La prima vedere pare usor sa iti faci o afacere online, insa lucrurile nu stau deloc asa, fiindca investitia de parcurs poate fi de cateva ori mai mare decat cea initiala. Apoi, antreprenorul se poate trezi ca in mediul online concurenta este mult mai dura decat in offline, ceea ce va afecta grav profitabilitatea, a spus la o conferinta organizata de RisCo, Marius Ghenea, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori din IT-ul romanesc. El a identificat teri mari riscuri ale unui business online: dimensiunea nisei, costurile asociate investitiei online si capitalul circulant. Marius Ghenea este de la inceput de 2015 senior adviser la fondul de investitii 3TS Capital.

Marius GheneaFoto: Agerpres

Un site internet nu inseamna business global

Offline-ul si online-ul nu sunt medii antagonice, ci devin din ce in ce mai mult canale complementare pentru orice afacere. E adevarat ca daca nu esti pe internet nu existi, iar acest lucru este valabil chiar pentru business-urile mici fara ambitii globale. Insa nu e suficient sa fii pe internet ca sa poti spune ca esti un business global, spune Marius Ghenea

"Eu nu sunt de acord cu aceasta idee fiindca e ca si cand am pune intr-o sticla un mesaj, am arunca-o in ocean si am astepta sa vina cineva sa ne salveze de pe o insula parasita, lucru care de multe ori nu se intampla. Spun asta fiindca si daca esti pe internet, trebuie sa mai faci multe alte lucruri ca sa devii vizibil si relevant", spune investitorul, adaugand ca exista multe bariere financiare si logistice.

Care are fi riscurile si provocarile unei afaceri online? Totul pleaca de la context social si tot mai des auzim de prieteni care vor sa-si deschida un mic business online sau chiar si-au deschis. Astfel de initiative trebuie facute dupa o ampla planificare pentru ca, desi un magazin online pare o initiativa simpla, mai ales ca exista platforme simple si gratuite stil Wordpress, lucrurile sunt mult mai complicate "Aceste platforme sunt simple chiar si pentru cei care nu au cunostiinte vaste de IT, insa daca facem un site nu inseamna ca am facut si un business. Trebuie o planificare atenta, fiindca afacerea online are trei riscuri majore", spune Marius Ghenea, cunoscut si pentru prezenta in juriul emisiunii de antreprenoriat Arena Leilor.

Piata unui business online e mult mai mica decat isi inchipuie antreprenorul

O problema importanta, care de multe ori nu e din pacate luata in calcul, tine de evaluarea dimensiunii pietei "Cand e vorba de online pe piata romaneasca trebuie sa tineti cont de un fapt: online-ul reprezinta doar 2,5% din comertul generalizat, iar pe ceva piete oportune comertului online ar putea fi 5% valoarea e-commerce-ului din valoarea totalului retail-ului. Mai departe, business-ul in sine, ca si anumita cota de piata dintr-o anumita nisa de comert online probabil ca ar putea fi 20% daca ajungi sa ai o afacere importanta in acea nisa. Per total, ca si ordin de marime, poti ajunge sa ai 1% din piata totala. Ca sa fiu si mai explicit, daca de exemplu piata totala de flori e de 50 milioane euro/an in Romania, asta inseamna ca, desi pare o piata atractiva, cu business-ul meu online eu as putea sa am cel mult 1%, oricat de bine l-as dezvolta si asta inseamna 500.000 euro, ceea ce nu e mult pentru un business online", spune el.

Ghenea conchide ca si in cazul in care nisa pe care iti deschizi business-ul pare atragatoare, ea trebuie proiectata la nivelul comertului online si apoi la nivelul potentialului pe care un business din comertul online il poate avea.

