Tăierile de posturi de conducere și reorganizarea făcută luna trecută la ANCOM - arbitrul pieței de comunicații electronice, condus de fostul lider PSD Valeriu Zgonea, au ajuns pe masa Comisiei Europene. Sindicatul angajaților a reclamat la Bruxelles că modul în care s-a făcut această restructurare, cerută de Legea 296/2023, ar fi o imixtiune a politicului, care ar afecta independența funcțională a instituției.

Valeriu ZgoneaFoto: Inquam Photos / Octav Ganea

Măsurile fiscal-bugetare din Legea 296/2023, asumată de liderul PSD Marcel Ciolacu în Parlament, prevăd dincolo de introducerea de noi taxe și o restructurare a trei mari autorități de supraveghere a unor sectoare economice, care se autofinanțează din taxele jucătorilor din piață și se află sub controlul Parlamentului: ANCOM, ASF și ANRE.

Termenul inițial prevăzut pentru reducerea de Direcții, posturi de conducere și cheltuieli din aceste trei autorități a fost 31 decembrie 2023, însă modificările aprobate de Guvern în data de 28 decembrie 2023, prin „Ordonanța Trenuleț”, au prorogat termenul limită de implementare a acestor măsuri până la 30 iunie 2024.

Președintele ANCOM, Valeriu Zgonea, a fost cel mai rapid dintre șefii acestor autorități și a definitivat noua organigramă înainte de data de 28 decembrie.

Zgonea le-a dat termen limită angajaților data de 27 decembrie pentru a accepta noile posturi și reduceri de salarii

În seara de 22 decembrie, înainte de Crăciun, angajații din ANCOM afectați de noua schemă gândită de Valeriu Zgonea au primit un email în care li se cerea să-și exprime acordul cu privire la ocuparea noilor posturi până la data de 27 decembrie, ora 17:00, în caz contrar urmând să fie demarate procedurile legale vizând încetarea raporturilor de muncă.

Informația privind aceste „somații în loc de felicitări de Crăciun” a fost prezentată anterior și de analistul telecom, Dr. Nicolae Oacă, pe blogul personal.

Contactați de HotNews.ro, oficialii ANCOM susțin însă că „procesul de reorganizare a respectat toate cerințele Legii nr.296/2023” și că nu poate fi vorba de somații „atâta vreme cât eliberarea din funcția de conducere deținută de către personalul de conducere, în situația în care acesta nu își dă acordul cu privire la trecerea pe o funcție de execuție, este prevăzută ca atare chiar de Legea nr. 296/2023.”

  • „Termenul acordat a fost până la data de 27 decembrie 2023, pentru a putea respecta data limită de implementare a prevederilor Legii nr.296/2023, astfel cum era aceasta stabilită de lege la data emiterii notificărilor privind noile posturi, și anume data de 31 decembrie 2023.”, precizează conducerea ANCOM.

Au fost tăiate peste 100 de posturi de conducere

Autoritatea a precizat pentru HotNews.ro cum a reorganizat organigrama, câte posturi de conducere au fost reduse și ce scăderi salariale au fost efectuate.

  • „Structura organizatorică actuală a ANCOM a fost construită pornind de la cele două cerințe prevăzute de Legea nr.296/2023: cea privitoare la respectarea unui anumit normativ de personal în cazul autorităților precum ANCOM necesar pentru a constitui un serviciu/departament (10 posturi în subordine), o direcție (20 de posturi în subordine), o direcție executivă/generală (35 de posturi în subordine), precum și cea privitoare la stabilirea numărului funcțiilor de conducere la maxim 8% din numărul total de posturi aprobate.
  • În prezent, la nivelul ANCOM există 741 posturi, (după eliminarea posturilor vacante, în condițiile art. XVII din Legea nr.296/2023), rezultând un număr de maxim 59 de posturi de conducere pe întreaga instituție, față de 167, câte erau anterior intrării în vigoare a legii (reprezentând 26% din totalul posturilor de la nivelul direcțiilor regionale, 21% din totalul posturilor de la nivelul Direcției Executive Monitorizare și Control – sediul central, 28% din totalul posturilor de la nivelul Direcției Executive Reglementare, 25% din totalul posturilor de la nivelul Direcției Executive Administrare Spectru Radio și Numerotație și 15% din totalul posturilor de la nivelul Secretariatului General).”, au precizat oficialii ANCOM.

