Marile platforme online, precum TikTok și Twitter, nu au reușit să combată eficient dezinformarea rusă în primul an al războiului din Ucraina, potrivit unui studiu publicat miercuri de Uniunea Europeană și citat de AFP.

Propaganda rusă dă rezultate în unele părți ale lumiiFoto: DreamsTime / Michal Bednarek

Publicarea acestui studiu independent, realizat în numele UE, survine după ce luna aceasta au intrat în vigoare norme mai stricte pentru platformele foarte mari, ca parte a unei noi legi privind serviciile digitale (DSA).

Raportul examinează conformitatea acțiunilor a șase mari actori din piață (Facebook, Instagram, Twitter - redenumit X -, YouTube, TikTok și Telegram) cu aceste noi reguli.

Cei șase, cu excepția Telegram, sunt supuși, începând cu 25 august, unor obligații sporite în ceea ce privește controlul conținutului și lupta împotriva dezinformării și a urii online.

Comisia consideră că „standardele de atenuare a riscurilor nu au fost îndeplinite în cazul dezinformării Kremlinului”.

Cu toate acestea, Comisia Europeană a subliniat că „accesul limitat la date impune anumite rezerve în ceea ce privește evaluarea” potrivit căreia eforturile depuse de companiile de tehnologie au fost „insuficiente”.

UE este îngrijorată de posibilele campanii de dezinformare în timpul alegerilor europene de anul viitor. Potrivit studiului, există un „risc ridicat” ca Rusia să încerce să influențeze votul.

„Normele stabilite în Legea privind serviciile digitale (DSA) deschid mari perspective pentru a pune capăt campaniilor de dezinformare ale Kremlinului și atacurilor altor state la adresa democrației și a drepturilor fundamentale”, subliniază autorii studiului. „Dar ele trebuie aplicate rapid și eficient”.

Chiar înainte de intrarea în vigoare a DSA, companiile evaluate, cu excepția Telegram, semnaseră un cod de bune practici împotriva dezinformării online, care conține aproximativ patruzeci de angajamente voluntare vizând în special îmbunătățirea cooperării cu „fact-checkers”.

Aceste angajamente au „atenuat o parte din activitățile malițioase ale Kremlinului”, potrivit raportului, care regretă totuși că platformele „nu au pus în aplicare aceste măsuri la nivel sistemic”.

Twitter s-a retras din codul de conduită în iunie anul trecut.

Autorii avertizează că dezinformarea rusă online a crescut în 2023, după ce miliardarul Elon Musk a cumpărat Twitter, „în parte din cauza desființării standardelor de securitate” la rețeaua socială.

Elon Musk a lansat un val de concedieri după sosirea sa la conducerea rețelei sociale, disponibilizând mulți dintre moderatorii care verificau conținutul Twitter.

Cu toate acestea, el a declarat săptămâna trecută că Twitter/X „lucrează din greu” pentru a se conforma normelor DSA.​ (foto: DreamsTime / Michal Bednarek)

Pe același subiect: