Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) va organiza, pe 2 noiembrie 2016, un miting de protest, in fata Guvernului, la care vor participa 6.000 de autovehicule, a anuntat luni confederatia care a obtinut deja autorizatia Primariei Capitalei pentru aceasta actiune. Transportatorii spun ca au 5 mari nemultumiri, printre care pirateria in transportul de persoane si modul in care a fost gandit transportul gratuit pentru elevi. COTAR mai cere Guvernului ca pana in 2 noiembrie sa emita Hotararea prin care va plafona tarifele RCA pe o perioada de 6 luni, in caz contrar, subiectul RCA va deveni un nou punct al protestului.

Protest RCA (1)Foto: Hotnews
  • Ce nemultumiri invoca transportatorii membri COTAR pentru realizarea acestui protest:

"Mitingul de protest are 5 teme principale, de care Guvernul Romaniei este direct responsabil. Important de retinut este ca nu cerem subventii, nu cerem mariri de salariu, nu afectam Bugetul Statului Roman cu cerintele noastre, ba din contra, cerem reglementari ale unor legi, prin Ordonanta de Urgenta, pentru a se stopa abuzurile unor grupuri de interese din Parlamentul Romaniei care au modificat legi pentru a permite ca activitatea de transport sa fie piratata.

Pirateria in transportul de persoane a devenit o activitate tolerata si nesanctionata de autoritatile romane. Lipsa de implicare a autoritatilor romane a permis, in decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fara licenta, in mod ilegal, dar nesanctionat, cu orare afisate si statii de preluare a clientilor, in mod clar stabilite. Astfel de firme care desfasoara activitati ilegale au ajuns sa-si promoveze serviciile si prin reclame si spoturi publicitare: 'Peste 40.000 de clienti si mai mult de 2.000.000 Km anual parcursi in siguranta ne recomanda ca cea mai buna si sigura companie de transport'. Lipsesc din aceasta prezentare doua cuvinte cheie, care ar trebui sa preocupe serios autoritatile romane: ilegal si evazionist.

Legea taximetriei contine in mod deliberat formulari evazive si incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor INTERESATI, sa profite de o legislatie lacunara si facuta cu dedicatie. Aceasta lege a fost modificata astfel incat sa le permita unor 'grupari' sa desfasoare activitati de taxi in alte localitati, in afara zonei in care taximetristii au licenta de functionare. In prezent sunt mii de taxiuri cu licenta in localitatile din jurul Bucurestiului, dar care, in realitate isi desfasoara activitatea in capitala.

Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010,chiar si in acest an, facand schimbari exact la acel articol care permitea organelor de control sa elimine activitatea neautorizata, ilegala din aceasta activitate.

Activitatile ilegale si evazioniste de transport persoane in regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice (de tipul UBER), incalca dreptul la concurenta loiala si care conduc la disparitia activitatii de taxi in conditii legale. Mai mult, din informatiile pe care le-am obtinut de la Politia Romana, cei care practica acest tip de transport pot face si victime printre clienti, pentru ca nimeni nu ii controleaza. Victimele pot fi pacalite prin serviciile improprii care le sunt oferite si pentru care nu pot depune plangere la o autoritate a statului, pentru ca UBER nu intra sub incidenta niciunei legi pentru protectia consumatorului. Dar mai pot fi si victime de talharie, viol sau chiar omor, pentru ca nimeni nu verifica identitatea si activitatea anterioara a celor care intra in acest sistem. Astfel,activitatile gen UBER sunt servicii periculoase pentru populatie, pe care parlamentarii le-au permis, in detrimentul sigurantei cetatenilor. Toti actorii din piata de transport persoane trebuie sa se autorizeze conform legilor in vigoare , in caz contrar sunt 'PIRATI'.

Legea romaneasca trebuie sa protejeze activitatile legale si sa gaseasca mijloace de descurajare a activitatilor ilegale. Daca acest lucru nu se intampla, putem intelege ca diversi parlamentari au initiative legislative care stimuleaza 'ciubucareala' in aceste activitati, avand, cel mai probabil, anumite interese. Asa s-ar putea explica existenta proiectul legii Co-voiajarii, a deputatului PSD Lucian Sova.

COTAR solicita, de asemenea, pentru utilizatorii de licente de taxi, dobandirea dreptului de propietate a licentei de taxi, la cerere, asa cum se intampla in tari civilizate, in toata Uniunea Europeana din care facem parte. Suntem cetateni europeni si ne vrem si drepturile, nu numai obligatiile!

Aparitia OUG 69/2016, prin care se acorda facilitati de transport elevilor, este o masura pe care Guvernul Romaniei ar fi trebuit sa o ia de mult timp, dar forma sub care a fost gandita nu duce decat la impovararea transportatorului privat, care si acum asteapta cate un an de zile sa-i fie rambursata contravaloarea cupoanelor de transport pentru pensionari.

COTAR propune transport gratuit pentru toti elevii, iar transportatorii de persoane, prin curse regulate, sa plateasca 5% TVA, deductibil pana la urma. Guvernul are parghiile necesare si oameni supercalificati sa faca toate calculele necesare privind incasarea de TVA si plata partiala a abonamentelor scolare, astfel incat va avea o mare surpriza cand va constata, in urma calculelor, ca propunerea noastra va deroga Bugetul Romaniei de o imensa suma de bani, in timp ce contravaloarea integrala a biletelor va ramane in bugetul familiilor elevilor. Vor fi 3 castigatori: statul, cetateanul si transportatorul.

Speram ca pana pe data de 2 noiembrie 2016, data protestului, Guvernul sa emita Hotararea prin care va plafona tarifele RCA pe o perioada de 6 luni. In caz contrar, subiectul RCA va deveni un nou punct al protestului nostru. Nu credem ca Guvernul va intra in jocul electoral al marilor partide politice, astfel incat sa intarzie aceasta H.G., intarziere care va duce la protejarea intereselor financiare ale multinationalelor din asigurari, in dauna industriei de transport cu capital romanesc".

Amintim ca in Guvernul a aprobat data de 12 octombre 2016o Ordonanta de Urgenta potrivit careia abonamentele acordate elevilor de catre operatorii de transport rutier pentru distante de pana la 50 de kilometri vor fi decontate integral. Aceasta fiind una dintre masurile de reducere a abandonului scolar, in conditiile in care principala cauza o reprezinta costurile aferente participarii la cursuri, se arata intr-un comunicat al Guvernului.

In anul scolar 2015-2016 peste 125.000 de elevi au facut naveta zilnic folosind transportul rutier pentru a ajunge la cursuri.

Potrivit actului normativ, operatorii de transport rutier vor avea obligatia sa emita abonamente pentru transportul elevilor, abonamente ce vor fi decontate integral din bugetul de stat pentru distante de pana la 50 de kilometri.