Televiziunea publica a inregistrat, anul trecut, un deficit in valoare de 53,8 milioane lei, cheltuielile totale ridicandu-se la 621,42 milioane de lei, iar veniturile totale la 567,58 milioane, potrivit datelor oficiale incluse in raportul de activitate pe 2008, publicat pe site-ul institutiei. Acesta descrie 2008 drept "an de pregatire a revenirii televiziunii publice in prim planul interesului publicului romanesc" si promite austeritate in 2009. TVR anunta, totodata, in raport ca ar putea sa ceara un nou audit privind masurarea audientelor in 2008.

Raportul insista, in preambul, ca anul trecut a fost "primul an complet din punct de vedere managerial pentru actualul Consiliu de Administratie, intrucat acesta a putut, pentru prima oara, sa beneficieze de toate prerogativele conferite de lege". Preambulul descrie dificultatile mostenite din anii anteriori, unele datand din anii '90, precizandu-se ca "analiza facuta ne-a dus la concluzia ca nu era posibil ca readucerea programelor SRTv in prima linie a audio-vizualului romanesc sa se faca pe parcursul unui singur an. Era in mod evident nevoie de un proiect pe mai multi ani si mai ales de o sustinere atat din partea societatii romanesti, cat si din partea clasei politice".

Potrivit raportului SRTv, anul trecut:

  • cifra de afaceri neta s-a ridicat la 544,5 milioane lei;
  • veniturile din taxa pentru serviciul public de televiziune s-au ridicat la 305,54 milioane lei (53,99% din totalul veniturilor din exploatare);
  • veniturile din publicitate s-au ridicat la 69,29 milioane lei (12,24% din totalul veniturilor din exploatare);
  • veniturile din subventii de exploatare s-au ridicat la 166 milioane lei (29,35% din totalul veniturilor din exploatare);
  • veniturile nete realizate de regia de publicitate Splendid Media pentru SRTv: 19,53 milioane euro in 2008 (includ rebate-ul acordat agentiilor si comisionul de regie);
  • cheltuielile cu personalul s-au ridicat la 191,4 milioane lei, avand o pondere de 31,16% din totalul cheltuielilor de exploatare (ponderea din 2007 - 34%).

Cauzele invocate de SRTv pentru deficitul inregistrat in 2008:

  • nivelul taxei pentru serviciul public de televiziune este unul dintre cele mai mici din Europa;
  • numarul persoanelor fizice care declara ca nu detin receptoare TV a crescut si nu exista modalitati de control in acest sens;
  • comisioanele de colectare a taxei TV percepute de entitatile rezultate din privatizarea Electrica au crescut semnificativ;
  • modificarea reglementarilor fiscale privind TVA pentru activitatile de televiziune;
  • obligatia SRTv de a contribui cu 15% din veniturile din publicitate la constituirea fondului pentru sustinerea productiei nationale de film de catre CNC;
  • cresterea impozitelor si taxelor locale;
  • cresterea remuneratiilor datorate de SRTv catre organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor si conexe;
  • contracte mai vechi pentru achizitia de filme;
  • criza economica mondiala;
  • cresterea presiunilor inflationiste;
  • neregulile constatate de auditorul francez in activitatea ARMA DATA - GfK pentru masurarea audientelor, "care explica, cel putin partial, caderea acestora (a audientelor - n.r.) pentru emisiuni de notorietate ale SRTv, cu impact direct asupra veniturilor din publicitate".

Ce spune raportul SRTv despre masurarea audientelor TV de catre GfK Romania, pentru Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor:

  • "Datele prezentate de catre Comisia Tehnica (a ARMA - n.r.) in intalnirile interne cu ARMA difera de auditul realizat la solicitarea acestui organism";
  • "TVR are motive serioase sa considere ca auditul realizat la GfK Romania a fost nesatisfacator, prezentand o imagine mult atenuata fata de datele primite chiar de la Comisia Tehnica a ARMA";
  • "TVR si-a propus ca in 2009, daca ARMA nu ajunge la alta solutie, sa solicite un nou audit, independent, pentru care va suporta costurile, rezervandu-si drepturile de a actiona in justitie compania de masurare a audientelor, in cazul in care se va dovedi ca rezultatele masurarii audientelor au fost viciate pe parcursul anului 2008".

