Favorizarea presei care difuzează informații corecte, printr-un model de certificare a respectării normelor în materie de transparență și deontologie: „Reporters sans frontières” a prezentat marți un dispozitiv internațional inedit pentru a lupta împotriva fenomenului "fake news" și care ar putea deveni o referință pentru platformele online, scrie AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

În pregătire de un an, acest sistem denumit "Journalism trust initiative" (JTI) a fost conceput de RSF împreună cu trei parteneri: Agence France-Presse (AFP), Uniunea europeană de radio-televiziune (UER, alianță europeană cunoscută și sub numele de Eurovision) și Rețeaua mondilă a redactorilor șefi (Global editors network sau GEN, care revendică 2.300 de membri).

Până acum, inițiativele dezvoltate împotriva multiplicării informațiilor înșelătoare pe rețelele sociale se bazau în principal pe "fact checking" sau verificarea faptelor, sau prin stabilirea de „liste negre” de site-uri sau conturi care răspândesc știri false, a reamintit într-o conferință de presă Christophe Deloire, secretar general al RSF. Inițiative utile dar insuficiente, în special deoarece intervin după ce știrile false sunt deja propagate.

Pentru a interveni in amonte, RSF propune presei un sistem de autoreglementare, care constă în stabilirea în comun a unor norme de referință, a căror respectare permite obținerea certificării ca sursă de încredere.

Aceste norme, însoțite de indicatori, ar permite de exemplu măsurarea transparenței presei în termeni de acționariat sau finanțare, existența normelor editoriale, aplicarea principiilor jurnalistice în redacții, capacitatea de a recunoaște erorile și de a le corecta etc.

Un grup de lucru însărcinat cu elaborarea acestor norme se va reuni pentru prima dată în 23 mai, urmând ca lucrările să se încheie la jumătatea anului 2019, urmând apoi să fie lansat procesul de certificare.

Rețelele sociale (Facebook, Twitter...) și motoarele de căutare se vor putea folosi de aceste certificări pentru a promova, prin algoritmi specifici, conținutul produs de media certificată.