UE vrea mașini mai puțin poluante. Întrebarea este dacă acestea nu vor fi mult prea scumpe pentru clienții europeni

de Redactia Economic     HotNews.ro
Marţi, 2 octombrie 2018, 14:31 Economie | Auto


-
Foto: Parlamentul European
Trecut cu vederea în România din cauza polemicii referitoare la referendumul pentru definirea familiei, în această miercuri are loc în Parlamentul European (PE) un vot referitor la emisiile de dioxid de carbon care ar putea ”dinamita” piața auto globală, prin restricții drastice în privința mașinilor cu motor clasic. Propunerile sunt foarte controversate și mulți spun că nu vor rezolva problema poluării. Mai mult, asociațiile din industria auto au atras de multe ori atenția că trecerea pe scară largă la producția de mașini electrice va duce la pierderea a sute de mii de locuri de muncă în industria de componente auto.

Acum câteva săptămâni, Comisia pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară a PE (ENVI) a avizat unul dintre cele mai viu dezbătute rapoarte UE, care stipulează, în forma aprobată, că din 2030 producătorii europeni de mașini vor trebui să reducă cu 45% emisiile de carbon. În termenii de azi ai industriei auto, asta înseamnă creșterea dramatică a producției de automobile electrice și hibrid plug-in; ultimele sunt vehiculele care se pot alimenta și de la un generator aflat la bord, care produce emisii de gaze toxice mai reduse decât un motor clasic.

O estimare brută sună simplu: procentul din raport înseamnă că aproape o jumătate din mașinile puse în vânzare în UE de marii producători germani, francezi sau italieni ar trebui să beneficieze de propulsie neconvențională, zero-poluantă, în următorul deceniu, în condițiile în care vânzările de automobile electrice și hibrid sunt în prezent de ordinul a 1,5%-2% din total. E vorba de un salt tehnologic posibil, dar foarte costisitor pentru industrie, care va fi obligată să se adapteze unei schimbări dramatice, cu costuri care vor fi decontate mai ales de producătorii și cumpărătorii de mașini din UE.

     O controversă bruxelleză

Că procentul de mașini electrice și hibrid în 2030 este o chestiune controversată se vede și din procesul legislativ. La origine se află o propunere referitoare la reducerea emisiilor de dioxid de carbon a Comisiei Europene, datând din noiembrie 2017, care stipula o reducere de doar 30% a emisiilor de dioxid de carbon. Propunerea a fost considerată foarte permisivă și “un cadou de Crăciun anticipat pentru industria auto” de think tank-uri ca Transport & Environment, lucru care a dus, în Comisia de Mediu a PE, la raportul al cărei autoare este socialista malteză Miriam Dalli. Forma drastică în care a fost adoptat e dovedită și de faptul că președinta Comisiei, românca Adina Vălean, a votat împotriva propriei Comisii și, în plus, și-a justificat public poziția:

“Este puțin probabil ca această țintă să fie atinsă de producători, în situația în care astăzi avem doar 2% vehicule electrice vândute în UE. Raportul nu stabilește nici care va fi sursa electricității necesare pentru alimentarea acestor flote de vehicule (putem doar spera că nu este cărbunele!) și nici prin ce model economic și pe costurile cui va fi construită o rețea de reîncărcare în toate statele Uniunii” - conform unei declarații de presă a europarlamentarului român membru al Grupului Partidului Popular European.

Majoritatea din Comisie s-a creat prin voturile ALDE, ale socialiștilor, verzilor și comuniștilor din PE, prin opoziție cu popularii europeni, care susțin în continuare o țintă de 35%. Cu toate acestea, surse bruxelleze afirmă că în astfel de cazuri controversate, avizul Comisiei poate fi contrazis de votul de miercuri, 3 octombrie, al plenului, care ar putea invalida raportul.

     Efectele globale și pentru România


Sursele de electricitate și rețeaua de reîncărcare nu sunt nicidecum singurele necunoscute economice generate de noua lege. O creștere accentuată a producției de mașini electrice și hibrid plug-in înseamnă costuri crescute de cercetare și dezvoltare pentru industrie, dar și, implicit, prețuri de retail ridicate. Cum e foarte greu de imaginat o reglementare care să impună vânzarea/cumpărarea unui anumit procent de automobile nepoluante, Uniunea Europeană va fi o piață de desfacere preferențială pentru producători din afara UE (SUA sau Japonia), care vor putea comercializa fie modele mai poluante la un preț mai accesibil, fie mașini electrice sau similare la prețuri foarte competitive, datorită avansului tehnologic deja existent în astfel de țări.

Jucătorul-surpriză pe această piață este China, care în 2021 va fi, cel mai mare producător de mașini electrice și hibrizi plug-in.

Dacă impunerea unei cote de vânzări similare cu cea de emisii de carbon/producție e foarte greu de conceput, există în schimb scenariul apariției unor taxe vamale pentru automobilele cu motor clasic, fie la nivelul Uniunii, fie prin reglementări independente ale statelor membre. Acestea s-ar reflecta însă tot într-un preț mai ridicat de achiziție.

