​​Sistemul 112, care rulează pe sistemul învechit Windows XP, ar fi trebuit să fie modernizat până la sfârșitul anului 2020, după costuri estimate la 221,7 milioane de lei, potrivit unei hotărâri adoptate în septembrie 2018 de Guvernul Dăncilă. Acest lucru nu s-a întâmplat pe de o parte din cauza unei întârziei de minim 8 luni generate de pandemie, dar și a unei întârzieri de 6 luni la procedura de achiziție demarată de STS, spune acum Guvernul, care vrea să decidă miercuri majorarea costurilor totale ale proiectului și data la care va fi pus în funcțiune noul sistem.

Numarul 112Foto: EENA

Guvernul Cîțu vrea să adopte în ședința de miercuri, 19 mai 2021, un proiect de act normativ care are în vedere "reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului ”Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă”, conform celor aprobate prin Hotărârea Consiliului director al STS nr. 69/31.12.2020:

  • prelungirea datei de punere în funcțiune a proiectului până în anul 2022;
  • majorarea valorii totale a proiectului la suma de 231.250 mii lei, din care cheltuieli de investiții suma de 229.808 mii lei, inclusiv TVA, pentru acoperirea costurilor suplimentare generate de pandemia Covid-19.", se arată în Nota de fundamentare.

Finanţarea cheltuielilor aferente proiectului se va realiza din fonduri externe

nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform legilor bugetare anuale, se arată în proiectul de HG.

Despre ce este vorba?

  • Modernizarea sistemului IT al numărului unic de urgență 112 a început în septembrie 2018, când Guvernul Dăncilă a adoptat tot prin Hotărâre de Guvern nota de fundamentare privind necesitatea modernizarii sistemului 112, proiect estimat atunci la 221,7 milioane de lei. Perioada de implementare era de 36 de luni de la semnarea contractului de finanțare cu fonduri UE, contractul de finanțare fiind semnat în luna august 2018. Oficialii STS estimau atunci ca noul sistem 112 va fi dat în funcțiune la sfârșitul anului 2020.

Cu alte cuvinte, Guvernul vrea acum să majoreze cu 9,5 milioane de lei costurile totale ale proiectului față de estimarea inițială și să mute termenul de punere în funcțiune a noului sistem în anul 2022.

Cum motivează acum Guvernul nevoia acestor creșteri de cheltuieli și întârzieri la modernizarea sistemului 112

În Nota de fundamentare la acest proiect de HG, Guvernul amintește că Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), administratorul sistemului 112, a implementat încă din anul 2018 proiectul de modernizare a acestui sistem, pentru care a atribuit în luna august 2019 un contract de furnizare de echipamente și aplicații informatice către asocierea firmelor Orange Romania S.A. (lider) - Atos Convergence Creators S.R.L. (asociat).

Autoritățile dau apoi vina pe pandemia de COVID-19, dar amintesc și de întârzierile generate la licitația STS.

  • "În contextul situației imprevizibile și excepționale apărută la începutul anului 2020, cauzată de pandemia Covid-19, precum și de măsurile impuse pe cale de consecință la nivel național, dar și internațional, de limitare la maxim a întâlnirilor fizice pentru a reduce pe cât posibil răspândirea virusului SARS-CoV-2, activitățile asociate graficului de implementare al contractului și implicit al proiectului, în ansamblul său, au fost impactate major, înregistrându-se până în prezent o întârziere de minim 8 luni a activităților planificate.
  • Pe de altă parte, la această întârziere se adaugă prelungirea cu 6 luni a perioadei de derulare a procedurii de atribuire a contractului de furnizare sus menționat, prelungire cauzată de complexitatea ridicată a caietului de sarcini și implicit a procesului de evaluare a ofertelor depuse, proces care a durat cu mult peste planificarea inițială.", se arată în Nota de fundamentare.

Guvernul mai spune că ținând cont de aceste aspecte "termenele stabilite la nivelul graficului de implementare agreat prin Contractul de finanțare nr. 208/28.08.2018 aferent proiectului de modernizare a sistemului 112 trebuie actualizate.

"Pe de altă parte, ca urmare a acestei întârzieri de 8 luni înregistrate la nivelul contractului de furnizare, au devenit incidente o serie de costuri suplimentare a căror finanțare este absolut necesară pentru restabilirea echilibrului economic contractual și ducerea la bun sfârșit a contractului, respectiv atingerea obiectivelor și a indicatorilor propuși prin contractul de finanțare.

Aceste costuri suplimentare sunt din categoria costurilor care au stat la baza fundamentării prețului inițial al contractului și sunt reprezentate de costuri aferente prelungirii valabilității licențelor asociate sistemului informatic care face obiectul contractului, prelungirii perioadei suplimentare de garanție tehnică și suport, prelungirii valabilității garanțiilor financiare depuse în cadrul contractului de achiziție, precum și de alte costuri generate de pandemia Covid-19.", se mai spune în nota de fundamentare.

