Un caz decis in saptamina asta de Curtea Europeana de Justitie (Comisia vs. Germania, C-518/07, publicat pe 9 Martie 2010) creeaza o interesanta jurisprudenta in domeniul independentei autoritatilor publice care sunt doar independente doar pe hartie, scrie Bogdan Manolea pe blog.

In speta noastra, Comisia a considerat ca Autoritatile regionale pentru protectia datelor create in Germania, fiind subordonate prin legile de organizare unor institutii statale, nu indeplinesc conditiile de “independenta deplina” asa cum se cere prin Directiva 95.

Sigur ca acest caz va fi relevant in primul rind in domeniul autoritatilor din acest domeniu. In subsidiar, este bine de observat insa ca independenta unei autoritati este ceruta si in alte domenii. Cum ar fi cel al domeniului comunicatiilor electronice, unde onor tara noastra se chinuie din 2002, sa faca o autoritate independenta.

De altfel, dupa a 3-a bulibaseala pe tema asta in 7 ani, Comisia Europeana s-a plictisit si a deschis procedura de infringement impotriva Romaniei pentru ca “nu are o autoritate independenta”

14 luni mai tarziu problema inca nu e rezolvata. O (noua) propunere de modificare a statutului acesti autoritati (de fapt este vorba de o lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii) EFECTIV zace din aprilie 2009, spre disperarea MCSI, in Senatul Romaniei. Nu, nu este dezbatuta cumva intr-o comisie, nu (pare) a avea probleme deosebite - dar a reusit recordul sa fie inscrisa de 18 ori pe ordinea de zi a Plenului Senatului, dar niciodata adoptata. (cel putin pina la 8 Martie, unde informatiile se opresc - site-ul Senatului nu permite un link intern catre fisa proiectului, deci cautati dupa L135/2009).

Articol integral