Foștii șefi au fost mutați pe posturi de execuție. Salariile brute le-au scăzut cu până la 30%

Reorganizarea autorității nu a vizat concedieri, angajaților de pe posturile de conducere fiindu-le oferite posturi inferioare de execuție.

  • „Pentru persoanele ale căror posturi de conducere au fost transformate în posturi de execuție au fost oferite, în limitele grilei de salarizare aplicabile la nivelul ANCOM, noi condiții salariale, bazate pe experiența individuală, vechimea în muncă și în domeniu, atribuțiile și responsabilitățile postului ocupat.
  • Facem precizarea că reducerile salariale operate ca urmare a aplicării Legii nr.296/2023 au fost în cuantum de până la 30% din salariul brut individual.”, menționează oficialii autorității.

La întrebarea dacă au existat angajați care nu au acceptat noile condiții și care să fi fost concediați, conducerea ANCOM a răspuns că „nu au existat astfel de cazuri”.

  • „Dacă ar fi existat astfel de cazuri (în situația în care postul de conducere ocupat de salariat s-a transformat în post de execuție, iar salariatul nu și-ar fi exprimat acordul pentru ocuparea postului rezultat din transformare) salariatului i s-ar fi acordat o compensație bănească în cuantum de un salariu individual, în condițiile Legii nr.296/2023.”, menționează autoritatea.

Instituția mai susține că „structura organizatorică actuală a fost construită astfel încât să asigure funcționarea structurilor și îndeplinirea optimă a atribuțiilor ANCOM, cu eliminarea sincopelor și o coordonare mai eficientă între compartimentele care concură la realizarea obiectivelor din planurile de acțiuni ale instituției.”

Cum a rezolvat Valeriu Zgonea „chestiunea de etică” legată de poziția deținută de soția sa în ANCOM

În primăvara anului trecut, când a fost numit la conducerea ANCOM, Valeriu Zgonea a declarat, după audierea în comisiile parlamentare, că soţia sa, Laura Zgonea, şi-a dat demisia din funcţia de secretar general al acestei autorități, fiind „o chestiune normală, etică”.

  • „Eu nu mai sunt în politică de 8 ani. (...) Eu am fost întrebat, m-am analizat, am avut o discuţie acasă şi mi-am asumat această responsabilitate.
  • Cred că competenţele, aptitudinile mele - şi ştiţi foarte bine că şi în Parlament am colaborat cu toate partidele politice - îmi permit să pot să găsesc acele instrumente ca această instituţie să fie respectată şi să-şi facă treaba cu profesionalism”, a susținut în data de 8 mai 2023, Valeriu Zgonea.

El a mai spus atunci că soţia sa lucrează de 5 ani în această instituţie și că și-a dat demisia din funcția de secretar general.

  • „Ea şi-a depus astăzi demisia din funcţia de secretar general, este o chestiune normală, etică şi nu va influenţa sub nicio formă bunul mers.
  • Dumneavoastră mă ştiţi foarte bine, eu sunt un om care iau deciziile, am principiile mele, câteodată ele sunt judecate greşit sau nu, nu ştiu, dar ştiu să gestionez şi să manageriez o echipă de profesionişti ca cea de la ANCOM”, a adăugat Zgonea.

Laura Zgonea deține, începând cu luna septembrie 2018, o poziție de execuție în cadrul Secretariatului General, poziție ocupată prin concurs, iar în perioada iunie 2019 – mai 2023, a exercitat, temporar, în condițiile legislației aplicabile personalului contractual din cadrul instituțiilor publice, funcția de secretar general.

  • „Laura Zgonea a renunțat la funcția de secretar general al autorității anterior numirii noului presedinte, revenind astfel pe funcția de execuție deținută încă din anul 2018, în subordinea directă a Secretarului General.
  • În aceste condiții, vă informăm că nu are o implicare în consilierea președintelui.”, a precizat pentru HotNews.ro conducerea ANCOM.

