Initiativa legislativa depusa la Parlament de deputatul PDL Silviu Prigoana, sustinut de mai multi deputati, majoritatea PDL, care vor modificarea Legii audiovizualului asa incat presa scrisa si online sa fie reglementata de CNA, a fost criticata, vineri, de Presedintie si de organizatiile de media. Acestea descriu initiativa drept contrara practicilor europene, iar o asociatie apreciaza ca astfel de initiative "neserioase" ar fi hilare, "daca nu ar fi un semn al fragilitatii democratiei in Romania".

Tot vineri, si PDL a anuntat ca initiativa legislativa prin care se doreste ca presa scrisa si cea online sa fie autorizata si reglementata de catre Consiliul National al Audiovizualului (CNA) apartine "exclusiv" deputatului Silviu Prigoana si nu partidului.

• Propunerea legislativa a fost inregistrata la Camera pe 1 septembrie, fiind initiativa lui Silviu Prigoana. Ea este sustinuta de Doru Lese (PDL), Florin Anghel (PDL), Alin Popoviciu (PDL), Iustin Cionca Arghir (PDL), Adrian Nitu (PDL), Corneliu Olar (PDL), Marius Spanu (PDL), Brandusa Novac (PDL), Mate Andras-Levente (UDMR), Tudor Ciuhodaru (independent). Vezi aici cum vrea Prigoana sa modifice Legea audiovizualului, asa incat presa scrisa si online sa fie controlata, prin intermediul unor licente, de CNA.

Valeriu Turcan, purtatorul de cuvant al presedintelui Romaniei, citat de Agerpres:

• "In opinia presedintelui Traian Basescu, initiativa privind reglementarea de catre CNA a presei scrise si on-line nu este specifica practicilor europene in domeniu. Adoptarea proiectului ar fi un pas inapoi in ceea ce priveste libertatea de exprimare. Presedintele Romaniei ramane consecvent principiului ca autoreglementarea este singura solutie pentru corectarea derapajelor de natura etica si profesionala"

Comunicat ActiveWatch-Agentia de Monitorizare a Presei:

"Prigoana arunca Romania din Evul media in Evul mediu

ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei constata ca initiativele legislative neserioase in legatura cu reglementarea mass media nu par sa ia sfarsit in Parlament. Situatia ar fi hilara, daca nu ar fi semn al fragilitatii democratiei din Romania.

Deputatul PD-L Silviu Prigoana a initiat o modificare la legea audiovizualului conform careia Consiliul National al Audiovizualului (CNA) ar trebui sa acorde licente si pentru presa scrisa si presa on-line. Publicatiile nu ar putea sa apara fara aceasta licenta. CNA ar putea suspenda licenta publicatiei pentru o perioada de 1,3 sau 6 luni, daca publicatia nu poate face proba veritatii, la o sesizare a unei persoane lezate de afirmatiile defaimatoare. Pentru alte incalcari, publicatiei ar putea sa i se retraga licenta. Practic, proiectul de lege al deputatului Silviu Prigoana ar permite suprimarea unor publicatii, cu alte cuvinte reinstituie cenzura in forma ei cea mai brutala.

Daca ar fi sa luam in serios proiectul de modificare a legii audiovizualului, el ar avea urmatoarele vicii:

- modificarile incalca de mai multe ori Constitutia:

In primul rand Art. 30, alin 3 si 4 din Constitutie statueaza: "Libertatea presei implica si libertatea de a infiinta publicatii. Nici o publicatie nu poate fi suprimata". Dreptul la libertatea presei a fost considerat la inceputul aparitiei acestui concept ca fiind dreptul de a infiinta publicatii fara obligativitatea obtinerii unei licente. Acest drept de a infiinta publicatii fara licenta a fost castigat prima oara in Anglia in 1695. In anul 2010, doar tari cu guverne totalitare au astfel de licente pentru aparitia presei scrise.

In al doilea rand, proiectul incalca articolele 11 si 20 din Constitutie in care se stipuleaza faptul ca acorduri internationale la care Romania este semnatara prevaleaza fata de legile interne. Or Romania este semnatara a Conventiei Europene a Drepturilor Omului (CEDO) adoptand astfel si jurisprudenta Curtii Europene, care este incalcata de proiect prin promovarea probei veritatii intr-o forma neconforma cu practica CEDO.

In afara acestor probleme grosolane, textul mai comite cateva erori care ilustreaza lipsa de profesionalism a deputatului:

- pretinde, cu intentia de a dezinforma, ca modifica articole care nu exista in lege, cu privire la media audiovizuala, - obligativitatea prezentarii unei probe a veritatii in 10 zile de la cererea persoanei lezate, posibilitatea de a suspenda o institutie media de la aparitie pentru niste simple omisiuni de informare;

- dincolo de reaua intentie, autorul este si extrem de superficial - de exemplu, el vorbeste despre modificarea articolului 42, un articol care nu mai exista deloc in textul actualei legi, pentru ca a fost abrogat prin OUG 181/2008. Acelasi lucru este valabil si in cazul altor modificari.

Cerem institutiei Parlamentului sa examineze cu un plus de atentie eventuale viitoare proiecte legislative propuse de acest accident al democratiei din Romania.

Comunicatul Centrului pentru Jurnalism Independent:

"Licente CNA pentru presa scrisa si online, o initiativa legislativa absurda

Bucuresti, 10 septembrie 2010. Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) considera inacceptabila ideea care a stat la baza initiativei legislative a domnului deputat Silviu Prigoana, prin care se impun licente CNA pentru publicatiile tiparite si online si solicita Parlamentului Romaniei sa o respinga.

Initiativa contravine directivelor europene care se refera strict la domeniul audiovizual, si in acest caz doar la anumite aspecte legate de continut. Pe langa problemele de legalitate, initiativa domnului deputat Silviu Prigoana ridica si probleme de implementare. "Este absurd sa ceri unui organism a carui vocatie este monitorizarea audiovizualului sa-si asume sarcini pentru care nu e nici pregatit, nici dotat", spune Ioana Avadani, director executiv al CJI.

La nivel european, orice mecanism de licentiere a presei scrise si online este perceput ca o modalitate rudimentara de cenzura. Spatiul publicat e asimilat domeniului privat, in timp ce audiovizualul este asimilat celui public, pentru ca valorifica o resursa publica si limitata - spatiul hertian.

"Este inca un semnal de alarma pentru jurnalisti ca trebuie sa-si faca ordine in propria ograda. In lipsa unui mecanism de autoreglementare serios si sincer, astfel de initiative se vor inmulti. In cele din urma, cineva mai dibace la scrierea legii ar putea sa si reuseasca", declara Ioana Avadani.

La initiativa Centrului pentru Jurnalism Independent si Active Watch - Agentia de Monitorizare a Presei, Conventia Organizatiilor de Media a adoptat, la reuniunea din 23 - 24 octombrie 2009, Codul deontologic unic si lucreaza in prezent la un mecanism de autoreglementare. Codul deontologic unic poate fi consultat pe pagina de internet a CJI."