Parlamentul European recomanda Comisiei Europene sa scoata de la guvernul american, in negocierile pentru Parteneriatul Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP) posibilitatea ca UE sa cumpere gaz petrolier lichefiat din SUA. Potrivit recomandarilor adoptate, miercuri, la Strasbourg, europarlamentarii vor inlocuirea controversatului mecanism ISDS de protectie a investitorilor straini in litigiile cu statele-gazda cu un nou sistem de justitie, cu judecatori numiti public. Un europarlamentar roman, lider al comisiei de specialitate din PE, considera benefic pentru Romania un viitor TTIP.

ttipFoto: www.euintheus.org

Plenul Parlamentului European a aprobat recomandarile catre negociatorii Comisiei Europene pentru viitorul TTIP cu 436 voturi la 241 si 32 abtineri.

Social-democratul german Berndt Lange, presedintele Comisiei pentru comert international (INTA) a Parlamentului European, care a pregatit rezolutia, a avertizat ca in cele din urma europarlamentarii vor respinge viitorul draft de TTIP, daca nu vor fi multumiti de rezultatul negocierilor dintre Comisia Europeana si guvernul american.

"Am dat un semnal clar Comisiei despre ce fel de acord vrem. Daca, in cele din urma, acordul va fi rau, il vom respinge, daca va fi bun, vom vota in favoarea lui", a spus Lange.

"Cerem un proces mai transparent, drepturi solide pentru lucratori si protectie pentru datele personale si serviciile publice. Insistam ca dreptul legislatorilor de pe ambele parti ale Atlanticului de a legifera nu trebuie sa fie subminat de tribunale private de arbitraj sau de alte organisme", a explicat el rezolutia privind recomandarile catre Comisia Europeana.

Cele mai importante recomandari ale PE catre negociatorii CE:

  • Mecanismul de solutionare a litigiilor stat-investitor (ISDS). "Sa se asigure ca investitorii straini sunt tratati in mod nediscriminatoriu, fara a beneficia de drepturi sporite fata de investitorii interni, si sa inlocuiasca mecanismul de solutionare a litigiilor dintre investitori si state cu un nou sistem de solutionare a acestor litigii, care sa se supuna principiilor democratice si controlului democratic, in care posibilele cauze sa fie examinate in mod transparent de catre judecatori profesionisti, independenti si numiti public, in cadrul unor procese publice, care include o cale de atac, care asigura consecventa hotararilor judecatoresti si respectarea jurisdictiei instantelor UE si ale statele membre si faptul ca interesele private nu pot submina obiectivele de politica publica".
  • Exploatarea resurselor. "Sa se asigure ca acordul nu aduce nicio atingere dreptului fiecaruia dintre parteneri de a gestiona si reglementa explorarea si exploatarea surselor de energie, precum si producerea de energie din aceste surse, dar ca, data ce se va decide demararea exploatarii, se va aplica principiul nediscriminarii".
  • "Sa tina seama de faptul, in conformitate cu principiul precautiei, nicio dispozitie a acordului nu ar trebui sa submineze deciziile legitime care au fost luate in mod democratic si nediscriminatoriu cu privire la producerea de energie".
  • Energie si materii prime. "Sa se asigure ca accesul la materii prime, precum si la energie, ar trebui acordat, de asemenea, fara discriminare intreprinderilor din UE sau din SUA, iar standardele de calitate ale SUA pentru produsele energetice trebuie respectate, inclusiv cele privind impactul acestora asupra emisiilor de CO2, cum ar fi cele prevazute de Directiva privind calitatea combustibililor".
  • Sindicate si protectia lucratorilor. "Sa se asigure ca standardele de munca si de mediu devin executorii, bazandu-se pe experienta pozitiva a acordurilor de liber schimb existente incheiate de UE si SUA si pe legislatiile nationale; sa se asigure ca punerea in aplicare si respectarea dispozitiilor in domeniul muncii fac obiectul unui proces de monitorizare eficace, care sa implice partenerii sociali si reprezentanti ai societatii civile, precum si al mecanismului de solutionare a litigiilor aplicabil acordului in ansamblu".
  • ISDS, protectia mediului si a lucratorilor. "Sa se asigure ca impactul economic, social, de mediu si asupra ocuparii fortei de munca al TTIP este examinat, de asemenea, printr-o evaluare ex ante amanuntita si obiectiva a impactului comertului asupra dezvoltarii durabile (TSIA), in deplina conformitate cu Directiva UE privind evaluarea impactului asupra dezvoltarii durabile, cu implicarea clara si structurata a tuturor partilor interesate, inclusiv a societatii civile".
  • Parlamentul European "solicita Comisiei sa efectueze studii de impact comparative amanuntite pentru fiecare stat membru si o evaluare a competitivitatii sectoarelor din UE si a sectoarelor omoloage din SUA, pentru a se putea face preconizari cu privire la pierderea si crearea de locuri de munca in sectoarele respective in fiecare stat membru, astfel incat costurile de ajustare sa poata fi acoperite partial din finantarea UE si din finantarile acordate de statele membre".
  • Exportul de gaze lichefiate din SUA catre UE. "Sa mentina obiectivul de a dedica un capitol specific energiei, inclusiv materiilor prime industriale; sa se asigure ca, in cursul negocierilor, cele doua parti examineaza modalitati de facilitare a exporturilor energie, astfel incat TTIP sa elimine orice restrictii sau obstacole la export existente in ceea ce priveste combustibilii - inclusiv gazul natural lichefiat (GNL) si titeiul- intre cei doi parteneri comerciali, in vederea crearii unei piete competitive, transparente si nediscriminatorii, sprijinind, astfel, o diversificare a surselor de energie, contribuind la securitatea aprovizionarii cu energie si determinand o reducere a preturilor la energie".
  • Parlamentul European "subliniaza ca acest capitol privind energia trebuie sa integreze garantii clare ca standardele de mediu si obiectivele politicilor climatice ale UE nu trebuie subminate; sa incurajeze cooperarea dintre UE si SUA cu scopul de a pune capat scutirilor fiscale pentru combustibili pentru aviatia comerciala, in conformitate cu angajamentele asumate in cadrul G20 privind eliminarea treptata a subventiilor pentru combustibili fosili".

