​Industria de asigurări a luat notă cu profundă îngrijorare de dorința autorităților de a prelungi pentru a 3-a oara perioada de plafonare a primelor RCA, cu înca 3 luni, până la 30 iunie 2024, fără a lua în calcul nici măcar efectele inflației, a reacționat miercuri UNSAR - Uniunea asigurătorilor și reasigurătorilor din România.

Accident autoFoto: Tommaso79 / Dreamstime.com
  • „Reamintim că, începand cu luna aprilie 2023, tarifele RCA au fost plafonate. Inițial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu înca 3 luni, pentru ca, mai apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o data cu o ajustare de 6,8%, care nici macar nu acoperea inflatia din 2023 (10,4% cf. INSSE).
  • Cel mai important însă, dauna medie RCA a crescut la trimestrul trei al anului trecut chiar mai mult decât inflația, cu circa 12%, căci despăgubirile nu au fost și ele plafonate”, reclamă asigurătorii membri UNSAR.

„Prețurile RCA sunt influențate de numărul mare de accidente, de despăgubirile plătite și de costurile în creștere”

Uniunea susține că „plafonarea primelor RCA reprezintă o încălcare flagrantă a normelor Uniunii Europene” și se omite faptul că prețul polițelor RCA este influențat de numărul mare de accidente, de despăgubirile plătite și de costurile în creștere”.

  • „Spre exemplu, asigurătorii plătesc taxe și contribuții majorate pentru RCA, de la 6,6% în 2021, la circa 13% în 2023. Asigurătorii care nu au ținut seama de aceste principii economice fundamentale sunt, de altfel, și cei care au dat faliment în trecut.
  • Cu toate acestea, în mod paradoxal, pentru înghetarea tarifelor de prima, s-a invocat aproape de fiecare dată situația excepțională a falimentelor anterioare și nevoia de preluare de către celelalte companii de asigurări, care au respectat regulile de funcționare prudențială, a unui portofoliu semnificativ de clienți. Printr-un efort financiar important, acestea au reușit însă să absoarbă acest șoc.
  • Acum, se justifică continuarea plafonării pe „reticența în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați”.
  • Astfel, sunt ignorate din nou principiile de funcționare ale industriei de asigurari, pe baza cărora fiecare asigurător trebuie să fie liber să decidă individual profilul de risc al propriilor clienți, respectiv să își ajusteze politica comercială la frecvența și gravitatea daunelor, precum și la mutualizarea corespunzatoare a riscurilor”, spune UNSAR.

UNSAR: 19 din 100 de camioane de peste 16 tone produc accidente soldate cu pagube materiale sau cu vătămări corporale și decese

Uniunea subliniază că în cazul vehiculelor folosite pentru transport, frecvența accidentelor este de 3 ori mai mare decât media pentru toate tipurile de vehicule (19% vs. 6,6%).

  • „Astfel, în medie, din fiecare 100 de vehicule de transport cu masă maximă autorizată de peste 16 tone, cel puțin 19 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau cu vătămări corporale și decese. Aceste accidente sunt, de regulă, de o gravitate semnificativ mai mare decât în cazul altor categorii de autovehicule”, spune UNSAR.

Asigurătorii mai reclamă și faptul că măsura de prelungire a plafonării se suprapune pe discuțiile privind modificarea Legii 132/2017 privind RCA, unde propunerile industriei de asigurări pentru asigurarea sustenabilității pieței de profil nu au fost luate în considerare, în ciuda faptului că sunt dorite inclusiv de către șoferii din România.

  • „Așa cum am spus atât la momentul primei prelungiri a înghețării tarifelor polițelor RCA, în luna martie a anului trecut, cât și cu ocazia celorlalte prelungiri, aceste măsuri “temporare”, pe lângă faptul că sunt contrare legislației comunitare, sunt departe de a fi un „medicament minune”.
  • Din contra, ar putea duce din nou la rezultatele la care am fost martori în urma plafonării din 2016. Nu știm ce altă industrie se mai află într-o situație similară”, menționează UNSAR.

Vicepreședinte ASF: Cel puțin trei asigurători au tarife RCA injuste

Legat de nemulțumirile asigurătorilor ar trebui menționat că noul vicepreședinte ASF, Sorin Mititelu, a declarat recent pentru HotNews.ro că acestea sunt parțial justificate și că o parte din vină o au și ei la modul de tarifare RCA.

Cel puțin 3 asigurători au tarife RCA injuste pentru anumite categorii de clienți considerați „asigurați cu risc ridicat”, cu prețuri chiar și de 2-3 ori peste valoarea tarifului de referință, și la fel de incorectă este și practica ca prețurile pe 6 luni să fie aproape similare cu cele pe un an, a declarat miercuri pentru HotNews.ro Sorin Mititelu, noul vicepreședinte pe asigurări în ASF.

Soluția promisă de acesta este introducerea unor ghiduri de conduită, în vara acestui an, care dacă nu vor fi respectate să permită intervenția ASF.

Guvernul vrea să prelungească plafonarea prețurilor RCA până în 30 iunie 2024

Reacția de astăzi a asigurătorilor vine după ce Ministerul de Finanțe a scos în consultare marți seara un proiect de act normativ care propune prelungirea plafonării prețurilor RCA cu încă 3 luni până la data de 30 iunie 2024.

În prezent prețurile RCA sunt plafonate la nivelul tarifelor practicate de către asigurători la data de 28 februarie 2023, indexate cu un procent de maximum 6,8%, situație care ar expira la finele lunii martie.

Măsura propusă de Finanțe este motivată de nevoia de „a combate creșterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc pe fondul dezechilibrelor” din piață.

Printre problemele care se mențin încă în piața RCA, Ministerul de Finanțe enumeră faptul că doar 7 din 10 autoturisme sunt asigurate RCA, numărul mare de asigurați cu risc ridicat alocat asigurătorilor, gradul mare de concentrare din piață.

În plus, Ministerul spune că are în vedere și faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente.

Proiectul de HG se va afla probabil joi, 28 martie, pe agenda ședinței de Guvern.