Presupunand ca ANISP (asociatia furnizorilor de internet) si-ar dori intrarea in legalitate si ar obtine autorizatii de constructie pentru retelele amplasate aerian in Bucuresti, respectiv ar plati chirie pentru utilizarea acestei infrastructuri - circa 120.000 de stalpi de lemn, metalici sau de beton se afla amplasati pe teritoriul orasului - estimam ca Municipalitatea ar incasa aproximativ 7 milioane de euro din autorizatii si peste 10 milioane de euro din chirii, sustine NetCity Telecom, compania care opereaza reteaua de fibra optica a Capitalei, intr-un raspuns furnizat HotNews.ro. NetCity Telecom sustine ca, in comparatie, chiriile platite pentru utilizarea retelei NetCity sunt mai mici si ca nu exista nici o baza legala pentru aplicarea masurilor de remediere recomandate de autoritatea de reglementare in comunicatii.

Cabluri intre cladiri, in pofida proiectului NetCityFoto: NetCity Telecom
  • Redam mai jos pozitia integrala a NetCity Telecom la recentele acuzatii aduse de ANISP si InterLAN referitoare la proiectul NetCity:

"In contextul declaratiilor recente ale reprezentantilor Asociatiei Nationale a Providerilor de Internet din Romania (ANISP) si ale Asociatiei InterLAN, directionate impotriva proiectului Netcity si a companiei Netcity Telecom, facem publica pozitia noastra cu privire la subiectele atinse de acestia.

Inca de la publicarea Avizului ANCOM privind conditiile tehnice si economice de acces la reteaua Netcity in mai 2013, compania noastra si-a facut publica pozitia conform careia Avizul este unul arbitrar, fara o fundamentare reala in contextul pietei de telecomunicatii din Bucuresti si fara a tine cont de principiile de functionare a proiectului Netcity. Astfel, Netcity Telecom si Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) au decis contestarea in instanta a acestui aviz, proces aflat pe rol la Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar pana la finalizarea acestuia atat Netcity Telecom, cat si PMB nu pot trece la implementarea prevederilor acestui act. Mai mult, conform deciziei pronuntate de Curtea de Apel Bucuresti, in procesul intentat de ANISP si alti operatori bucuresteni, avem de a face cu un act cu statut de recomandare, asa cum ANISP bine cunoaste prin prisma calitatii sale procesuale, avizul neproducand efecte juridice asupra companiei Netcity Telecom, inclusiv asupra contractelor in vigoare cu clientii sai. In consecinta, la aceasta data, nu exista nicio baza legala pentru solicitarile ANISP de aplicare a prevederilor Avizului de catre Netcity Telecom.

Mentinonam inca o data ca, Netcity Telecom a functionat intotdeauna in deplina legalitate, respectand legislatia romana si europeana. Asa cum am mai declarat public si cu alte ocazii, Netcity Telecom este un sustinator al procesului de reglementare, atat timp cat reglementarea are la baza un exercitiu transparent, fundamentat corect, in baza unor analize de piata relevante, incurajeaza investitiile in infrastructura de telecomunicatii a Romaniei (o prerogativa ANCOM, de altfel) si nu obstructioneaza aceste investitii sub presiunea unor atacuri nejustificate din partea unor asociatii profesionale care nu pot impune tarife, rolul lor fiind mai degraba intelegerea contextului concurential si economic in care isi desfasoara activitatea, in concordanta cu realitatile proiectului si cu nevoile complexe ale operatorilor. Cerinta InterLAN catre Consiliului Concurentei ar trebui astfel privita si in oglinda, in conditiile in care asocierea in vederea impunerii de tarife duce cu gandul la cartelizare.

In ceea ce priveste disparitia de pe piata a unor operatori sau falimentarea acestora ca urmare a aparitiei proiectului Netcity, consideram ca aceste declaratii, precum si demersurile intreprinse de o parte dintre operatorii membri ANISP pentru boicotarea proiectului Netcity au in vedere mentinerea situatiei actuale a retelor de telecomunicatii amplasate ilegal in spatiul aerian din Bucuresti, cu scopul evident de a evita in continuare plata tuturor taxelor si chiriilor datorate legal.

