Un raport recent Kaspersky Lab arata ca, in toata lumea, copiii isi petrec cea mai mare parte a timpului lor din mediul online, folosind instrumente de comunicare cum sunt retelele sociale, email-ul, chat-ul etc. (reprezentand 67% din activitatea online). Portalurile de jocuri (11%) si site-urile care contin informatii despre alcool, droguri si tutun (9%) se claseaza pe locul al doilea, respectiv al treilea. In acelasi timp, se observa diferente notabile in ceea ce priveste interesele copiilor din diferite tari.

Raportul, care acopera o perioada de 12 luni, se bazeaza pe statistici anonime provenite de la solutiile Kaspersky Lab pentru PC-uri Windows si Mac-uri, care au modulul Control Parental activat, si prezinta procentul de vizite sau tentative de a vizita site-uri cu un continut potential daunator, incadrate intr-una dintre cele 14 categorii prestabilite. Statisticile arata ca, in perioada urmarita, copiii au redus numarul de vizite in mediile de comunicare si site-urile destinate adultilor. Aceasta tendinta poate fi explicata prin faptul ca si-au mutat cea mai mare parte a activitatilor “sensibile” pe dispozitive mobile, care nu au fost vizate de raport.

Categoria “canale de comunicare pe Internet” este cea mai populara in Mexic (86%), Rusia, Brazilia si Italia (cu procente de peste 70%). Cei care au comunicat cel mai putin in aceasta perioada au fost copiii din China (30%), Germania (31%) si Marea Britanie (32%). Interesant de remarcat, cu cat e mai putin populara aceasta categorie intr-o tara, cu atat e mai populara categoria “jocuri pe computer”. Copiii din Marea Britanie (28%), Germania (26%) si Australia (21%) au o tendinta mai accentuata sa se joace online, in timp ce copiii din Mexic (4%), Italia (6%) si Japonia (7%) se joaca mai rar.

In ceea ce priveste vizionarea de materiale video, descarcarea de software sau cand vine vorba sa asculte muzica, micutii din Japonia conduc detasat (12% din totalul de notificari trimise de sistemele de control parental). De asemenea, ei se claseaza in top la cumparaturile online (17%), ca si copiii si adolescentii din China (20%). Categoria “alcool, tutun si droguri” a generat cele mai multe semnale de alarma in Germania (23%) si Marea Britanie (25%). In schimb, continutul pentru adulti a generat cel mai mare interes in randul copiilor din China (23%) si din Japonia (5%), iar cel mai mic interes in Marea Britanie si SUA (ambele inregistrand sub 1%).

“Popularitatea anumitor tipuri de site-uri printre copiii din diferite tari poate fi legata de specificul cultural al fiecarei tari si de conditiile economice. Vedem cum copiii devin mai independenti in mediul online: aleg ce muzica asculta, filmele si desenele animate pe care vor sa le vada si ce programe sa instaleze. Aceasta independenta este buna, dar, pe Internet, ca si in viata reala, copiii trebuie ghidati si invatati cum sa aiba un comportament responsabil, care sa nu ii puna in pericol. Noi credem ca, pentru a evita accesarea unui continut daunator de catre copiii lor, parintii trebuie sa imbine folosirea unei solutii complexe de securitate cu o comunicare constanta. Prin discutii, micii utilizatori invata despre pericolele din mediul online si se creeaza o relatie de incredere in cadrul familiei, in timp ce solutiile de securitate ofera baza pentru astfel de conversatii si un mediu sigur pentru toti membrii familiei”, spune Anna Larkina, Senior Web Content Analyst la Kaspersky Lab.