Japonia e celebra pentru robotii sai si pentru uzinele puternic automatizate, iar faptul ca Toyota anunta ca va renunta la o parte dintre roboti, pentru a-i inlocui cu oameni, este o surpriza. Robotii sunt foarte uitili, dar nu stiu sa invete singuri. "Nu putem sa ramanem dependenti de robotii care fac mereu si mereu aceleasi sarcini. Ca sa fii stapanul masinii, trebuie sa ai cunostintele si competentele de a invata masina sa faca diverse lucruri", spune un director al companiei, citat de Bloomberg.

Intr-o fabrica ToyotaFoto: Toyota

Sunt uzine Toyota in care peste 95% dintre activitati sunt automatizate, iar grupul spune ca va renunta la o parte dintre ei si va readuce oamenii.

"Trebuie sa devinim puternici si sa ne intoarcem la inceputuri, sa imbunatatim competentele legate de munca manuala si sa le dezvoltam in continuare", a spus Mitsuru Kawai, unul dintre veteranii grupului.

El spune ca munca facuta de oameni trebuie sa revina in prim plan fiindca va creste eficienta si calitatea. "Cand eram incepator, maistrii cei mai experimentati erau numiti zei pentru ca erau capabili sa faca orice", isi aminteste Kawai.

Acesti "zei-meseriasi", numiti Kami-sama trebuie sa revina pe liniile de asamblare unde cei mai multi angajati pur si simplu "hranesc" cu piese robotii care se ocupa de majoritatea operatiunilor.

E nevoie ca acesti mesteri iscusiti, acesti artizani sa se reintoarca in uzina, spun cei de la Toyota, fiindca ar creste calitatea produselor si intreg procesul ar deveni mai eficient. In plus, oamenii pot rezolva intr-un mod ingenios anumite probleme ce pot aparea si care nu pot fi rezolvate de roboti.

"Nu putem sa ramanem dependenti de robotii care fac mereu si mereu aceleasi sarcini. Ca sa fii stapanul masinii, trebuie sa ai cunostintele si competentele de a invata masina sa faca diverse lucruri", spune Mitsuru Kawai.

In 2010 si 2011 Toyota a rechemat in total circa 12 milioane de masini si seful companiei a admis ca cel mai mare producator mondial s-a concentrat mult prea mult pe cresterea productiei si a neglijat calitatea. Readucerea mesterilor ar putea ajuta la cresterea calitatii si deja sunt semne ca ajuta la reducerea componentelor care sunt risipite si trebuie aruncata in procesul de fabricatie.

Toyota a creat in fabricile japoneze si spatii speciale in care muncitorii debutanti asambleaza piese pornind de la componente elementare, fara ajutor automatizat, ideea fiind ca vor cunoaste mult mai bine intregul proces de fabricatie.

Robotii nu detin cheia tuturor solutiilor tehnologice si iata ca intr-o epoca a automatIzarii tot oamenii sunt cei mai capabili sa puna lucrurile la punct.