Astfel, conform ultimelor situatii financiare publicate pe site-ul Ministerului Finantelor si contrar declaratiilor ANISP, chiriile datorate pentru utilizarea retelei Netcity reprezinta mai putin de 5% din totalul cheltuielilor totale anuale inregistrate de operatorii mici si mijlocii care sunt clienti Netcity Telecom. Este evident ca 'pierderile' pe care acesti operatori le-ar avea prin plata tuturor taxelor si chiriilor legale datorate la nivelul intregii capitale ar avea cu totul alte dimensiuni fata de costurile retelei Netcity, o retea care nu acopera semnificativ suprafata orasului. Presupunand ca ANISP si-ar dori intrarea in legalitate si ar obtine autorizatii de constructie pentru retelele amplasate aerian in Bucuresti, respectiv ar plati chirie pentru utilizarea acestei infrastructuri - circa 120.000 de stalpi de lemn, metalici sau de beton se afla amplasati pe teritoriul orasului - estimam ca Municipalitatea ar incasa aproximativ 7 milioane de euro din autorizatii si peste 10 milioane de euro din chirii.

Pe de alta parte, reducerea numarului de operatori sau consolidarea pietei, provocata de achizitia operatorilor mai mici de catre cei cu putere financiara mai mare sau aflati intr-o etapa de dezvoltare accelerata (in perioada 2009-2014, doar trei dintre operatorii prezenti in reteaua Netcity au fost achizitionati de operatori mai mari), reprezinta un fenomen normal al unei economii functionale, o tendinta care poate fi observata, de altfel, si la nivel european atat in zona operatorilor mobili, cat si prin cablu, aceasta reducere neputand fi imputata proiectului Netcity in cazul pietei din Bucuresti.

In concluzie consideram ca solicitarile ANISP aduc atingere, pe de-o parte, cadrului legal si de funtionare al pietei, fortand aplicarea unui act neadministrativ, cu status de recomandare, precum si interesului public, industriei de telecomunicatii si cadrului concurential pe de alta, prin defavorizarea operatorilor care aleg sa respecte legea, instalandu-si retele legale. Reaparitia cablurilor aeriene 'deasupra' retelei Netcity demonstreaza ca o parte dintre operatorii de telecomunicatii din Bucuresti, in general cei mici si mijlocii, nu au inteles cerintele si beneficiile proiectului Netcity, alegand sa sfideze cadrul legal instaurat prin decizia Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dar si pe colegii de breasla care respecta aceste prevederi. Salutam astfel actiunile recente ale PMB de dezafectare a cablurilor aeriene reaparute in zonele Netcity".

  • Problemele cu implementarea proiectului NetCity au ajuns la DNA

Precizarile NetCity Telecom vin dupa ce doua asociatii de furnizori de internet - ANISP si InterLAN - au avertizat saptamana trecuta ca autoritatile nu iau masuri pentru aplicarea masurilor de modificare a tarifelor abuzive percepute de NetCity Telecom pentru inchirierea retelei de fibra optica a Capitalei.

Mihai Batraneanu, presedintele ANISP, a declarat saptamana trecuta ca in 22 noiembrie 2013, asociatia pe care o conduce a sesizat DNA-ul cu privire la posibile fapte de coruptie savarsite de primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, si a responsabililor de proiectul retelei de firbra optica NetCity. Acesta reclama neaplicarea avizului autoritatii de reglementare in comunicatii (ANCOM) din luna mai 2013 care a cerut modificarea conditiilor abuzive impuse de NetCity furnizorilor care au dus la falimentul a zeci de furnizori de internet. Cu toate ca au pierdut 5 procese la Curtea de Apel in incercarea de anulare a acestui aviz, NetCity si Primaria refuza aplicarea masurilor autoritatii si nici ANCOM nu ia nicio masura coercitiva impotriva NetCity Telecom, acuza acestia.