Angajații ANCOM s-au plâns Comisiei Europene: O imixtiune a politicului care afectează independența funcțională a ANCOM

Lucrurile nu sunt însă atât de roz pe cât le prezintă autoritatea condusă de Valeriu Zgonea.

Sindicatul angajaților din ANCOM a trimis, în data de 22 decembrie 2023, o plângere către Comisia Europeană, document consultat de HotNews.ro, în care reclamă un amestec al politicului care ar afecta independența funcțională a autorității.

  • „În acest moment ANCOM este în pragul unei reorganizări masive, improprii și disfuncționale, impuse de Lege, concomitent cu afectarea majoră a bugetului de investiții, reducere ce se va reflecta în modul în care ANCOM poate să își exercite atribuțiile de reglementator de piața de comunicații și gestionar al spectrului de frecvențe radio, dar și al mai noului rol de coordonator Digital Services Act în România.
  • Fluxurile de lucru au fost complet afectate prin desființarea a peste 100 de posturi de conducere necesare, destructurarea compartimentelor funcționale, a Direcțiilor Regionale și Oficiilor Județene prin centralizare excesivă, decuplată de la realitatea funcțională, comasarea de compartimente cu obiecte de activitate diferite formate din specialiști cu pregatiri și atribuții diferite.
  • Dealtfel peste 20 de specialiști au plecat la pensie înainte de termen, iar cei tineri îsi caută deja alte locuri de muncă. (...)
  • Este pentru prima dată de la înființarea instituției când funcționarea performantă îi este afectată grav.”, se arată în plângerea făcută către Comisia Europeană.

Angajații acuză și că cerința din Legea 296/2023 privitoare la stabilirea numărului funcțiilor de conducere la maxim 8% din numărul total de posturi aprobate „nu ține cont de diversitatea atribuțiilor legale ale autorităților vizate și nici de specificul activității diverselor entități afectate”.

  • „Astfel, consecințele directe ale aplicării Legii 296/2023, sunt de natură a afecta autonomia ANCOM întrucât conceptul de autonomie nu se limitează numai la norma de înființare, ci are în vedere și modalitatea în care, ulterior înființării, o astfel de autoritate își poate organiza activitatea și îndeplini sarcinile publice instituite prin legi.
  • Peste 100 de specialiști au fost înlăturați din funcțiile de coordonare atât de necesare, iar structurile au fost desființate.”, se arată în scrisoarea trimisă Comisiei Europene.

Sindicatul mai amintește că încălcarea principiilor de independență și autonomie a autorității de reglementare a determinat în trecut declanșarea împotriva României a unor proceduri de încălcare a dreptului comunitar (infringement) și cer eliminarea ANCOM de sub incidența legii date de Guvernul Ciolacu.

Comisia Europeană analizează modificările legii lui Ciolacu. Ce obligații are România în privința ANCOM

HotNews.ro a solicitat un punct de vedere și Comisiei Europene în legătură cu plângerea transmisă de angajații acestei autorități, iar răspunsul arată că Executivul UE analizează dacă schimbările legii adoptate de Guvernul Ciolacu afectează independența autorității de reglementare în comunicații.

  • „În temeiul Codului European al Comunicațiilor Electronice, România are obligația de a se asigura că ANCOM își exercită atribuțiile în mod imparțial, transparent și în timp util, precum și că dispune de resurse tehnice, financiare și umane adecvate pentru a-și îndeplini sarcinile.
  • Comisia analizează modificările legislative naționale.
  • Din cauza confidențialității cerute de reclamanți, Comisia nu poate face comentarii suplimentare cu privire la această chestiune.”, a declarat pentru HotNews.ro un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

Întrebați de HotNews.ro dacă au fost contactați de oficialii Comisiei Europene, în urma plângerii Sindicatului angajaților, oficialii ANCOM au răspuns că „până la acest moment, nu a fost primită nicio solicitare de clarificări din partea Comisiei Europene”.