Se mai intampla un fenomen care face lucrurile si mai complicate pentru un antreprenor "Din pacate, tocmai pentru ca exista aceasta aparenta de lejeritate si de lipsa de investitii in a intra in comertul online, asistam de cele mai multe ori la o inflatie de jucatori pe pietele de nisa. De exemplu la un moment dat erau 150 de site-uri care faceau acelasi lucru: veneau cu cupoane de discount. Ei bine, acum mai sunt doar cateva si e bine ca piata s-a structurat si s-a consolidat (...) Tocmai pentru ca apare aceasta tentatie a intrarii in asemenea piete, s-ar putea sa va treziti cu o concurenta mai mare decat in spectrul traditional (offline), dar pe o piata mult mai mica", spune investitorul. Ghenea spune ca de aici deriva doua probleme: e foarte greu sa castigi cota mare de piata cand ai 10-15 concurenti si intr-o astfel de piata scad si preturile si evident ca si profitabilitatea este afectata.

Partea buna este ca majoritatea niselor cresc rapid si unele nise se pot dubla in doi-trei ani pe online, astfel de cresteri fiind imposibile in comertul tradtional.

Costurile reale ale investitieis e pot dovedi uimitor de mari

Un alt doilea element de risc tine de costurile investitiei, fiindca intr-o afacere online uneori nu e nevoie la inceput de foarte multi bani (site, mijloace fixe) si daca suma e de 10-15-20.000 euro investitorul spune ca nu e o suma mare "In realitate insa exista si investitia de parcurs si ea depinde foarte mult de durata de atingere a punctului de break-even operational, ceea ce inseamna ca pot sa-mi platesc facturile din incasarile obtinute". Aceste costuri nu sunt usor de estimat, fiindca si punctul de break-even e greu de estimat: poate fi peste 6, 12, 18 luni si in functie de asta se schimba toate coordonatele investitiei fiindca e vorba de lunile in care investitia trebuie finantata si daca sunt prea multe luni, investitia ajunge sa fie cu cateva zeci de mii de euro mai mare decat parea sa fie la inceput.

"Daca initial antreprenorul credea ca investitia este 10.15.000 euro, se poate ajunge la sume de patru-cinci ori mai mari". Regula de baza este sa se faca inca de la inceput o estimare cat mai exacta in luni a atingerii punctului de rentabilitate.

Un al treilea element este inteles de antreprenor doar pe parcurs, doar intuitiv si doar pe baza suferintei pe care el o simte pe durata derularii afacerii: capitalul circulant, spune Ghenea. "Multi nu se gandesc la el inca de la inceput si nu au o imagine foarte clara despre ce inseamna capital circulant. Aici avem cele trei elemente ale capitalului circulant: creantele, stocurile si sumele de plata catre furnizori, iar regula de aur este sa ai capitalul circulant negativ, e un pic ca la HIV SIDA unde negativ e rezultatul bun. Un capital circulant negativ inseamna ca te poti finanta furnizorilor, insa numai daca ai niste plati la furnizori in termen si negociate, nu plati interziate".

Multi antreprenori au tendinta de a importa loturi mari de marfa pe care incep sa le vanda online, desi acest tip de actiune le afecteaza in mod fatal ecuatia de capital circulant. "Daca tii stocuri mari intr-un business online, automat acele stocuri imi pozitiveaza foarte mult ecuatia de capital circulant".

Despre Marius Ghenea

In varsta de 47 de ani, Marius Ghenea este unul dintre cei mai cunoscuti investitori in sectorul IT, dezvoltand din 1993 si pana in prezent o serie de business-uri cunoscute precum Flamingo, Flanco, Fit Distribution sau PC Garage.

La inceput de 2015 Marius Ghenea a devenit senior advisor la fondul de investitii 3TS Capital unde cauta proiecte de IT reusite pe care fondul sa le finanteze. 3TS administreaza in Romania fondul de investitii Catalyst care a investit in mai multe companii romanesti: Avocat.net, Simartis Telecom si elefant,ro. 3TS a anuntat recent si o investitie la vola.ro. Vezi aici CV-ul lui Marius Ghenea.