  • "Prin avizul conform emis la data de 30.05.2013, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii a constatat nereguli privind toate contractele incheiate de compania Netcity Telecom cu furnizorii bucuresteni de servicii si retele de comunicatii electronice. Cu toate acestea, dupa mai bine de 1 an, nici Netcity Telecom, nici Primaria Capitalei si nici emitentul avizului conform, ANCOM, nu actioneaza pentru implementarea noilor conditii economice si tehnice de acces la infrastructura metropolitana pentru fibra optica. ANCOM, emitentul avizului conform, trebuie sa continue procesul de elaborare a celei de-a doua faze a acestui aviz: stabilirea tarifelor finale de acces la infrastructura Netcity pe baza unui model de calculatie orientat catre costuri. ANISP isi face cunoscuta intentia de a face toate demersurile impotriva reprezentantilor ANCOM si a membrilor Consiliului de Administratie al UTI Grup pentru neregulile sesizate si nerespectarea masurilor corective stabilite pentru proiectul Netcity daca in termen de cel mult 30 de zile ANCOM nu va finaliza avizul in conformitate cu cele prevazute in insusi cuprinsul acestuia", a declarat Mihai Batraneanu.

Citeste si: UPDATE Furnizorii de internet au sesizat DNA pentru posibile fapte de coruptie savarsite de primarul general Sorin Oprescu si directorii responsabili in proiectul NetCity

  • Exemplu de tarif nejustificat semnalat de ANCOM in mai 2013: Tariful lunar mediu al racordurilor la reteaua NetCity este si de peste 30 ori mai mare decat tariful stabilit in Contractul de Concesiune pentru inchirierea de tubeta

In avizul dat in luna mai 2013 de ANCOM, autoritatea avertiza avertiza asupra tarifelor nejustificate practicate de NetCity Telecom:

  • "Referitor la modul de tarifare stabilit de Netcity pentru familia de produse racord, observam o tendinta de tarifare in functie de volumul de servicii achizitionat. Pentru motivele descrise la punctul V.6., practicarea unor tarife diferite in functie de volumele de servicii achizitionate nu este justificata, obiectiva si proportionala. De asemenea, comparand cu tariful stabilit prin Contractul de concesiune pentru inchirierea de tubeta, respectiv 85 de euro/km/luna, observam ca tariful lunar mediu exprimat in euro/km/luna al diferitelor tipuri de racorduri a fost stabilit de Netcity Telecom la niveluri de la 3 pana la de peste 30 de ori mai mari".
  • In prezent, ANCOM spune ca nu are atributii legale pentru verificarea implementarii masurilor pe care le-a prevazut in avizul sau conform

Care este in prezent pozitia autoritatii de reglementare in comunicatii fata de problema neimplementarii masurilor pe care le-a dispus in avizul sau conform? Autoritatea precizeaza ca nu are atributii legale pentru verificarea implementarii masurilor.

Iata pozitia oficiala a ANCOM la problema semnalata de ANISP si InterLAN:

  • "In luna septembrie a anului 2013, instantele de judecata au stabilit fara echivoc legalitatea avizului conform acordat de ANCOM in prima parte a aceluiasi an.
  • Avizul conform emis de ANCOM se acorda conditiilor tehnice si economice de acces la infrastructura realizata cu participarea sau sprijinul autoritatilor administratiei publice centrale ori locale in care a fost realizat proiectul Netcity. Scopul acestui aviz este de a asigura respectarea principiilor nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii in acordarea accesului la asemenea infrastructura de interes public tuturor furnizorilor de retele de comunicatii electronice care solicita acest lucru.
  • Autoritatea nu are atributii de verificare a implementarii masurilor prevazute in avizul conform, dar in urma deciziei instantelor de judecata, cei interesati au posibilitatea legala de a aplica dispozitiile art. 10 alin. (4) din Legea nr. 154/2012 conform carora "(4) [...] implementarea unor proiecte de instalare de infrastructura, in conditiile alin. (2), in lipsa avizului conform al ANCOM prevazut la alin. (3), poate fi atacata de orice persoana interesata la instanta de contencios administrativ competenta."

