Se împlinesc 20 de ani de când Google anunța lansarea Gmail, iar atunci multă lume a crezut că este o simplă păcăleală. Nu a fost așa, iar în prezent există 1,8 miliarde de conturi active, compania a lansat de ani buni și servicii pe bani și Gmail a primit și actualizări pentru a intra în „era” AI-ului generativ.

GmailFoto: Bigtunaonline | Dreamstime.com

Când Google anunța că va lansa un serviciu de e-mail, pe 1 aprilie 2004, foarte puțină lume a crezut că este „pe bune”, dată fiind ziua în care apărea comunicatul, cea a Păcălelilor. Google era pe atunci o companie mică și foarte puțini oameni auziseră de ea.

În 2007 Google chiar a anunțat o păcăleală legată de Gmail: serviciul denumit „Gmail Paper” prin care celor care cereau asta li se trimitea arhiva Gmail scoasă la imprimantă pe o hârtie cu totul specială!

Dar Google anunța atunci Gmail și promitea un gigabyte stocare, care atunci era de multe ori peste ce oferea concurența. Compania mai promitea și că Gmail va filtra foarte bine spam-ul, într-o vreme când pe mail-urile Yahoo!, care atunci era numărul unu în lume, ajungeau tot mai multe mesaje nedorite și nesolicitate.

Pentru că Google avea foarte puțină capacitate de stocare acum 20 de ani și pentru că nu se știa dacă Gmail va fi un succes, accesul în primii trei ani a fost pe bază de invitație și acest lucru i-a dat Gmail un aer de exclusivitate care a atras foarte mulți useri. Era o investiție ce merita făcută.

Cei de la Google vorbeau despre Gmail și despre promisiunea „celor trei S-uri”, și anume: „storage, search și speed” (stocare, căutare și viteză). Interfața era mai „curată” decât la alte aplicații concurente și gestionarea spam-ului a fost un succes. În plus, Google a crescut mult, a investit în căutare și a creat algoritmi tot mai buni, astfel că la câțiva ani de la lansarea Gmail puteai ușor căuta prin mesaje și găseai în câteva secunde, spre exemplu, o rețetă de prăjitură pe care sora ta și-a trimis-o acum 3-4 ani.

Google a lansat noi servicii, precum Maps și Photos și le-a integrat cu Gmail. Au urmat apoi și o serie de servicii pe bani, lansate pentru companii și apoi pentru publicul larg. Google a crescut de câteva ori capacitatea de stocare pentru Gmail în primul deceniu, dar s-a oprit la 15 GB, astfel că multă lume trebuie să plătească abonament pentru a avea 100 GB, 200 GB sau mai mult.

Tot mai mulți utilizatori trebuie să șteargă des e-mail-uri, pentru a se încadra în cei 15 GB stocare, iar pentru cei care folosesc mult mesajele de e-mail, plata unei sume lunare ajunge să fie singura soluție pentru a scăpa de mesajele care spun că „inbox-ul” este plin.

Abonamentul pentru 100 GB stocare (Google Cloud Storage) costă 10 lei/lună, iar cel pentru 2 TB este 50 de lei pe lună.

Google a crescut stocarea pentru Gmail la 15 GB în 2005, pe atunci era suficient pentru mai bine de 90% dintre useri, dar acum nu mai este destul, mai ales că oamenii încarcă pe Google Photos pozele făcute cu telefonul și este folosită des și Google Docs. O mulțime de useri au văzut că nu au încotro și trebuie să plătească abonamentul.

Integrarea Gmail cu celelalte servicii Google a început în 2010 și multe schimbări au apărut. Google anunța în 2012 că peste 400 de milioane de useri folosesc Gmail, iar numărul s-a dublat în 2015. În 2017 era depășit pragul de 1,2 miliarde useri.

În vara lui 2012 Gmail depășea Yahoo (lansat în 1997) și Hotmail (lansat în 1996) la număr de utilizatori, aceste două companii fiind cele care au dominat la capitolul servicii de e-mail primii 15 ani ai istoriei WWW-ului.

Cele mai noi modificări la Gmail se referă la integrarea cu modelul de AI al Google, adică fostul Bard, redenumit Gemini. Integrarea cu Gemini promite să ajute userii să scrie rapid e-mail-uri mai lungi sau să gestioneze mesajele mai vechi. O parte dintre noile servicii sunt accesibile doar celor care plătesc abonament.

Gmail este o dovadă că în era rețelelor sociale comunicarea prin e-mail încă își are locul.

Surse: AP, CBS News, The Verge

Sursa foto: Dreamstime.com