​Apple a avut între octombrie și decembrie primul declin trimestrial al cifrei de afaceri din 2019 încoace, iar vânzările de iPhone-uri au scăzut și ele, mai ales din cauza climatului macroeconomic dificil și a problemelor din China. Apple are o capitalizare de piață de aproape 2.400 miliarde dolari.

Apple iPhoneFoto: V Yushynov | Dreamstime.com

Veniturile au scăzut cu 5%, spre 117,1 miliarde dolari, Profitul, deși a scăzut cu 13%, nu a fost mic deloc: 30 miliare dolari. iPhone a reprezentat 56% din cifra de afaceri, iar vânzările acestor telefoane au scăzut cu 8%.

Apple nu mai comunică cifre legate de volumele de vânzări, însă datele IDC indică faptul că au fost livrate 72 de milioane de iPhone-uri în ultimele luni din 2022, scădere de 15% față de 2021.

În afară de climatul economic dificil, factorii enumerați de Apple pentru a justifica declinul includ problemele de producție din China, dar și dolarul puternic ce a penalizat exporturile. Apple estimează o scădere a business-ului său și pentru primul trimestru din 2023.

Șeful Apple a spus că producția de iPhone, care scăzuse din cauza problemelor din China legate mai ales de Covid, a revenit acum la nivelul dorit de companie.

Veniturile au scăzut în toate regiunile geografice. Apple realizează 42% din cifra de afaceri în SUA, 23% în Europa și 20% în China.

Apple este singurul gigant tech ce nu a anunțat disponibilizări de mii de oameni, iar aici sunt câțiva mulți factori care contează, unul fiind legat de faptul că Apple nu a angajat așa de mulți oameni în ultimii ani.

La Apple, creșterea efectivelor a fost de doar 20%, spre 164.000 de angajați, ceea ce explică mult din situația actuală: Apple a fost mult mai prudentă la angajări și nu s-a întins mai mult decât era nevoie, astfel că, acum, când au venit vremuri ceva mai grele, nu trebuie să renunțe la mulți angajați.

La Apple a contat nu doar faptul că a angajat mult mai puțin agresiv decât alte companii, ci și faptul că modelul de business a fost mai „rezistent” la criză, iar vânzările de iPhone au mers bine și au crescut cu aproape 10% în trimestrul iulie-septembrie.

Apple în general este mai prudentă decât alte companii tech mari, lansează mai puține produse, riscă ceva mai puțin și nu face achiziții de zeci de miliarde când este vorba de a cumpăra alte companii.

Surse: AFP, CNBC, New York Times

Sursa foto: Dreamstime.com