Acer a avut un succes extraordinar in 2008 si 2009 cu mini-laptop-urile Aspire, dar apoi, incet incet, compania a intrat intr-o perioada nefasta, vanzarile au scazut, iar managementul pe Europa a fost schimbat. Acum, Acer a revenit in prim-plan, lanseaza o gama noua de produse de gaming si vrea ca in doi-trei ani sa fie perceputa ca marca premium, chiar si in Romania unde aduce si laptop-uri de 15.000 lei. Despre evolutia sinuoasa a Acer, despre parcursul in Romania si despre piata in general, puteti citi in articol.

Gama PredatorFoto: Acer

Acer a avut opt ani de crestere importanta in Europa pana in 2009, insa apoi a decazut, iar conducerea pe Europa a admis ca grupul taiwanez a reactionat lent la schimbari si vanzarile au ajuns sa scada chiar si cu 40% in 2011.

Compania a devenit celebra pentru mini-laptopul (netbook) Aspire One lansat in 2008 care a fost un urias succes. Productia modelului a fost oprita in 2013 cand vanzarile au scazut puternic intr-o piata in care tabletele se vindeau bine. Mini-laptop-urile au fost la moda inainte sa apara iPad-ul pe piata. "Netbook-ul a murit fiindca nici Intel nici producatorii de PC-uri nu au stiut sa vina cu ceva in loc si aici s-a pierdut din piata", spune Constantin Balmus, seful Acer Romania.

De ce a avut Acer un declin european atat de dur si cativa ani a avut o prezenta stearsa in piata? "Dupa o perioada in care compania a fost pe val si ajunsese numarul doi la laptop-uri pe plan global a urmat o perioada de stagnare. Odata cu venirea crizei financiare, Acer a avut stocuri mari in Europa de Vest, s-au pierdut foarte multe milioane de euro, Acer a trebuit sa plateasca toate lichidarile de stoc si au fost si schimbari de management, multi dintre directori migrand catre alte companii", explica seful reprezentantei Acer in Romania.

De exemplu, in primul trimestru din 2009 Acer era numarul trei mondial pe piata PC-urilor, cu o cota de 12%, in timp ce trimestrul trecut compania se afla dupa unele surse pe locul patru, iar dupa altele pe cinci, cota de piata scazand la 7%. In Q1 2009 Acer livra peste 7,3 milioane unitati, in timp ce trimestrul trecut a livrat cam cinci milioane.

Balmus spune ca este clar ca de acum lucrurile se vor schimba si compania are ce produse sa promoveze. In Romania, Acer vanduse chiar si de peste 35 milioane euro in cei mai buni ani, iar anul trecut cifra de afaceri a fost de 21,5 milioane euro. Anul acesta se estimeaza o cifra de afaceri de 23-24 milioane euro, laptop-urile reprezentand 85% din livrari.

Compania estimeaza ca va livra 85.000 de PC-uri anul acesta, pe o piata totala estimata la 750.000 unitati. Dintre acestea, laptop-urile vor fi 550.000, Acer prognozand o cota de 15%. Ultrabook-urile - laptop-uri subtiri, usoare si performante promovate de Intel - nu au prins in piata romaneasca, spune Balmus, care precizeaza ca cele mai scumpe ultrabook-uri Acer sunt peste 7.000 de lei. Data fiind puterea de cumparare, nu este de mirare ca Acer vinde doar 80-100 de exemplare pe trimestru.

La livrarile de laptop-uri, in functie de luna, compania este fie locul trei fie pe patru in tara, insa e departe de perioada de glorie in care era numarul unu datorita netbook-urilor. Competitorii cei mai puternici sunt Lenovo, HP si Asus.

La tablete, compania are vanzari importante pe segmentul convertibilelor cu Windows, sistem in general putin popula in randul tabletelor.

Este interesanta distinctia pe care Balmus o face intre clientul de online si de offline "In online vindem mai bine produse premium, cele care nu sunt acceptate de clientul traditional de raft se vand foarte bine pe internet, fiindca acolo exista o putere de promovare fantastica. Produsele noi si scumpe se vand mai bine in online".

Acer are cinci oameni la reprezentanta din Romania unde vanzarile se fac prin partenerii din retail, cei din birou ocupandu-se de partea operatonala. Pe 2016 compania asteapta o crestere de 10% a cifrei de afaceri, spre 26 milioane euro. Pentru piata totala a laptop-urilor, Balmus estimeaza o crestere de 2-5%.

Romanii schimba laptop-urile in medie la 3-4 ani, uneori chiar si la 5 ani, iar 60% dintre clienti aleg modele de sub 400 euro, predominand asadar laptop-urile de buget. "Vindem foarte multe laptop-uri de buget si multimedia, pretul mediu fiind de 2.000 de lei. La peste 3.000 de lei ne-au lipsit produsele, nu prea am avut ceva senzational in zona asta, dar acum avem produsele de gaming cu care testam piata".

Acer a lansat acum in Romania o gama de gaming formata din laptop-uri, tablete si desktop-uri, gama numita Predator

In decembrie compania ar vrea sa vanda 150 de laptop-uri de gaming Predator, iar pentru intreg anul 2016 asteptarile sunt de 1.000 de unitati.

Romanii vor laptop-uri de buget, costul mediu/unitate la achizitie fiind cel mai mic din UE, spune seful Acer Romania.

Ce urmeaza? Acer incearca sa se repozitioneze spre gama premium, a schimbat gama de produse, a imbunatatit partea de garantie si vrea sa fie perceputa altfel "Evident ca asta va dura doi-trei ani fiindca nu poti sa vii si sa-i spui clientului ca Acer este premium si ca vom avea in piata un laptop de gaming Predator la 15.000 lei, pentru ca vom avea un astfel de produs in aceasta luna. Dar sunt optimist ca vom vinde si astfel de laptop-uri".

Compania spune ca a vandut 1,1 milioane de produse in ultimii 10 ani in Romania.