In august, Jaguar Land Rover anunta ca a ales Slovacia pentru o investitie de peste doua miliarde de lire sterline, vestea socand autoritatile din orasul polonez Wroclaw care erau sigure ca nu pot pierde investitia deceniului in regiune. Financial Times povesteste cum Slovacia a castigat pe ultima suta de metri investitia, folosindu-se de discretie, de un plan extrem de hotarat si de amabilitate iesita din comun. Victoria Slovaciei poate servi oricand ca exemplu pentru Romania care a pierdut in trecut investitii auto mari. Insa chiar daca ar urma exemplul slovac, Romania porneste din start cu handicapul infrastructurii jalnice.

HotNews.roFoto: Hotnews

Jaguar Land-Rover (JLR) este producatorul auto european cu cea mai mare crestere procentuala a vanzarilor in ultimii ani fiindca situatia financiara s-a imbunatatit extrem de mult din momentul in care compania a fost preluata de indienii de la Tata Motors, in 2008.

JLR avea nevoie de o uzina si initial a vrut sa o construiasca in Arabia Saudita, apoi a venit varianta SUA si apoi s-a dovedit mult mai rentabil sa se aleaga un loc in Europa Centrala. Pentru ca era vorba de o investitie esentiala, sefii companiei nu s-au grabit, ci au "cantarit" cu grija fiecare optiune.

Trei tari au fost in lista scurta: Ungaria, Polonia si Slovacia, Romania nefiind in niciun moment un concurent de luat in seama. Ungaria a fost exclusa din start, insa Polonia parea favorita in primavara, cand se parea ca mega-uzina de peste 1,5 miliarde lire va fi construita in zona orasului Wroclaw.

Insa Polonia a gresit mult. Ministrul Economiei, Janusz Piechocinski, declara multumit ca JLR a ales aproape sigur Polonia si ca s-au purtat sase runde de negocieri. Insa britanicii, spun surse citate de Financial Times, s-au aratat deranjati de faptul ca oficialii polonezi au iesit in presa anuntand lucruri care nu erau adevarate. Situatia seamana cu ce se intampla la noi prin 2007-2008 cand diversi oficiali din tara promiteau ca mari companii auto germane vor sa deschida uzine in regiune. Nimic nu s-a concretizat.

"Ni se spunea de catre un oarecare ministru polonez ce ar fi trebuit sa gandim, chiar inainte sa fi gandit asa ceva", spunea un director JLR. "Era amuzant, insa si enervant".

A fost o doza de aroganta si o lipsa de discretie care, cumulate, aveau sa conteze mult in alegerea locului. La mijloc de august Jaguar a anuntat unde va construi fabrica, iar polonezii au avut un soc fiindca tara aleasa a fost...Slovacia.

Citeste articolul complet pe 0-100.ro