Orange, liderul pieței de comunicații mobile, a anunțat luni că va închide gradual rețeaua 3G, începând cu iunie 2024, și se va concentra pe transferul clienților spre rețelele 4G și 5G care sunt mai rapide și mai eficiente. Clienții care folosesc un dispozitiv 2G/3G vor putea folosi în continuare serviciile de voce și SMS prin rețeaua 2G, însă pentru a putea folosi serviciul de internet aceștia vor trebui să înlocuiască dispozitivul cu unul compatibil 4G sau 5G.

Tehnologia 5GFoto: Dreamstime.com

Cum motivează Orange renunțarea la tehnologia 3G

Orange spune că urmărește să ofere tuturor clienților săi o experiență de conectivitate mai bună, iar spectrul și resursele utilizate anterior de 3G vor fi redirecționate către rețelele 4G/LTE (inclusiv tehnologiile Low Power LTE-M, NB-IoT) și 5G, semnificativ mai rapide și mai eficiente energetic decât tehnologia pe care o înlocuiesc.

  • „Lansată acum mai bine de 20 de ani, utilizarea rețelei 3G a scăzut semnificativ, majoritatea clienților alegând beneficiile rețelei 4G/LTE sau performanța și viteza oferite de 5G. În prezent traficul de date în rețeaua 3G reprezintă sub 3% din totalul realizat în rețeaua Orange, însă consumul de energie generat de 3G este de aproximativ 11% din totalul întregii rețele.”, se arată în comunicatul Orange.

Ce trebuie să facă abonații 3G ai Orange. Tranziția se va încheia la finalul anului 2025

Tranziția de la 3G la noile rețele se va face gradual începând cu luna iunie 2024 și se va încheia la finalul lui 2025.

În această perioadă, clienții Orange care folosesc serviciile 3G vor fi informați și contactați telefonic, prin email sau SMS de către echipele de suport Orange sau de către reprezentantul Orange dedicat.

  • „Cei care în prezent folosesc un dispozitiv 2G/3G vor putea folosi în continuare serviciile de voce și SMS prin rețeaua 2G, însă pentru a putea folosi serviciul de internet aceștia vor trebui să înlocuiască dispozitivul cu unul compatibil 4G sau 5G.
  • Clienții care încă folosesc rețeaua 3G și nu beneficiază de avantajele utilizării noilor tehnologii 4G/5G pot, de asemenea, merge în magazinele Orange din toată țara pentru verificarea și înlocuirea cartelei SIM cu una compatibilă 4G dacă este cazul, dar și pentru a beneficia de o gamă variată de telefoane compatibile 4G/5G, cu prețuri speciale și reduceri la reinnoirea abonamentului.”, spune compania.

În cazul clienților Orange care deja folosesc rețelele 4G/5G precum și serviciul Apel 4G (VoLTE), închiderea rețelei 3G nu va avea niciun impact asupra funcționării serviciilor lor.

Pentru clienții de business, soluțiile de conectivitate M2M/IoT care folosesc rețeaua 3G se vor putea conecta la una din rețelele 4G sau 5G atât timp cât echipamentul folosit permite acest lucru, în caz contrar acestea vor folosi rețeaua 2G.

Orange spune că închiderea rețelelor 3G este un proces ce se întâmplă deja la nivel internațional, prin care operatorii de telecomunicații urmăresc să răspundă mai bine nevoilor actuale de conectivitate, migrând în același timp către tehnologii mai eficiente și cu un impact mai mic asupra mediului înconjurător.

Închiderea treptată a rețelelor 3G, anunțată de Guvern de anul trecut

Închiderea treptată a rețelelor 3G din România a fost menționată chiar de anul trecut într-un proiect de Hotărâre de Guvern care viza corectarea problemelor la preluarea apelurilor de urgență 112.

Rețelele bazate pe tehnologia 3G vor fi scoate din uz în cea mai mare parte în acest an, o parte fiind deja dezactivate, în timp ce apelurile de urgență 112 nu se pot prelua și transfera prin tehnologia 4G, acestea fiind redirecționate către rețelele 2G, fapt ce duce la întârzieri și degradarea informațiilor de localizare, motiv pentru care Guvernul a stabilit o soluție în regim de urgență, se arată în documentul guvernamental.

