O perspectiva diferita de ceilalti participanti privind evolutia pietei in 2009 a avut-o consultantul independent Doru Panaitescu. Acesta se asteapta ca, pentru 2009, IAB Romania - care pentru anul precedent a evaluat piata de publicitate online la circa 20 de milioane de euro - va estima o cifra de 22-24 milioane euro pentru anul acesta. Vezi argumentatia lui Doru Panaitescu pe blogul sau.
Cristian Costache, head of digital media, Aegis Media Romania
- Lucrurile au inceput sa se miste din septembrie a.c., cea mai buna perioada in acest an va fi noiembrie-decembrie. Va urma o noua perioada grea in ianuarie-februarie, dar vom respira din nou din martie, cel mai probabil
- Fragmentarea pietei - cresterea numarului mare de vanzatori de publicitate - nu face bine nimanui
- Sunt "destul de optimist privind scaderea" in 2009: un minus 15-20% fata de 2008
- Ultimul trimestru din acest an va fi mai bun decat trimestrul 4 din 2008, ceea ce, psihologic, e un lucru bun
- Scaderea cheltuielilor publicitare online in 2009 va fi de circa 20%
- Anul viitor s-ar putea inregistra o crestere de pana la 30%
- Creatia online a scazut cu circa 10% anul acesta
- Au fost cazuri anul acesta, dar nu as putea spune ca este o tendinta sa fie alocati mai multi bani pentru creatie, pentru a diminua costurile de media
- Discounturile mari din zona de media au afectat si piata de creatie
- Cred ca vom vedea o crestere incepand din septembrie anul viitor
- Consumul de online a intrat intr-o oarecare normalitate
- La Initiative ne-am si luptat sa impingem online-ul mai mult decat in anii precedenti
- Mixul de media castigator, in conditiile actuale, este TV+online
- Anul asta am vazut o migrare clara din zona de publicitate de tip display spre celelalte forme de publicitate digitala. Daca anul trecut display-ul revendica peste 70%, acum are in jur de 40%
- Sunt clienti care ne cer tot felul de demonstratii pentru investitii viitoare. Cat de mare si cat de repede va creste piata in aceste conditii, n-as putea spune, dar am incredere ca intentiile lor se vor vedea
- Pentru presa scrisa anul 2010 nu va fi un an luminos, dar pentru publicatiile care investesc in digital aterizarea post-criza va fi mai usoara
- Cheltuielile de media online scad anul acesta cu 19%
- Anul viitor speram intr-o crestere a cheltuielilor de media de 15%. Vor fi si bani noi, si redirectionati dinspre presa scrisa
- In cazul nostru incasarile din publicitate cresc constant, dar cred ca mai degraba este o reflectare a faptului ca avem mai multi oameni potriviti in loc potrivite si ca ne gandim mai mult la vanzari decat ne-am gandit pana acum. Vanzarile de publicitate devin o prioritate si acest lucru se reflecta in incasarile noastre
- Dupa ce am redus costurile la jumatate, lucrurile par mai frumoase
- Neogen are bugetata dublarea incasarilor in 2010 fata de 2009, dar nu neaparat din activitatile derulate in Romania si nu neaparat din publicitate
- Deja 15% din incasarile noastre vin de la utilizatori
- Presiunea televiziunilor a fost enorma pentru toate celelalte medii anul acesta, situatie care probabil ca se va repeta in 2010
- A fost un an in care preturile au scazut foarte mult, preturile probabil au ajuns la 50% fata de anii trecuti
- Anul acesta s-au folosit destul de mult alte modalitati de marketare pe Internet si s-a renuntat oarecum la banner ca prima solutie
- A fost primul an cand agentiile au pus presiune pe furnizor din toate punctele de vedere. A fost un an cand in primele cinci luni de zile cuvantul de ordine a fost disperare
- Lucrurile au inceput sa se amelioreze prin mai. Trimestrul 4 din 2009 este peste ultimul trimestru al anului trecut, tinand cont si de faptul ca ca in atunci s-au taiat bugete masiv
- In 2009 piata a scazut probabil cu 20% daca vorbim de RON
- Sunt convins ca sunt jucatori care au crescut anul acesta. Dar piata de publicitate online a scazut in general cu 20%
- Anul viitor ma astept la o crestere de 30% fata de 2009