Obiectivele SRTv pentru 2009:

  • continuarea "procesului de relansare a SRTv, inceput in 2008";
  • in urma regandirii grilelor de programe, vor fi puse in valoare programele informative, emisiunile sportive (Formula 1, Champions League), emisiunile de divertisment;
  • SRTv este hotarata sa continue realizarea festivalului "Cerbul de aur" si sa fie coproducator la festivalurile "Mamaia", "Mamaia copiilor" si "Mamaia popular";
  • va lansa campanii de interes social;
  • "Inceputa in anul 2009, dezvoltarea si consolidarea pe orizontala a SRTv, conforma cu trendurile europene, ramane o prioritate a postului public, inclusiv ca solutie de raspuns eficient la efectele crizei economice mondiale."
  • consolidarea TVR 3, a studiourilor teritoriale si imbunatatirea continutului TVR Info sunt prioritare;
  • tinand cont de situatia economica din tara, CA al SRTv "a gandit un buget de austeritate, continuand politica de scadere a cheltuielilor de productie, inclusiv prin gasirea de sponsori pentru emisiunile noastre sau intrarea, acolo unde este posibil, pe proiecte guvernamentale sau europene";
  • continuarea investitiilor in retehnologizare;
  • "exista riscul ca nu numai programul de digitalizare sa fie practic stopat, dar poate fi pusa in pericol continuarea unor activitati in zone ca Moldova (prin imposibilitatea de a construi un sediu la Iasi) sau Transilvania (sediul de la Cluj este total impropriu)."
  • evolutia economica din Romania poate pune in pericol "parcursul ascendent al prezentei SRTv in peisajul audiovizual romanesc" pe care si-l propune Consiliul de Administratie.

Ce mai spune, intre altele, raportul SRTv:

  • In 2008 "s-a constatat, totodata, faptul ca televiziunea publica a devenit obiectul unor atacuri concertate de imagine, inclusiv cu privire la rostul si necesitatea existentei sale. Aceste atacuri au continuat si la inceputul acestui an";
  • Despre TVR 3: "este primul post national de televiziune dedicat vietii comunitatilor locale. In acord cu trendurile europene, televiziune publica isi completeaza, astfel, portofoliul cu un post de televiziune dinamic"; "Promovarea TVR 3 nu a avut anvergura si constanta necesara, din cauza unui buget de austeritate, astfel incat problema notorietatii, mai ales in comunitatile locale, este inca nerezolvata";
  • Despre TVR Info: "un canal de nisa unicat in Romania, care se inscrie in misiunea de serviciu public al TVR. Acest nou canal a fost lansat in ultimele ore ale anului 2008 si constituie o provocare pentru piata tv din Romania";
  • Despre TVR.ro: "In octombrie 2006, site-ul avea 400.000 de vizitatori pe luna, cu 2 milioane de pagini vizitate, şi ocupa locul 67 în trafic.ro (17 la mass media). Un an mai tarziu, cifrele aratau astfel: 480.000 de vizitatori/luna, 3 milioane de pagini vizitate, locul 94 în trafic.ro (29 la mass media), iar in ianuarie 2008 au ajuns la 550.392 de vizitatori/luna, 4,2 milioane de pagini vizitate, locul 49 in trafic.ro (15 la mass media)";
  • "Lansarea unor site-uri noi cu investitii semnificative a contribuit la fragmentarea pietei. Bugetul deficitar nu a permis dezvoltarea Departamentului TVR New Media ca un canal media competitiv, capabil sa dezvolte productii proprii".