​Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) susține că asigurătorii RCA nu țin cont de sex ori religie la vânzarea asigurărilor auto, măsură care ar discrimina și ar încălca legislația națională și europeană. Explicațiile vin după ce Ministerul Apărării a cerut într-o licitație pentru asigurarea auto a mii de mașini ca prețurile să nu difere în funcție de localitate, vârstă, sex sau religie.

Trafic BucurestiFoto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia

Asigurătorii nu țin cont de sex și religie când fac prețurile RCA. De ce ar fi ilegal

  • „În practicarea activității de asigurare societățile nu folosesc în tarifare criterii de segmentare care conduc la discriminare pe criterii de sex sau pe criterii ce țin de apartenențea asiguratului la un anumit grup social, o astfel de practică încălcând legislația națională și europeană cu privire la discriminare și egalitatea de șanse.”, au precizat luni pentru HotNews.ro oficialii ASF.

Precizarea autorității vine după ce HotNews.ro a semnalat că Ministerul Apărării, prin Unitatea Militară 02574, vrea să asigure RCA peste 2.800 de autovehicule pe care le are înregistrate în mai multe județe, cerând în caietul de sarcini ca prețurile să nu difere în funcție de criterii precum localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto.

Asigurătorii își calculează liber tarifele RCA. Vârsta ori localitatea contează

Întrebați ce criterii folosesc asigurătorii din România în stabilirea prețurilor RCA, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) amintește că potrivit reglementărilor UE aceștia își calculează în mod liber tarifele de primă.

  • „În conformitate cu prevederile legislației europene (art. 21 și 181 din Directiva 2009/138/CE (Solvency II) societățile își calculează în mod liber tarifele de primă.
  • În calculul acestora asigurătorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate.
  • Criteriile alese de către asigurători sunt stabilite de către aceștia în baza datelor statistice pe care le au la dispoziție atât la nivel de piață cât și la nivelul propriului portofoliu și acestea sunt în legătură cu expunerea la risc.
  • Criteriile folosite de cele mai multe ori sunt cele în care se încadrează vehiculul asigurat (categorie, putere, cilindree, nr de locuri, masa, ș.a.), cât și în legătură cu asiguratul ( Persoană fizică/Persoană juridică, mod de utilizare, nr de utilizatori, grupa de vârstă în care se încadrează utilizatorul, localitate de domiciliu, ș.a.)”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ASF.

ASF mai subliniază și că potrivit art. 21 din aceeași Directivă UE, „statele membre nu impun aprobarea prealabilă sau notificări sistematice cu privire la condițiile de asigurare generale și speciale, nivelul primelor, bazele tehnice folosite în special la calcularea nivelului primelor și rezervelor tehnice sau la formulare și alte documente tipărite pe care o întreprindere intenționează să le folosească în interacțiunile sale cu deținătorii polițelor de asigurare sau cu întreprinderile cedente sau retrocedente."

Ce condiții pune MApN la asigurarea RCA a mii de mașini: Prețurile să nu difere în funcție de localitate, vârstă, sex sau religie

Ministerul Apărării vrea să-și asigure RCA peste 2800 de autovehicule (microbuze, autoturisme de teren și oraș, motociclete, remorci etc.) din mai multe județe.

Fiind vorba de multe mașini a căror asigurare RCA este estimată la peste 13,7 milioane de lei (fără TVA), MApN pune condiții în privința prețurilor:

  • „Tariful de primă anuală de asigurare R.C.A. va fi unic pentru fiecare categorie de tehnică și nu va fi diferenţiat în funcţie de data încheierii poliţelor de asigurare, vechimea vehicului, localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto etc;”, se arară în caietul de sarcini.

Cu alte cuvinte, MApN le cere asigurătorilor să nu vină cu prețuri RCA care să difere în funcție de criterii precum vechimea vehicului, localitate, vârsta, sexul sau religia conducătorului auto etc.