    Descarca Recomandarile PE Catre CE Privind TTIP

  • Europarlamentar roman: Acordul SUA-UE, bun pentru Romania

Iuliu Winkler

Iuliu Winkler

Foto: PE

Europarlamentarul roman Iuliu Winkler (UDMR/PPE), vicepresedinte al Comisiei pentru comert international (INTA) a Parlamentului European, considera ca un viitor Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii SUA-UE (TTIP) va fi benefic Romaniei:

  • "Desi nu este o campioana in comertul bilateral cu SUA, Romania va avea beneficii directe ca urmare a ratificarii TTIP. Iar prin partenerii nostri comerciali si economici cei mai importanti, care sunt statele fondatoare ale UE, vom deveni si in mod indirect beneficiari ai TTIP.
  • Deputatul european al UDMR a aratat ca Romania are un comert bilateral cu SUA relativ modest de circa 2 miliarde de dolari, dar avantajele indirecte devin evidente daca se tine cont de faptul ca Germania este primul nostru partener comercial cu o cifra a schimburilor bilaterale de peste 21 miliarde euro. "Acesta este unul dintre motivele care ma determina sa sustin negocierile pentru incheierea TTIP si care m-au determinat sa votez, azi, raportul cu privire la recomandarile PE privind negocierile pentru TTIP".
  • SUA in relatia sa cu UE au un dublu rol pe piata globala, de competitor si de aliat, mai crede Winkler. "Dincolo de solutionarea multiplelor crize cu care se confrunta, UE este interesata pe termen mediu de consolidarea cresterii economice sustenabile si crearea de noi locuri de munca in special pentru tineri. In mod constant, UE este interesata sa-si promoveze valorile fundamentale. Pentru a atinge aceste obiective avem nevoie de aliati. Dincolo de divergentele multiple si dincolo de faptul evident ca SUA sunt si un competitor al UE, realitatea ne arata ca ele sunt si aliatul natural al Europei in competitia globala".

In schimb, Iuliu Winkler a pus la indoiala viabilitatea economiilor emergente din ASIA, pe care le considera supraevaluate. "Analistii apreciaza cresterea lor economica spectaculoasa, dar este ea sustenabila? Parteneriatul cu aceste economii este important pentru Europa. Dar oare impartasim aceleasi valori?", a spus vicepresedintele comisiei de specialitate a PE.

  • Ce urmeaza in negocierile SUA-UE

Rezolutia votata miercuri de Parlamentul European va servi drept recomandare negociatorilor Comisiei Europene, care continua tratativele cu omologii lor din partea guvernului american.

A zecea runda de negocieri UE-SUA privind TTIP este programata pentru 13-17 iulie 2015 la Bruxelles.

Daca echipele de negociere din partea celor doua executive vor reusi sa finalizeze negocierea si sa aiba un proiect de acord transatlantic, acest document va trebui sa obtina, de partea europeana, confirmare Parlamentului European si a Consiliului UE (la nivel de ministri de resort din statelele membre), pentru a putea intra in vigoare, se arata intr-un comunicat al Parlamentului European.

la nivel european se pune, insa, si problema nevoii ca TTIP sa fie supus ratificarii in parlamentele celor 28 de state membre UE, daca acordul va fi considerat sau nu unul te tip mixt.