- IAA Romania a desfasurat studiul in randul membrilor sai - clienti, agentii si media - in perioada martie-aprilie 2014. Organizatia urmareste sa realizeze periodic aceasta analiza a perceptiei pe care membrii sai o au despre "starea sanatatii" publicitatii si despre tendintele din domeniu. Organizatia pune acest prim studiu in contextul in care s-a implinit un an de la OUG 25/2013, ce a eliminat agentiile de media de pe traseul banilor in publicitatea TV, un cutremur pentru toate companiile active in domeniu.
- Aproape 40% dintre cei peste 150 de membri IAA au raspuns la chestionar. Dintre respondenti, 46% sunt agentii de creatie, circa 9% - mass-media, aproape 14% - agentii de media, aproape 30% - clienti de publicitate.
Ce spune studiul IAA
Cum merg lucrurile astazi in industria de marketing si comunicare din punct de vedere al transparentei raporturilor comerciale?
- directie gresita - 48,28% dintre respondenti. directia gresita este vazuta de 50% dintre agentiile de media, 59,26% dintre agentiile de creatie, 29,41% dintre clienti, 40% dintre furnizorii media
- directie buna - 32,76%
- nu stiu - 18,97%
Cum merg lucrurile in industrie din punct de vedere al calitatii proiectelor (creativitate, eficienta)?
- directie gresita - 56,9%. Lipsa creativitatii/eficientei e vazuta de 50% dintre agentiile de media, 47% dintre clienti, 66,67% dintre agentiile de creatie, 60% dintre furnizori media
- directie buna - 29,31%
- nu stiu - 13,79%
Piata totala de publicitate din Romania, in 2013 comparativ cu 2012:
- a scazut cu 5-10% - 45,58%
- a stagnat - 32,76%
- a scazut cu mai mult de 10% - 25,86%
Prognoza pentru piata de publicitate din Romania in 2014 vs. 2013:
- stagnare - 36,21% dintre respondenti
- crestere de 5-10% - 32,76%
- scadere de 5-10% - 18,97%
- scadere peste 10% - 8,62%
- mass media (40% prevad crestere) si clientii (35,3%) au cel mai mare grad de optimism, agentiile de creatie sunt precaute in privinta cresterii (33,2% prevad o crestere) sunt precaute, iar agentiile de media sunt cele mai pesimiste (doar 25% prevad o crestere)
Prognoza privind evolutia bugetelor de media pe diverse segmente in 2014 vs. 2013:
- 84,48% cred ca mediul digital de divertisment va inregistra o crestere
- 68,97% cred ca mediul digital de informare/educare va inregistra o crestere
- 43,1% cred ca televiziunea de divertisment va inregistra o crestere, dar doar 12,07% cred acelasi lucru despre TV de informare/educare
- 17,24% cred ca outdoor-ul va inregistra o crestere
- Doar 8% prevad o crestere pentru radio, 6,9% pentru presa scrisa