În prezent, informațiile de localizare a apelurilor efectuate la numărul unic de urgență 112 sunt insuficiente din punct de vedere calitativ, se arată în nota de funadamentare a unei Ordonanțe de urgență adoptate vineri de Guvern.

„Aceste informații de localizare sunt furnizate automat, fără operațiuni suplimentare din partea apelanților:

  • fie de la nivelul rețelei, prin metoda Cell-ID/Sector-ID, care oferă arii de localizare a apelului mai mari de 12,5 km2 pentru 58% dintre celulele ce deservesc infrastructura furnizorilor de comunicații electronice mobile din România, respectiv mai mari de 50 km2 pentru 25% dintre aceste celule,
  • fie de la nivelul telefonului mobil, prin metoda Advanced Mobile Location (bazată pe capabilitățile terminalelor de tip smart), care, la acest moment, oferă informații de localizare doar pentru aproximativ 50% din totalul apelurilor recepționate în SNUAU.”, se arată în nota de fundamentare.

Problema este că la acest moment, apelurile de urgență nu se pot prelua și transfera prin tehnologia 4G, chiar dacă terminalul dispune de astfel de servicii, acestea fiind redirecționate în rețelele bazate pe tehnologia 2G.

Acest fapt duce atât la o încărcare suplimentară a acestei rețele (2G), cât și la o degradare a serviciului (calitatea serviciului de voce, întârzieri în procesarea apelului, degradarea informațiilor de localizare furnizate atât de la nivelul rețelei mobile, cât și de la nivelul terminalului mobil, sau chiar lipsa identificatorului pentru terminalul apelant).

În plus, se mai arată în document, în cursul anului 2023 rețelele bazate pe tehnologia 3G vor fi scoate din uz în cea mai mare parte (o parte din acestea fiind deja dezafectate), apelurile de urgență și informațiile asociate acestora, inclusiv cele de localizare, vor fi afectate în sensul degradării sensibile a acestor servicii, dar și al insuficienței lor.

Tehnologia 5G nu asigură servicii de voce asociate în mod direct arhitecturii aflate în uz (serviciile de voce sunt furnizate în arhitectură non-standalone, respectiv prin redirecționare către infrastructura 4G și, la acest moment, implicit către cea 2G pentru apelurile de urgență 112).

Noi soluții tehnice decise de Guvern: Ce bani vor primi operatorii telecom

Pentru a rezolva aceste probleme Guvernul a adoptat vineri o Ordonanță de urgență care reglementează implementarea unor soluții care să furnizeze către Sistemul 112 informații suplimentare de localizare generate prin extragerea și utilizarea în cadrul unor algoritmi și metode specifice a unor parametri tehnici din infrastructura rețelelor de comunicații electronice mobile.

Pentru operaționalizarea soluției de localizare cu fiabilitate și acuratețe crescută la nivel de rețea este necesară implementarea unei arhitecturi standardizate în infrastructura furnizorilor de comunicații electronice mobile.

  • „Astfel, este necesară transmiterea de către furnizorii de comunicații electronice mobile din România a unor informații de localizare cu fiabilitate și acuratețe crescută de la nivelul rețelei, denumită informație de localizare determinată, care să indice arii restrânse de localizare a terminalelor ce au realizat apelarea numărului unic 112, indiferent de tehnologia utilizată (2G-4G/5G), de tipul terminalului folosit de apelant (terminal inteligent sau standard, terminal cu/fără senzori de localizare) sau de condițiile de utilizare a serviciilor de comunicații electronice (tip serviciu/tehnologie de rețea, utilizarea scenariului Emergency Calls Only, accesul la servicii de date etc.).”, se menționează în deocument.

Informația de localizare determinată indică aria geografică probabilă în care se află echipamentul terminal al unui utilizator de telefonie mobilă, fiind transmisă către Sistemul 112 în format geodezic și ca figură geometrică.

Informația de localizare determinată va asigura arii de localizare restrânse cu acuratețe exprimată în metri.

Sursa foto: Dreamstime.com