Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat vineri seara prima măsură de reducere a prețurilor RCA, care vizează exclusiv transportatorii: prima recomandată pentru camioanele de peste 16 tone în clasa B0 (fără penalizări sau bonusuri) nu va depăși 9.000 de lei. Premierul Ciolacu susține că este un preț sustenabil, sub al țărilor din jur, și promite și plata în rate și suspendarea poliței cât mașina nu circulă mai mult timp, măsuri care se vor aplica tuturor asiguraților RCA.

Protestul transportatorilorFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

În contextul protestelor fermierilor și transportatorilor, aflate încă în desfășurare, ASF a adoptat vineri prima hotărâre după discuțiile cu transportatori și asigurătorii RCA membri ai Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR).

Prima RCA recomandată la camioanele de peste 16 tone în clasa B0 nu va depăși 9.000 de lei

ASF spune că a aprobat solicitarea venită chiar de la Biroul asigurătorilor auto (BAAR) care a avizat o nouă formulă de calcul a primei recomandate pentru o parte din asigurații cu risc ridicat, respectiv pentru persoanele fizice și juridice care dețin camioane de peste 16 tone și se află în clasa B0.

  • „Prin utilizarea de către BAAR a acestei noi formule, valoarea maximă a primei recomandate nu va depăși 9.000 de lei la clasa B0.
  • Noua formulă de calcul va fi aplicată în termen de două zile lucrătoare de la acordarea avizului de către ASF, pe perioada în care se află în vigoare prevederile HG nr.1326/2023, cu modificările și completările ulterioare (n.a HG-ul care a plafonat încă 3 luni prețurile RCA la valorile din februarie 2023, ajustate cu o creștere maximă de 6,8%)”, se arată în decizia ASF.

Tariful de referință RCA pentru camioanele de peste 16 tone este 8.609 lei

Prima recomandată este prețul RCA pe care îl stabilește BAAR în procedura asiguratului cu risc ridicat, atunci când un asigurat îi demonstrează că a primit de la asigurători cel puțin 3 oferte RCA cu prețuri mai mari cu 36% decât tariful de referință la RCA.

Tariful de referință la RCA nu este prețul de vânzare practicat de firmele de asigurători, ci este doar orientativ, fiind calculat pentru clasa B0 și pentru o perioadă de 12 luni, având la bază date istorice din ultimii 5 ani anteriori datei de referință.

Camioanele de peste 16 tone au în prezent un tarif de referință RCA de 8.609 de lei.

Potrivit procedurii, BAAR alocă asigurații cu risc ridicat în mod egal către toți asigurătorii care au emis polițe RCA în anul în care se face solicitarea.

O analiză internă a ASF, consultată de HotNews.ro, arată că „peste 50% dintre polițele de asigurare încheiate în ultimele luni de către asigurații din categoria "Transport marfă, >16t" au fost încadrate în categoria asiguraților cu risc ridicat. Prima finală în cazul asiguraților cu risc ridicat și care au apelat la BAAR nu este mai mare de 12.000 lei.”

Ciolacu: Va fi un preț sustenabil, sub țările din jurul nostru / Premierul promite și plata în rate și suspendarea poliței RCA

Premierul Marcel Ciolacu a salutat decizia ASF, subliniind alte două măsuri convenite care se vor aplica tuturor asiguraților: plata în rate și posibilitatea suspendării contractului pe durata cât mașina nu este utilizată.

  • „Noua formulă de calcul va face ca valoarea maximă a primei recomandate să nu depășească 9.000 de lei la clasa B0, adică foarte aproape de tariful de referință. Va fi un preț sustenabil, sub țările din jurul nostru, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari.
  • În plus, se va permite plata în rate a RCA, dar și posibilitatea suspendării poliței cât timp autovehiculul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive”, a declarat pe Facebook premierul Marcel Ciolacu.

Când vor fi adoptate măsuri de reducere a RCA pentru toți asigurații?

Măsurile suplimentare menționate de premier nu fac parte din hotărârea adoptată vineri seara de ASF.

  • Surse din Guvern și din ASF au precizat vineri pentru HotNews.ro că aceste măsuri sunt convenite, vizează toți asigurații RCA și vor fi adoptate în perioada următoare.

ASF a anunțat cu o zi în urmă că printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de polițe RCA se numără:

  • Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilității acestuia cu perioada în care a fost suspendat;
  • Efectuarea plății primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât și la persoanele juridice, opțiunea plății în rate aparținând potențialului asigurat;
  • Revizuirea modalității de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferențe atât de mari între polițele anuale și cele subanuale.

Tot cu aplicabilitate la toată piața RCA sunt și soluțiile prezentate anterior de HotNews.ro aici:

Surse ASF: Suspendarea contractului RCA a trecut deja de ASF și Guvern

Surse din ASF au mai precizat vineri seara pentru HotNews.ro în ce stadiu se află aceste măsuri suplimentare promise de premierul Ciolacu.

