Analistii Comisiei Europene (CE) considera ca incepand cu 2015 peste 90% din joburile de pe piata muncii vor avea ca cerinta primordiala cunostinte IT de baza. Este motivul pentru care Executivul european a initiat, incepand cu 2010, campanii de constientizare, iar in martie 2013 a pus bazele unui parteneriat multilateral pentru crearea de locuri de munca bazate pe competente digitale. In Romania a inceput in aceasta saptamana o astfel de campanie de constientizare, organizata de APDETIC si Ministerul Comunicatiilor, ocazie cu care Michel Catinat, Head of Unit, DG Enterprise and Industry al CE a spus ca in aceasta primavara vor fi lansate licitatii avand ca obiect sprijinirea implementarii strategiei competentelor IT.

Saptamana competentelor digitale in RomaniaFoto: APDETIC

Marti 26 martie a debutat 'Saptamana competentelor digitale 2013', care se desfasoara in perioada 26 martie-3 aprilie. La Conferinta de deschidere care a marcat lansarea editiei din acest an a campaniei de constientizare au participat reprezentanti ai Comisiei europene, Ministerului pentru Societatea Informationala, Ministerului Educatiei Nationale, ai partenerilor din industria ICT, studenti si elevi.

In ultimii zece ani, numarul de emailuri trimise zilnic la nivel mondial a crescut de la 12 miliarde la 247 miliarde, iar timpul petrecut online de la o medie de 2,7 ore pe saptamana la peste 18 ore. Intr-o astfel de lume, se impune redefinirea si ajustarea competentelor individuale, sociale si profesionale.

Pe de alta parte, analistii Comisiei europene considera ca incepand cu 2015 peste 90% din joburile de pe piata muncii vor avea ca cerinta primordiala cunostinte IT de baza.

Noile progrese inregistrate in domeniul informatiilor si al aplicatiilor (cloud computing, Internet mobil, retele de socializare) necesita noi competente si creeaza oportunitati uriase pentru cei care vor fi primii care le vor valorica si stapani. Ca urmare, intr-o economie globalizata, competentele digitale reprezinta un avantaj decisiv pe piata locurilor de munca.

Pornind de la nevoia crescanda de cadre ICT, Comisia europeana a initiat, incepand cu 2010, ample campanii de constientizare desfasurate sub titlul eSkills Week, iar in luna martie 2013 a pus bazele unui parteneriat multilateral (autoritati-industrie-societate civila) denumit Marea Coalitie pentru crearea de locuri de munca bazate pe competente digitale.

In mesajul sau adresat Conferintei de deschidere a "Saptamanii competentelor digitale 2013" in Romania, Michel Catinat, Head of Unit, DG Enterprise and Industry in Comisia Europeana a declarat:

  • "Lansarea Marii coalitii reprezinta o etapa importanta. Comisia invita toate statele membre, precum si reprezentantii regiunilor si actorii interesati, sa se implice in acest parteneriat. Nu trebuie sa uitam ca aici nu este vorba doar de dobandirea competentelor IT pentru gasirea unui loc de munca, ci si de incluziunea mai larga in lumea digitala. Avem nevoie de ambele.
  • Statele membre lanseaza din ce in ce mai multe initiative privind competentele digitale. Industria a lansat de asemenea multe initiative in domeniu. Trebuie sa pastram aceasta dinamica. In aceasta primavara, Comisia Europeana va lansa o serie de licitatii avand ca obiect sprijinirea implementarii strategiei competentelor IT si a Marii coalitii, inclusiv organizarea in anul 2014 a unei importante campanii pan-europene de crestere a constientizarii."

Dincolo de ceea ce ne ofera dezvoltarea tehnologiei, se pune cu acuitate problema cum ne pregatim noi azi pentru a face fata provocarilor economiei si societatii de maine.

Aceasta este ideea centrala a campaniei de constientizare 'Saptamana competentelor digitale 2013' care se desfasoara in aceasta primavara, in organizarea Asociatiei producatorilor si distribuitorilor de echipamente de tehnologia informatiei si comunicatiilor (APDETIC) cu sprijinul Ministerului pentru Societatea Informationala. Intre partenerii programului se numara: Intel, Microsoft, HP, IBM, Junior Achievement, BSA, ANBPR-Biblionet, Ateliere fara frontiere, AGORA, Hotnews si Medialook.

Ambasadorul 'Saptamanii competentelor digitale" este Varujan Pambuccian. Campania include o serie de actiuni cum ar fi vizite ale grupului de elevi si studenti la companii IT, webinars si un concurs de eseuri cu tema "Tehnologia si noi" dotat cu premii (v. site: www.asociatiait.ro).