​Piata romaneasca de publicitate s-a ridicat, in 2014, la 313 milioane de euro, in crestere de la 305 milioane cu un an in urma, iar in 2015 ar urma sa atinga 322 de milioane de euro, potrivit ultimei editii a raportului Media Fact Book, dat publicitatii miercuri de agentia Initiative. Aceasta noteaza ca este primul an, dupa multa vreme, in care piata inregistreaza o crestere relevanta. Cheltuielile de publicitate online au cunoscut cea mai mare crestere anul trecut, +10%, in timp ce TV a avut o crestere moderata de 3% fata de 2013, piata radio s-a mentinut la acelasi nivel, iar cheltuielile in presa scrisa si publicitate stradala au scazut.

Potrivit estimarilor Initiative, piata de publicitate TV a crescut anul trecut la 198 milioane de euro (de la 193 in 2013) si urmeaza sa atinga 205 milioane in 2015.

  • Presa scrisa scade constant de la 19 milioane euro (2013) la 17 milioane (2014) la 16 milioane (est. 2015).
  • Piata radio a scazut usor de la 19 la 18 milioane euro in 2014, urmand sa se mentina la acelasi nivel in 2015, in timp ce mediul outdoor urmeaza sa scada de la 28 de milioane de euro (2013-2014) la 27 milioane de euro. In cazul outdoor, Initiative nu a luat in considerare campaniile electorale din 2014.

Piata de publicitate online urmeaza sa atinga 56 de milioane de euro in 2015, de la 51 milioane in 2014 (46 de milioane in 2013). - Cifra, ce ia in calcul estimarile Initiative privind cheltuielile de publicitate prin furnizori globali precum Google si Facebook, este de doua ori mai mare decat cea estimata de IAB Romania, care nu ia in calcul decat partial cheltuielile de publicitate prin furnizorii internationali. De altfel, Initiative indica o rata de crestere a publicitatii online de circa 10% in 2014, peste cea estimata de IAB (7%), calculata raportat in principal la furnizorii locali de media.

UPDATE Alexandra Olteanu, managing director Initiative, explica aceasta crestere prin faptul ca exista o prognoza economica pozitiva pentru 2015, in continuarea cresterii din 2013-2014. Dar de data aceasta, spre deosebire de anii precedenti, in care cresterea nu se reflecta "la nivel micro si la cel al pietei de media", lucrurile au inceput sa se dezghete: creditarea, scaderea dobanzilor etc. Acestea s-au reflectat intr-o crestere a sectoarelor constructii, auto, IT, agricultura, retail, care "merg foarte bine".

Alexandra Olteanu:

  • Sunt lucruri vizibile in piata si genereaza o crestere a cererii de consum, iar increderea consumatorilor a inceput sa o ia in sus. Sunt cresteri sanatoase, stabile, ceea ce ne permite o prognoza pozitiva pentru piata de media.
  • Categoriile care sustin cresterea de 2,6%: telecom, retail, electronic&domestic appliances, pharma
  • Marile schimbari ale anului trecut, in peisajul TV, au fost cele de management de la CME (Pro TV); tranzitia multor vedete de la Pro TV la Antena 1; problemele dlui Voiculescu; sfarsitul telenovelei Suleyman de la Kanal D; Campionatul Mondial de Fotbal de la TVR; campania electorala din toamna.
  • Acestea au fost evenimente care puteau sa intoarca evolutiile unor televiziuni. Era incertitudine. Dar: Pro TV a reusit o crestere nescontata a audientelor in toamna; Antena 1 a avut la randul sau o crestere de audienta de cateva procente; Antena 3 a fost ajutata, in audiente, de conjunctura politica; Kanal D a scazut audienta, Prima TV la fel. Statiile de nisa au avut o scadere. Au fost cresteri pe TVR si nisa de stiri.
  • Pe TV a crescut nivelul de incarcare de la 66% la 72% in 2014. Au fost perioade de supraincarcare, dar CNA a inchis ochii toata toamna. Ceea ce a dat vant in panze pentru statiile de televiziune pentru o politica inflationista in 2015. 2014 s-a incheiat cu o deflatie de pret de 3,5% pe piata  de publicitate TV
  • Despre Internet: Penetrarea Internetului - de la 58% in 2013 la 61% in 2014 - suntem inca sub media europeana; Penetrarea mobile internet creste cu 12% - a crescut cu 30% video consumption si utilizarea de reletele sociale; Black Friday a insemnat explozie in e-commerce, sector ce a depasit 1 miliard de euro; 34% din populatie foloseste smartphone.
  • Cheltuielile de publicitate online prin publisheri locali stagneaza: "e bine ca nu scad", la nivel general. Cresterea online e sustinuta de internationali.

In curs de actualizare