  • „Această modificare (suspendarea contractului RCA la cerere) este trecută deja de ASF și Guvern, la final de decembrie, și este parte din modificarile la legea RCA, ce acum este în proces de aprobare la Senat.
  • Vor mai fi câteva modificări (inclusiv cea cu plata în rate) care vor completa modificările deja propuse și aflate în proces decizional în Parlament.
  • Alte modificări vor fi realizate prin actualizarea și completarea unor norme, fiind în competența decizională a ASF.
  • La acestea se vor adăuga, cel mai probabil, și măsuri de auto-conformare a asigurătorilor la cele mai bune practici de piață, precum și posibile modificări ale procesului de tarifare a asiguraților cu risc ridicat, modificări ce sunt de competența BAAR. Anul acesta se vor așeza destul de mult lucrurile în privința RCA.”, au declarat surse ASF pentru HotNews.ro.

Transportatorii, mulțumiți doar parțial. Ștefănescu, COTAR: Discuțiile s-au purtat pentru tot transportul comercial, inclusiv pentru persoane fizice

Liderii celor două mari confederații din transporturi, COTAR și FORT, contactați de HotNews.ro, s-au declarat mulțumiți doar parțial de hotărârea adoptată vineri de ASF.

  • „Da, este ok pentru transportul de marfă. Dar să știți că discuțiile s-au purtat pentru tot transportul comercial, inclusiv pentru persoane fizice. Plecarea de la tariful de referință trebuie să se facă pentru toate categoriile și de toti asiguratii RCA. Poate mâine ne trezim că asigurătorii încarcă persoanele fizice ca să recupereze ce pierd în acest timp, și nu este corect.
  • Acum ce să facem? Rocadă? Să depun cerere de protest pentru cei care nu beneficiază de noua primă recomandată? Asta vrea actualul vicepreședinte ASF pe sectorul de asigurări (n.a Sorin Mititelu).
  • Cred că ASF ar trebui să treacă în subordinea Ministerului de Finanțe. Dacă ministrul de Finanțe are salariu de 12.000 de lei și păstorește întregul sistem de finanțe, vicepreședintele ASF de ce să aibă 10.000 de euro plus bonusuri? I se pare că dacă a rezolvat pentru 3 luni o problemă la camioane, gata doarme liniștit?”, a declarat vineri pentru HotNews.ro Vasile Ștefămescu, președintele COTAR.

Potrivit acestuia, ”COTAR deține 25.000 de camioane și 65% din transportul de persoane urban, suburban, județean, interjudețean, taxi etc..”

Și Augustin Hagiu, președintele FORT, spune că este mulțumit de decizia adoptată vineri de ASF, dar așteaptă și măsurile secundare pentru restul pieței.

  • „Da, sunt mulțumit. Restul vine în perioada urmatoare. Măsurile secundare menite sa stabilizeze tarifele pentru viitor. Cu tot acest pachet FORT o să fie multumit.
  • Pentru că mai sunt niște măsuri complementare de susținut în perioada următoare, precum cea privind cazierul Bonus/Malus per. conducator auto, eliminarea segmentării în funcție de oraș, cod CAEN, tip de deținere etc.”, a declarat Augustin Hagiu.

Potrivit acestuia, „FORT reprezintă companii ce însumează 43.000 de angajați din sectorul transporturi, dintr-un total de aproximativ 140.000 de angajați”.

Protest de 3 zile cu 5.000 de oameni și 200 de vehicule în Piața Constituției

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat joi că a aprobat un protest de trei zile al fermierilor și transportatorilor în Piața Constituției, cu 5.000 de oameni și 200 de vehicule, spunând că acesta nu va afecta traficul din București, așa cum s-ar fi întâmplat dacă ar fi avizat un protest în Piața Victoriei.

Aceștia solicitaseră, inițial, de zece ori mai mulți participanți și ca manifestația să aibă loc în Piața Victoriei.

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a explicat vineri, de ce a respins mai multe solicitări de proteste ale fermierilor și transportatorilor în București și de ce a acceptat-o, într-un final, pe una dintre acestea, semnată - conform prefectului Rareș Hopincă - de un avocat al senatoarei Diana Șoșoacă.

Municipalitatea a aprobat o manifestație a fermierilor și transportatorilor în zilele de duminică, luni și marți în parcarea din Piața Constituției, cu 5.000 de oameni și 200 de vehicule. Nicușor Dan spune că știe cine este semnatarul solicitării și că „a trebuit” să o aprobe pentru că respectă condițiile legale. Diana Șoșoacă neagă însă, în timp ce avocatul care a făcut cererea spune că a depus solicitarea „în calitate de cetățean cu sentiment civic” și că i-a „cerut acceptul senatoarei”.