​Holdingul Tencent a devenit prima companie chineza ce valorwaza peste 500 miliarde dolari si a depasit Facebook la capitalizare. Cu toate acestea, Tencent este foarte putin cunoscuta in afara Chinei, fiindca abia de curand a inceput extinderea. Holdingul infiintat in urma cu 19 ani a cumparat 12% din Snapchat si 5% din Tesla Motors, iar in istoria sa a investit in sute de companii. In plus, Tencent detine WeChat, o platforma cu un miliard de utilizatori unde se pot face si cumparaturi online si pot fi vizionate si clipuri video. Despre Tencent si numeroasele domenii in care a investit puteti citi pe larg mai jos.

Doi directori ai Tencent Ma Huateng si Liu ZhipingFoto: Agerpres/Xinhua

Tencent a fost infiintata acum 19 ani si a inceput cu o aplcatie de mesagerie instant care a trebuit sa-si schimbe numele in QQ pentru ca semana prea mult cu cel al ICQ, aplicatie detinuta de AOL. De atunci holdingul a crescut fantastic, capitalziarea s-a dublat in ultimele opt luni si a ajuns la peste 500 miliarde dolari, ceea ce inseamna cea mai mare a unui grup din Asia. Trimestrul trecut grupul a avut afaceri de 8 miliare euro si profit net de doua miliarde euro. QQ a devenit una dintre cele mai mari aplicatii de mesagerie instant din lume, cu peste 860 milioane de utilizatori.

Interesant este ca grupul sud-african Naspers, cel care detine si eMAG, are 33% din actiunile Tencent, acest lucru fiind considerat ingrijorator de unii analisti pentru ca pachetul de actiuni detinut de Naspers la Tencent a ajuns sa valoreze de cateva ori mai mult decat grupul Naspers in sine.

Omul din spatele Tencent este "Pony" Ma care detine 8,6% din actiuni, pachet care acum valoreaza peste 45 miliarde dolari. Fata de celebrul Jack Ma de la Alibaba, Pony Ma este mult ai discret cu iesirile in media, insa legaturile sale cu Partidul Comunist Chinez sunt mai stranse decat ale lui Jack Ma.

In 2010 Tencent a lansat WeChat, retea sociala care a devenit si platforma de plati online si a lansat in premiera servicii de transfer de bani si posibilitatea de a plati direct din retea pentru o gama diversa de servicii.

WeChat (Weixin in chineza) este un concept cu totul special: are 980 de milioane de useri si direct din aplicatie ei pot face plati, pot sa acceseze continut video, pot chema un taxi sau pot cumpara bilete la film. Cei de la WeChat spun cu mandrie ca permisele de conducere sunt in Shenzen primite de titulari direct prin aplicatie si adauga ca in SUA sau Europa mi exista servicii similare. Mai mult, 900 de milioane de useri intra cel putin o data pe zi in WeChat si peste jumatate dintre acestia stau pest 90 de minute/zi.

In plus, din aceasta primavara WeChat a inceput sa atraga pe platforma sa si brand-uri de lux din cateva mari tari ale Europei de Vest, pentru ca aceste brand-uri sa vanda direct catre cumparatorii chinezi avizi de produse europne scumpe. Cei de la WeChat spun ca aceste brand-uri pot evita o parte din birocratia chineza daca aleg sa vanda produsele prin platforma.

Un minus tine insa de faptul ca modelul chinez nu poate fi usor replicat pentru a avea succes in SUA sau Europa, iar Tencent are succes urias in China, o tara unde climatul este cu totul special fiindca multe dintre serviciile companiilor americane de tehnologie sunt, fie cenzurate, fie interzise cu totul. Astfel, pe piata au loc gigantii locali Tencent, Alibaba, Baidu sau JD.com.

Holdingul a ajuns sa aiba 38.000 de angajati si are sediul in Shenzen, fiind cunoscut pentru cultura de rivalitate din companie, ceea ce inseamnaca este incurajata concurenta intre echipe care dezvolta simultan acelasi proiect.

Tencent a investit in peste 500 de ccompanii de-a lungul anilor, insa este foarte putin cunoscuta in afara Chinei pentru ca aproape toate produsele lansate sunt destinate Chinei.

Insa in ultimul an lucrurile se schimba si Tencent arata ca vrea sa devina cunoscuta in toata lumea. Recent a cumparat 12% din Snapchat si 5% din Tesla Motors, investind peste 3 miliarde de dolari in aceste doua miscari.

Tencent a avuut vanzari extrem de bune cu jocul pentru mobil Honour of Kings care a fost lansat si in afara Chinei, dar cu care a avut probleme chiar in China, fiind fortata de autoritati sa reduca timpul maxim pe care copii il pot petrece zilnic jucand. Divizia de gaming merge insa foarte bine, generand vanzari anuale de 10 miliarde dolari.

Un moment de referinta a fost in primavara lui 2016 cand Tencent a confirmat ca preia producatorul finlandez de jocuri video Supercell, pentru suma record de 8,6 miliarde dolari.

Acum, Tencent vrea sa investeasca si mai mult in paltforme stil YouTube, incurajand userii sa incarce tot mai multe filmulete pe paltformele sale si sa creeze cat mai mult continut original de calitate.

Inca un element important: pe 7 noiembrie a debutat pe bursa din Hong Kong platforma de carti online a grupului, numita Tencent Literature care a realizat cea mai buna intrare pe aceasta bursa din ultimul deceniu. Actiunile au crescut atat de mult incat China Literature ajunsese sa aiba o capitalizare de 9 miliarde euro, cu cateva miliarde peste estimarile analistilor.

Surse: Reuters, Le Monde, Bloomberg, Financial Times, TechCrunch.