Autoritatea de monitorizare a pietei de telecomunicatii nu precizeaza insa de ce nu face chiar ea acest lucru sau daca are sau nu alte parghii legale pentru rezolvarea problemelor NetCity. HotNews.ro a adresat aceste intrebari catre ANCOM in urma cu 4 zile, dar pana la publicarea acestui articol nu am primit nici un raspuns.

  • Motivele pentru care Primaria Capitalei a contestat avizul ANCOM au fost precizate catre HotNews.ro inca din iulie 2013:

"Primaria Capitalei a contestat avizul ANCOM din urmatoarele motive:

  • Conform Directivei 2002/21/CE transpuse in legislatia nationala prin  OUG 111/2011 impunerea unor obligatii de natura celor prevazute in avizul ANCOM necesita indeplinirea unei proceduri prealabile pe care ANCOM nu a respectat-o;
  • contractul de concesiune de lucrari publice pentru realizarea obiectivului 'Retea metropolitana de fibra optica a municipiului Bucuresti pentru telecomunicatii - Netcity' a fost incheiat anterior intrarii in vigoare a Legii 154/2012 incalcand principiul neretroactivitatii legii asa cum este prevazut si in Constitutia Romaniei: 'Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile'.

Citeste si: UPDATE3 Furnizorii de internet cer interventia imediata a Consiliului Concurentei in rezolvarea problemelor cu reteaua de fibra optica NetCity din Bucuresti

Despre NetCity

Contractul de concesiune a retelei de fibra optica din Capitala a fost incheiat intre municipalitate (Primaria Bucuresti - PMB) si UTI Systems in luna iunie 2008 si prevede realizarea unei infrastructuri subterane de suport pentru sistemele de comunicatii electronice, care ar urma sa inlocuiasca structura actuala de comunicatii prin cablu, care foloseste stalpii apartinand Electrica si RATB. NetCity Telecom este o societate de tip SPV (societate vehicul) infiintata special de UTI Systems pentru a gestiona acest proiect.

Reteaua ar trebui sa ofere conducta-suport pentru retelele operatorilor (in conducte vor putea fi instalate cabluri (fibra optica sau cupru) pentru coborarea in subteran a celor montate, in prezent, aerian), precum si fibra optica neoperata (dark-fiber), pusa la dispozitia operatorilor pe traseele solicitate de acestia.

UTI trebuie sa investeasca peste 300 milioane de euro pentru realizarea infrastructurii de fibra optica, aceasta urmand sa fie inchiriata ulterior firmelor interesate sa ofere servicii consumatorilor prin intermediul retelei subterane. Contractul de concesiune este incheiat pe o perioada de 49 de ani.

Primaria Municipiului Bucuresti pune la dispozitie spatiul public, incaseaza o redeventa anuala in cuantum de 12% din veniturile asociate inchirierii de infrastructura si devine proprietarul si administratorul NetCity la finalul perioadei de concesionare.

Conform normelor metodologice, detinatorii, administratorii de retele de comunicatii au obligatia de a prezenta Primariei Bucuresti in termen de 30 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson al retelei metropolitane NetCity, documentele referitoare la locatia unde isi vor reamplasa reteaua in subteran. In 60 de zile de la data comunicarii finalizarii unui tronson NetCity, operatorii telecom au obligatia de a-si amplasa in subteran retelele aeriene aflate pe acel traseu.

Normele mai prevad ca dupa expirarea a 120 de zile de la finalizarea unui tronson, retelele de comunicatii electronice si echipamentele aferente care nu sunt amplasate in subteran, fie in canalizatie proprie, fie in canalizatia NetCity vor fi dezafectate.