Controversata licitație STS pentru modernizarea 112: După mai multe contestații la CNSC și o plângere penală la DNA, situația a fost tranșată în instanță

  • Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a demarat în vara anului 2018 o licitație pentru modernizarea sistemului 112 (n.a numărul unic de urgență), contract cu o valoare estimată la peste 184,7 milioane lei (fără TVA).
  • Utilizatorii care dețin telefoane mobile echipate cu funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML ar putea fi localizați de STS cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112, potrivit unor noi funcționalități care ar urma să fie implementate în sistemul 112, până la sfârșitul anului 2020.
  • În cadrul licitației, STS a primit 5 oferte, însă doar trei au ajuns în etapa finală. Este vorba de ofertele depuse de:

    1. Telekom Romania Mobile Communications (având ca terți susținători pe Mediatel Data, World Profesional Services - fosta Teamnet fondată de fostul deputat PSD Sebastian Ghiță, Industrial Computer Group, Trencadis Corp (controlată de Radu Negulescu, care i-a făcut campania online la prezidențiale lui Klaus Iohannis, și de Carlo Burci, fiul omului de afaceri Cristian Burci), și ca subcontractanți pe: Nova Tech Integrated Solutions (firmă controlată de Andrei Cruceru, un fost manager pentru vânzări către sectorul public la Asesoft International, compania fondată de Sebastian Ghiță), Industrial Computer Group și All Business Management).
    2. Orange Romania (lider de consorțiu) și Atos Convergence Creators (ofertant), având ca subcntractanți pe: Felix Telecom, Atos Spain SA, Radcom și Greensoft)
    3. Omnilogic (ofertant - lider de consorțiu), alături de Avaya Enterprise (ofertant), Beta 80 SpA (ofertant)și Starc4SYS (ofertant).
  • Consorțiul condus de Omnilogic a avut cel mai bun punctaj la oferta tehnică, dar ulterior STS le-a declarat neconformă oferta financiară, motiv pentru care asocierea de firme a făcut contestație la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
  • După obținerea mai multor informații de la STS referitoare la procedura de evaluare a ofertelor de la licitație, asocierea formată din firmele Omnilogic, Avaya Enterprise (SUA), Beta 80 SpA (din Italia) și Starc4SYS a depus și plângere penală la DNA, document obținut și consultat de HotNews.ro.
  • În plângerea penală, consorțiul condus de Omnilogic îi acuza pe angajații STS din comisia de evaluare a ofertelor de abuz în serviciu și fals intelectual pentru că le-ar fi permis și i-ar fi 'încurajat' pe alți doi ofertanți să modifice prețurile unitare în timpul licitației, lucru interzis de legea achizițiilor publice.
  • În plus, consorțiul susținea că în oferta tehnică, care a și obținut punctajul cel mai mare în cadrul licitației, ofereau 8 ani de garanție la produsele și serviciile licitate, spre deosebire de ceilalți ofertanți care ofereau doar 5 ani de garanție.

"Prin eliminarea persoanei vătămate (n.a eliminarea din licitație), statul a pierdut contravaloarea a 3 ani de garanţie suplimentară pe care o ofeream, în cuantum de 3.271.051 EURO. Totodată, prin fraudare s-a creat un incident care a dus la contestarea la CNSC ce poate ti urmată de o acţiune în instanţă, acţiune ce va bloca procedura de licitaţie deci va duce la pierderea de către statul român a banilor din Programul Operaţional Infrastructură Mare, axa priotitară 5, întrucât aceasta expiră în 2020 și nu se poate prelungi. Prin urmare, statul român va fi nevoit să plătească la final 100% modernizarea 112 întrucât prin fraudarea procedurii de licitație s-a pierdut șansa respectării termenelor astfel încât să se poată profita de banii europeni (se pierde cofinanțarea de 85%).", se arăta în plângerea penală consultată de HotNews.ro.

  • Procurorii militari din DNA au clasat în data de 20 iunie plângerea penală împotriva angajaților STS, susținând că deciziile militarilor STS au făcut obiectul unei contestații la CNSC și prin urmare deciziile acestora "nu aveau caracter definitiv şi, până la proba contrarie, prezumau legalitatea şi, implicit, buna credinţă în adoptarea acestora".
  • CNSC a decis în data de 26 iunie 2019 să respingă ca nefondată contestația formulată de Omnilogic (n.a lider al asocierii celor patru firme) fără să facă publice și motivele deciziei.
  • Reprezentanții consorțiului condus de Omnilogic au precizat în data de 3 iulie pentru HotNews.ro că "cel mai probabil vor ataca în instanță decizia CNSC", iar marți, 17 iulie 2019, au deschis acțiune în instanță împotriva deciziei CNSC.
  • Luni, 15 iulie 2019, o nouă contestație a fost depusă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Plângerea aparține consorțiului condus de Telekom (care este susținută și de fosta Teamnet fondată de Sebastian Ghiță).
  • În data de 24 septembrie 2019, Curtea de Apel a respins definitiv acțiunea în instanță depusă de Omnilogic.

Pentru detalii citește: Modernizarea sistemului 112: Curtea de Apel va judeca modul în care STS a atribuit contractul de peste 184 milioane de lei