarul de abonati la cablu a scazut in 2013 pentru prima oara, sub influenta serviciilor de streaming precum Netflix si Hulu ale caror programe pot fi vizionate pe PC.

Daca un american plateste in medie peste 80 de dolari/luna pentru cablu, pe serviciile de internet online streaming abonamentul este cam 10 dolari. Dezavantajul este insa ca pe Netflix serialele foarte populare sunt disponibile abia dupa un an de la inceperea difuzarii in grilele traditionale ale operatorilor de cablu.

Desi Netflix si alte astfel de servicii promoveaza continut exclusiv, creat special pentru abonati, parerea generala este ca nu se pune problema ca va disparea cablul traditional, mai ales ca oamenii vor sa vada serialele preferate exact cand acestea apar si mai ales vor sa urmareasca live competitii sportive, capitol la care serviciile de streaming low-cost nu sunt extrem de eficiente.

Apoi in multe tari, inclusiv Romania, rata de penetrare a internetului este inca redusa, spre exemplu in Romania rata de penetrare fiind in randul populatiei de peste 30%.