În privința României, consecințele care se pot imagina se referă mai ales la evoluția Renault - Dacia. Deși Renault deține în România Centrul de Cercetare de la Titu, producția locală e axată pe modele ieftine, conservatoare tehnologic, iar o Uzină de la Mioveni competitivă în 2030 ar însemna o retehnologizare drastică, în condițiile în care costurile de cercetare și implementare ar fi aceleași și în Franța, de exemplu. Raza de speranță vine de la alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, în care producătorul francez beneficiază de aportul de research al partenerilor japonezi. Din acest punct de vedere, alianța Renault-Nissan se află în avangardă, cu o producție de automobile nepoluante care depășea în 2017 binecunoscuta Tesla a lui Elon Musk.

Nu se decide totul mâine

Oricum ar sta lucrurile, traseul imediat al reglementării e unul întortocheat. Conform așa-numitei proceduri de codecizie, lucrurile nu se termină miercuri, în Parlamentul European. Votul în plen este urmat de o negociere a acestuia cu Consiliul European, pentru ca după ajungerea la un numitor comun (în una sau mai multe runde), textul rezultat să devină lege. În stadiile finale intervine și Comisia Europeană, cu rol tehnic. Un rol important în această negociere îl au mai ales raportorul și președintele Comisiei de resort.

Desigur, toți cetățenii Uniunii Europene și-ar dori, la modul abstract, mașini mai puțin poluante. Diferențele de puncte de vedere de la Bruxelles arată însă un lucru foarte simplu, că numai o parte din aceiași cetățeni UE și-ar putea permite astfel de automobile. Iar industria auto ține cont, e drept, de propriile interese, dar și, implicit, de consumatori.


Citeste mai multe despre   
















1884 vizualizari

  • -6 (6 voturi)    
    Nui bai (Marţi, 2 octombrie 2018, 14:43)

    ABBV [utilizator]

    e mai ieftin daca vine taifunul/tornada si iti ia casa.
    Pe considerentul "Dar muieți-s posmagii?" va fi absolut perfect!
    • 0 (0 voturi)    
      Sărăcia nu e ieftină, dar e sigură (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:04)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui ABBV

      Activitatea umană are un efect moderator asupra climei pentru că recirculă mult mai mulți vapori de apă decât carbon.

      Dar o mulțime de trăitori pe bani publici ar trebui să-și caute o muncă cinstită, dacă n-ar fi restricțiile socialiste. În urmă cu 50 de ani, exact cu povești din astea socialiste venea și Ion Iliescu.
    • 0 (0 voturi)    
      Vremea este foarte calma astazi. (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:13)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui ABBV

      Asta fata de ultimi 100 de ani, dar nu in comparatie cu ultimi 20 de ani, anume cei care crezi ca ti amintesti.
  • +1 (1 vot)    
    Restricțiile și sărăcia aduc voturi socialiștilor (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:00)

    Harald [utilizator]

    Orice scuză e bună, important e să fie oamenii cât mai săraci, că lignit se găsește din belșug.
  • 0 (0 voturi)    
    cumpar (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:02)

    baimarean [utilizator]

    Diesel: (relativ) nou, si-mi ajunge inca 10 ani...
    Pana atunci se rezolva problema poluarii si hibridelor.
    Si se si amortizeaza...
    Plus ca scade pretul electricelor...
    Dupa incalzirea globala, acum poluarea globala.. Ce urmeaza?! :))
    • 0 (0 voturi)    
      Ai uitat de ploaia acida? (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:38)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui baimarean

      Deja face ravagii de 30 de ani.
      • 0 (0 voturi)    
        unde? in China? Bine! (Miercuri, 3 octombrie 2018, 1:18)

        baimarean [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        Iti amintesc ca sunt dintr-un oras unde ploua cu acid.....
  • -1 (1 vot)    
    Scenariul posibil? (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:03)

    nick24 [utilizator]

    Prin 2030 în România se vor concentra toate mașinile clasice second hand din Europa, aduse pe nimic.
    De ce? Pt că la noi E VOIE SĂ POLUEZI.
  • +3 (3 voturi)    
    ca idee nu e rau (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:25)

    liviu_ [utilizator]

    DAR
    - cat polueaza bateriile?! pe alea nu le ia nimeni in considerare?!
    - cate centrale "curate" avem?!
    - cat costa un hybrid?! din cate stiu eu sunt mult mai scumpe si nu prea merita!
    - unde dracu o incarci?! o sa suporte infrastructura electrica?!

    in fine... da e la moda si suna bine... trebuie facuta...
    alde, socialistii si comunistii... d c nu ma mira?!
    o fac doar pt voturi...
    e simplu sa dai ordine altora, cand tu nu esti implicat direct!
  • 0 (0 voturi)    
    de ce mai scump? (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:25)

    vasile_roaita [utilizator]

