Migrarea dinspre angajat spre antreprenoriat incepe sa se intample si in zona media. In ultimul an din ce in ce mai multe persoane parasesc agentii mari, cu conturi grasute, pentru a-si incerca norocul pe cont propriu, ceea ce ma face sa cred ca piata de media da semne de maturitate. Plecand de la aceasta observatie am intocmit un material care arata cateva tendinte pe piata media.

Enumar asadar mai jos cateva semnale de maturizare a pietei de advertising:

- aparitia unor entitati specializate in amonte (care presteaza servicii profesionale de nisa adresate agentiilor). Nu ma refer doar la consultanta, ci si la training, monitorizare etc.

- aparitia unor agentii specializate - care reduc plaja de servicii in care exceleaza, semn ca epoca agentiilor full-service (care ar face orice sa tina clientul) incepe sa apuna usor usor.

- din ce in ce mai multe agentii lupta pe piata cu o arma redutabila: factura la vedere. Este un semn de transparenta de care clientii ar trebui sa tina seama atat la invitatia la pitch cat si ulterior desemnarii agentiei castigatoare.

- dupa explozia de anul trecut datorata pensiilor private, anul asta a avut loc o reasezare a conturilor. Multe agentii mari (Mccann, Mediacom, OMD, Initiative, The Group etc) au castigat dar au si pierdut clienti mari, de anvergura, care vor conta in incasarile pe 2008 vs 2007. Asta vom vedea abia la inceputul anului.

- apar primele entitati disruptive: agentii care functioneaza atat ca furnizor si gestionar de spatii, cat si ca agentie. In acelasi timp din partea cealalta a baricadei apar clienti care incep sa produca si ei continut pentru a atrage audiente pe care sa le bombardeze cu mesaje de marketing

Inchei cu o observatie/o nuanta destul de fina in acelasi timp: fluctuatia mare de personal (nu ma refer la tragerea oamenilor dupa conturi, asta se intampla de cand lumea, ci la timpul mediu de stat intr-o agentie care scade dramatic) face posibila inchegarea rapida a unor agentii noi pornite prin antreprenoriat (in vreme ce agentiile mari, cu structuri fixe cauta innebunite oameni buni).

Singurii ramasi in urma sunt clientii: am participat in aceasta primavara la niste intalniri cu clienti directi, in diverse conjuncturi si pentru diverse motive. Prapastia dintre gradul de pregatire al oamenilor din agentii si cel al birourilor de marketing este mare - uriasa chiar. Si asta e un lucru rau pentru piata. Rocadele dintre oamenii care schimba baricada - trec de la furnizor la agentie si invers - ridica mult stacheta pietei. In acest rastimp, oamenii de marketing de la client se plafoneaza si raman in spatele frontului.

Chiar daca mai scapa cate unii de inertiile caracteristice (vezi pitch-ul pentru bugetul online al unei banci de renume de pe la noi), aceasta prapastie nu se va umple usor. O dovada in acest sens: pe la intalnirile de industrie furnizorii si agentiile de inghesuie (mai mult pentru networking), in vreme ce clientii vin cu prezentari timide, hipercenzurate de frica prezentei vreunui concurent prin sala. Si exemplele pot continua.

Comenteaza pe blogul lui Doru Panaitescu