​Formularul de constatare amiabilă de accident, soluția aleasă de cei mai mulți șoferi implicați într-un accident ușor cu pagube materiale, pentru a evita drumul la Poliție și a putea introduce mașina în reparații, va putea fi încheiat și în format electronic din 15 octombrie 2022, potrivit unui proiect al ASF de modificare a legislației RCA.

Constatare amiabilaFoto: ASF/Facebook

Posibilitatea încheierii în format electronic a formularului de „Constatare amiabilă de accicdent" este una din prevederile unui proiect de modificare a Normei 20/2017 privind asigurările auto din România, scos miercuri în consultare publică de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Pe de altă parte, foarte multe schumbări vizează corectarea legislației RCA pentru a ieși din procedura de infringement demarată de Comisia Europeană împotriva României.

Ce schimbări se vor aduce în privința formularului de constatare amiabilă de accident

Norma pregătită de ASF va modifica legislația astfel încât să se prevadă că „formularul „Constatare amiabilă de accident" poate fi utilizat în relația cu asigurătorii fără a mai fi necesară întocmirea documentelor de constatare de către poliția rutieră, numai dacă este completat și semnat pe suport de hârtie sau electronic prin intermediul unor sisteme informatice de către ambii conducători de vehicule implicați în accident.”

Asigurătorii RCA și Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR) vor stabili de comun acord modul în care se poate emite și utiliza formularul „Constatare amiabilă de accident” în format electronic.”

Formularul „Constatare amiabilă de accident" tipărit pe suport de hârtie conține două pagini autocopiative, ambele având aceeași valoare juridică, iar formularul în format electronic va reproduce același model grafic, va conține aceleași informații și va avea aceeași valoare juridică cu cea a formularului tipărit, se arată în proiectul ASF.

În norma pregătită de ASF se menționează că toate modificările la legislația RCA vor intra în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării acestui act în Monitorul Oficial, cu excepția prevederilor legate de modalitatea de încheiere în format electronic a formularului de „Constatare amiabilă de accident” care intră în vigoare de la 15 octombrie 2022.

Cum se folosește în prezent formularul de constatare amiabilă - Explicațiile ASF

Formularul „Constatare amiabilă de accident” se poate folosi în cazul accidentelor de vehicule produse pe teritoriul României, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale și în care au fost implicate doar două vehicule, potrivit informațiilor ASF.

Formularul poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului: pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulaţiei publice, în incinte și în orice alte locuri.

Ambii conducători auto implicaţi în accident trebuie să accepte soluţionarea prin completarea și semnarea formularului „Constatare amiabilă de accident”.

Astfel, dacă una din părţi nu este de acord cu semnarea acestui document, atunci constatarea accidentului va putea fi făcută de către unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs.

Introducerea formularului „Constatare amiabilă de accident” a avut în vedere reducerea timpului pe care cei implicaţi în accident îl petreceau între poliţia rutieră și asigurător, pentru a aduna toate documentele necesare reparaţiei vehiculului.

Accidentele ușoare în care sunt implicate doar două părţi și care nu au ca urmare vătămări corporale sau deces, pot fi rezolvate amiabil, eliminându-se astfel și sancţiunea contravenţională aferentă.

Formularul „Constatare amiabilă de accident”, completat și semnat de ambii conducători ai vehiculelor implicate, conține informații privind cauzele și împrejurările producerii accidentului.

Acesta nu stabilește vinovăţia în producerea evenimentului. Totodată, este important de știut că folosirea formularului este opţională și nu obligatorie, fiind o alternativă la varianta tradiţională (constatarea poliţiei).