    Cum se face ca un automobil full electric, care e mult mai simplu dpdv constructiv decat o masina clasica, sa coste mai mult? Inteleg ca bateriile costa mult in prezent, dar acesta se va micsora odata cu scalarea productiei. De fapt producatorii auto pun bete in roate pentru ca vor pierde mult: mai putin service necesar, mai putine piese de schimb, trebuie gasita o solutie pentru schimbarea bateriilor dupa 6-8 ani, pt. ca altfel poti arunca masina la gunoi.
    • +1 (1 vot)    
      Mitul producatorilor auto. (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:37)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui vasile_roaita

      Producatorii auto stiu ca faca un calcul energetic de clasa a 10-a si stiu sa calculeze un pret pe viata totala a masinii. Si masinile electrice raman jucarii care nu vor afecta in urmatorii 10 ani piata auto.
      Masinile electrice sunt parte a iluziei progresiste. E hilar si revelator.
    • +1 (1 vot)    
      Nu e chiar asa (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:39)

      Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui vasile_roaita

      Litiumul folosit in baterii e destul de rar si China are monopolul lui. Eu mi-am comandat o hibrida si a durat mai mult de 6 luni sa imi vina (in principal pentru ca bateriile se produceau la o "viteza" mai mica decat masinile. Dacaluam una normala (era si versiunea doar pe benzina) dura doar o luna.
      Ce vreau sa zic este ca: 1. tehnologia hibrida/electrica este mai scumpa tocmai pentru ca e mai noua si e inca sub protectia brevetelor de inventie si 2. folosesc materiale destul de rare facand-o nescalabila. S-ar putea ca efectul sa fie invers: mai multa cerere de electrice mai scumpe bateriile si implicit masinile.
      • 0 (2 voturi)    
        Hibridul e mai scump pentru ca (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:44)

        Lok [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        Se arde mai mult petrol in productia masini decat o sa consume ea pe teren.
        • -1 (3 voturi)    
          Raport, ceva? (Marţi, 2 octombrie 2018, 17:19)

          Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          Ne dai si niste referinte?
          Apropo, hibrida mea (C-HR) a fost cam cu 3000 euro mai scumpa decat versiunea pe benzina (mai putin puternica, e drept). 3000 euro inseamna cam 2000 l benzina. Inseamna cam 100.000 km. Inseamna cam 5 ani. Bateriile sunt garantate 10. Deci ai 5 ani sa scoti bani din "afacere". Si ai satisfactia de a consuma putin prin orase si implicit de a nu polua.
          • +2 (4 voturi)    
            Referintele sunt pentru fraieri. (Miercuri, 3 octombrie 2018, 0:12)

            Lok [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

            Chiar tu observi premisa, 3000 euro in plus = 100000 km. Evident presupui ca bateriile vor fi garantate 10 ani. Si pot fi, dar capacitatea lor nu intra in garantie, citeste-o. O reducere de 40% poate fi asteptata. Tu nu poti masura asta, poti dar nu esti certificat, si nimeni nu e certificat sa o masoare inafara de garantori. Exceptional.
            Bateriile tin la fel de bine ca la telefon, laptop, bomasina din anul curent... Max 5 ani cu o reducere treptata de capacitate.
            Dar ai pus botul la iluzia progesista cum imi place sa o numesc. Unic ca toti.
            • +1 (1 vot)    
              Ba nu (Miercuri, 3 octombrie 2018, 12:14)

              Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              Nu sunt progresist...ard la fel de mult la motocicleta mea pe care o folosesc chiar mult. Traind insa intr-un oras mare consider de datoria fiecaruia sa face,m orasul mai respirabil pentru toti. E drept ca conceptul de bine comun nu e cunoscut in Romania unde "dupa mine potopul" dar asta e.
              Oricum, nimic nu garanteaza ca o criza a petrolului (sau taxare sau altele) nu va mai exista si atunci sa te vad cu cei 3000 euro pe 2000 litri.
              • 0 (0 voturi)    
                Și pădurarii ce vină au pentru orașul tău? (Miercuri, 3 octombrie 2018, 22:29)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

                Orașele civilizate din Germania au 2.200 - 3.000 loc/kmp, Hamburg are 2.400, de exemplu. Bucureștiul are vreo 9.000, aproape ca orașele din Bangladesh, iar Londra are și zone cu 17.500 loc/kmp (Bayswater Road, de exemplu).

                Asta nu înseamnă că locuitorii de la 100 de kilometri de orașe trebuie să suporte interdicții și sărăcie. N-au decât să fie interzise mașinile cu motoare termice în orașele supra-populate și cine vrea să locuiască în continuare acolo, n-are decât.

                În satele de pe lângă Nottingham sunt clădiri abandonate în ruină fiindcă tinerii trebuie să plece la Londra pentru un salariu decent. Ce sens are interdicția în astfel de sate?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version