​Ministerul Apărării vrea să-și asigure RCA peste 2800 de autovehicule (microbuze, autoturisme de teren și oraș, motociclete, remorci etc.) din mai multe județe. Pentru că va plăti bani mulți le impune asigurătorilor să nu vină cu prețuri diferite în funcție de criterii precum localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto.

Accident autoFoto: AGERPRES

Ministerul Apărării, prin Unitatea militară 02574, vrea să încheie un acord cadru pe 12 luni pentru achiziția de asigurări RCA pentru peste 2800 de autovehicule înregistrate în parcul său auto din mai multe județe din țară, potrivit unui anunț de licitație publicat joi în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Fiind vorba de multe mașini a căror asigurare RCA este estimată la peste 13,7 milioane de lei (fără TVA), MApN pune condiții în privința prețurilor:

  • „Tariful de primă anuală de asigurare R.C.A. va fi unic pentru fiecare categorie de tehnică și nu va fi diferenţiat în funcţie de data încheierii poliţelor de asigurare, vechimea vehicului, localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto etc;”, se arară în caietul de sarcini.

Cu alte cuvinte, MApN le cere asigurătorilor să nu vină cu prețuri RCA care să difere în funcție de criterii precum vechimea vehicului, localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto etc.

  • „La încheierea poliţelor de asigurare, în funcţie de istoricul fiecărui autovehicul şi perioada pentru care urmează a fi asigurat, se vor aplica reducerile/majorările permise de sistemul bonus-malus.”, se mai arată în caietul de sarcini.

Amintim că piața RCA este liberalizată în UE și asigurătorii sunt liberi să introducă zeci de criterii de segmentare atunci când fac prețurile RCA, câtă vreme un actuar independent avizează respectivele criterii. Asigurătorii nu mai sunt obligați să notifice aceste criterii nici către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Este puțin probabil însă ca prețurile RCA să depindă de sex și religie. Surse din piața asigurărilor au declarat pentru HotNews.ro că nu ar exista aceste două criterii de segmentare.

Diferențierea prețurilor RCA în funcție de sex la prețurile RCA a fost interzisă în UE din decembrie 2012, după ce o decizie a Curții Europene de Justiție a decis că acest criteriu de diferențiere nu este compatibil cu principiul fundamental al egalității de tratament între femei si barbati in cadrul Uniunii Europene (UE).

  • HotNews.ro a solicitat mai multe explicații ASF cu privire la criteriile de segmentare (inclusiv sex sau religie) folosite de asigurătorii din România la alcătuirea prețurilor RCA și vom reveni cu răspunsuri imediat ce le vom primi.

De ce prețurile RCA din București sunt mult mai mari decât în alte orașe

Pe de altă parte, localitatea în care este înregistrată mașina cu siguranță este luată în calcul la formarea prețurilor RCA. Pentru mașinile din București, asigurătorii practică în anumite cazuri prețuri RCA duble față de cât ar costa o astfel de asigurare pentru o mașină similară dar înregistrată în altă localitate.

Acest lucru a fost confirmat și de oficialii ASF chemați să dea explicații la Guvern, în luna aprilie din acest an, pe tema plafonării tarifelor RCA în contextul falimentului Euroins.

Valentin Ionescu, directorul general al direcției de asigurări din ASF, a explicat de ce șoferii din București și alte orașe mari au prețuri mai mari la RCA și de ce e dificil să avem prețuri mai mici la RCA în general.

Potrivit acestuia, în orașele mari încărcarea în ceea ce privește tariful calculat de către societățile de asigurări este ceva mai mare datorită riscurilor și a frecvenței daunelor, care este mai mare.

  • „În mod normal pentru a avea un tarif cât mai rezonabil este nevoie de cât mai multe societăți care să vândă acea asigurare, o dispersie cât mai mare. Când sunt doar câteva companii care vând RCA este dificil să speri la un tarif mai mic, având în vedere că în România frecvența accidentelor este mult peste media europeană.
  • Dauna este un element foarte important în prețul RCA. În ultimii 3 ani, dauna medie a crescut de la 7.000 lei la 9.500 de lei.
  • În București 7 din 100 de mașini fac accidente față de anumite zone ale țării unde frecvența este mai mică, undeva la 4%. Toate aceste elemente trebuiesc luate în considerare când se calculează prețul RCA”, a declarat acesta.

Acesta a mai spus că mai există și o problemă structurală: RCA este un produs obligatoriu vândut de companii private.

  • „Sunt unele companii private care au avut pierderi în ultimii ani. Una dintre companiile cele mai mari din piață, Uniqa, s-a retras din piața RCA din cauza pierderilor cumulate de sute de milioane în ultimii 7-8 ani. După cum știți după ieșirea City Insurance, Uniqa a depus cerere să iasă de pe asigurarea RCA și putem avea și situații din acestea.”, a mai declarat Valentin Ionescu.

Pentru detalii citește: „Nu vreau să comentez, mi se pare un pic tendențios”: Răspunsul unui executiv din ASF, întrebat despre demisia de onoare și bonusurile de performanță după falimentele City și Euroins