Veniturile din furnizarea de retele si servicii de comunicatii electronice obtinute de operatori in prima jumatate a acestui an au insumat 7,48 miliarde lei, in crestere cu 3,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, a anuntat marti Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). Cu exceptia serviciilor de telefonie fixa si a celor de linii inchiriate, care au inregistrat o scadere de aproximativ 11% a veniturilor fata de primul semestru din 2011, pana la 745 de milioane lei si, respectiv, 133 milioane lei, celelalte venituri din servicii de comunicatii electronice au inregistrat cresteri.

Astfel, cresteri ale veniturilor s-au inregistrat in: serviciile de acces la internet (+16,2% pana la 1,1 miliarde lei), serviciile de telefonie mobila (+0,1% pana la 2,7 miliarde lei), serviciile de retransmisie a programelor media audiovizuale liniare catre utilizatorii finali (+2,6% pana la 796 milioane lei). Veniturile din interconectare la puncte mobile si, respectiv, la puncte fixe au inregistrat cresteri anuale de 1,4%, pana la valoarea de 999 milioane lei, respectiv de 14,6%, pana la 341 milioane lei.

Conform datelor raportate de furnizorii de telefonie fixa, in primele sase luni ale anului 2012, numarul de linii de acces a inregistrat o evolutie relativ constanta fata de sfarsitul anului 2011, cu crestere usoara fata de 30 iunie 2011 - 0,3%, ajungand la 4,68 milioane, in timp ce numarul de abonati a crescut cu 0,3% pana la 4,05 milioane. O linie de acces este asa numitul 'post telefonic', in timp ce un abonat este persoana fizica sau juridica ce a incheiat un contract cu furnizorul de servicii. Un singur abonat poate avea instalate mai multe linii de acces, fiecare cu numarul sau de telefon. Din cele 4,68 de milioane de linii de acces la telefonia fixa, 3,84 milioane sunt instalate abonatilor persoane fizice, reprezentand 82% din total, in timp ce 0,84 milioane de linii de acces sunt instalate abonatilor persoane juridice.

Rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de locuitori (calculata ca raport intre numarul total de linii de acces si numarul de locuitori ai Romaniei) s-a mentinut la 24,6%, in timp ce rata de penetrare a telefoniei fixe la 100 de gospodarii (calculata ca raport intre numarul de linii de acces furnizate persoanelor fizice si numarul de gospodarii din Romania) era de 54,2%.

Traficul realizat de catre utilizatorii finali prin intermediul retelelor publice fixe de telefonie continua sa scada si in prima parte a acestui an fata de sfarsitul anului 2011 cu 0,7% si, respectiv, cu 8,7% anual, ajungand la 2,8 miliarde minute. Din punct de vedere al structurii traficului, traficul de voce in retelele fixe proprii a inregistrat o scadere anuala de 17% (pana la 1,57 miliarde de minute), in timp ce traficul catre alte retele fixe si catre retelele mobile a inregistrat cresteri cu 4% (pana la 527 milioane de minute), respectiv cu 7% (pana la 600 milioane de minute). De asemenea, traficul de voce catre destinatii internationale a inregistrat o scadere la nivel anual de 0,7% (pana la 138 milioane de minute).

In prima parte a acestui an, la nivelul unei linii de telefonie fixa, s-a vorbit in medie, pe luna, 1 ora si 41 de minute la telefonul fix, mai putin cu 10 minute fata de acceasi perioada a anului trecut, in conditiile in care un apel a durat in medie 3 minute si 16 secunde, in scadere, de asemenea, cu 2 secunde.

In ceea ce priveste serviciile cu valoare adaugata se remarca cresterea cu 25,4% (pana la 19,3 milioane de minute) a traficului din retelele de telefonie fixa catre numere nationale nongeografice din domeniul 0Z = 08, din care 17 milioane minute sunt efectuate catre numerele cu acces gratuit de tipul 0800. Traficul catre numerele de tipul 0Z = 08 efectuat din retelele de telefonie mobila a crescut cu aproape 41% anual, ajungand la valoarea de 15,5 milioane minute, efectuate cu precadere catre numerele cu acces gratuit pentru apelant.

Traficul catre numarul unic pentru apeluri de urgenta 112 realizat din retelele de telefonie fixa a crescut anual cu 17,3%, pana la valoarea de 1,1 milioane minute, in timp ce traficul originat in retelele de telefonie mobila catre acest numar a ajuns 6,2 milioane minute, inregistrand o crestere de 12,8%.

Conform raportului de date statistice, in Romania existau la mijlocul acestui an 5,5 milioane de utilizatori de pachete de servicii de comunicatii electronice (servicii integrate si servicii legate), in crestere cu 68,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut, ceea ce face ca rata de penetrare a pachetelor de servicii de comunicatii electronice la 100 gospodarii sa ajunga la 77,6%. Din numarul total de utilizatori de pachete de servicii, 3,77 milioane sunt utilizatori de pachete formate din doua servicii de comunicatii electronice (2-play), in crestere cu 105,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce numarul de utilizatori de pachete formate din cel putin trei servicii de comunicatii electronice a crescut cu 21,5%, inregistrand 1,73 milioane de utilizatori.

Raportul de date statistice a fost realizat pe baza datelor raportate de catre furnizorii activi de servicii de comunicatii electronice care au desfasurat activitati comerciale in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2012 si poate fi consultat aici.