Dacia electrică - Istoria de 10 ani a unei iluzii. De ce nu va apărea prea curând și cât costă acum cele mai ieftine mașini electrice

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 17 ianuarie 2019, 9:35 Economie | Auto


Logo Dacia
Foto: Dacia
Acum zece ani directorul Dacia de atunci spunea că mașina electrică ar putea fi lansată peste un deceniu. Am ajuns în acel punct și Dacia electrică nu există pe stradă, ci este subiect de știri adeseori exagerate. De ce nu a apărut Dacia care se poate încărca la priză, ce au spus șefii de la Renault în toți acești ani și când ar fi o șansă ca Dacia electrică să apară? Mai jos puteți citi depsre aceste lucruri, dar și despre cât costă cele mai ieftine mașini electrice în ziua de azi.

Progrese mari, dar cifre încă mici

Despre mașinile electrice se scrie mult, însă au încă o cotă extrem de mică, în Europa fiind vorba de sub 1% din vânzările totale de mașini în 2018 (undeva pe la 130.000 de unități). În plus, tehnologia bateriilor nu a avansat atât de repede cum se spera acum zece ani și nimeni nu a produs o mașină electrică ieftină, deși tentative au existat și există.

Țările cu cele mai bune vânzări pentru mașini electrice în Europa sunt Norvegia, Germania, Franța, Olanda și Marea Britanie, iar România nu stî grozav.

Există aproximativ 20 de modele pe piața europeană, dar o serie de obstacole fac ca volumele să nu fie mari: autonomia limitată, rețelele de încărcare prea puțin dezvoltate, prețul mare al mașinilor.



Trebuie spus că în țară numărul punctelor de încărcare a crescut constant din 2016 și până în prezent când s-a ajuns la peste 500.

Renault nu a mai lansat modele electrice noi în Europa în ultimii ani, iar în acest an va lansa un SUV electric low-cost în China. Pe de altă parte, într-un plan amplu, Renault anunța că va lansa, începând cu 2020, versiuni hibride pentru Clio și variante plug-in hybrid pentru Megane și Captur.

Întrebat dacă sunt discuții pentru a pune tehnologie hibridă pe Duster, noul șef al Dacia a spus că nu.



Ce spune Christophe Dridi despre Dacia electrică

Trecerea la electrice este un subiect complex, Alianța are tehnologia, dar trebuie să existe și cerere de la clienți pentru o Dacie electrică și mai mulți factori trebuie să fie îndepliniți, lucru care nu se întâmplă. Dacia electrică nu este un subiect actual, spune șeful Dacia.

El mai spune și că Dacia își va păstra ”filosofia brand-ului”. Asta înseamnă că prețurile trebuie să fie mai mici decât la concurență. Cea mai ieftină mașină electrică este un smart de 22.000 de euro, ceea ce arată că tehnoilogia este încă scumpă și doar subvențiile mai ”îndulcesc” lucrurile.

Renault și mașinile electrice

SUV-ul electric Renault K-ZE se va lansa în China și autonomia promisă este de 250 km, iar în Europa este așteptat un model 100% electric al Volkswagen, la sub 25.000 de euro. Sunt așteptate și modele de clasă mini de la Seat, Skoda și Volkswagen, la sub 20.000 euro.

Grupul Renault are cinci modele electrice în gamă: Zoe (cel mai cunoscut model, utilitarele Kangoo ZE și Master ZE, micuțul Twizy și o berlină care în Coreea de Sud se vinde sub brandul Samsung.



Compania a anunțat planul Drive the Future în 2017 și a promis opt modele electrice noi și investiții de un miliard de euro în Franța pentru aceste tehnologii. Renault produce mașini electrice la uzina de la Flins unde capacitatea de producție pentru Zoe va ajunge de la 60.000/an, la 120.000. Va produce mașini electrice și la o a doua uzină franceză, cea de la Douai, care este retehnologizată.

Cât costă electricele și cât sunt subvențiile

Sunt câteva țări, cum ar fi Norvegia, Olanda și Austria, unde vehiculele electrice au cotă mult peste media europeană, însă fie este vorba de o politică guvernamantală fermă de a le promova, fie de condiții speciale din piață. În peste 10 țări europene guvernele oferă subvenții ce variază între 2.000 și 10.000 euro pentru achiziția de mașini electrice.

Mașinile electrice de sub 40.000 de euro - Prețurile nete, cu TVA, fără subvenții, bonusuri sau discount-uri, valabile pentru piața din Romania

smart EQ fortwo (22.122 Euro)
smart EQ forfour (22.783 Euro)
Volkswagen e-up! (22.734 Euro)
Mitsubishi iMiEV (24.181 Euro)
Renault Zoe (33.450 Euro)
KIA Soul EV (33.665)
Nissan Leaf (35.100 Euro)
BMW i3 (38.199 Euro)
Volkswagen e-Golf (38.468 Euro)
Hyundai Ioniq Electric (39.068 Euro)


Chiar și după aplicarea subvențiilor de 10.000 de euro prețul rămâne ridicat dacă ținem cont că mașina are o autonomie mult mai mică decât cele convenționale. Un atuu ține însă de faptul că sunt mai mici costurile de utilizare datorită faptului că încărcările la priză sunt mai ieftine decât benzina sau motorina sau în unele cazuri sunt gratuite.

Se poate estima că subvențiile nu vor rămâne la acest nivel ridicat mulți ani de acum înainte. Și în Europa nordică și occidentală se discută despre reducerea subvențiilor și despre nevoia ca această piață să se susțină singură și să nu depindă așa mult de fonduri de la buget.



La un cost mediu de 0,5 Lei pentru 1 kWh (medie grosieră), oricare dintre mașinile din lista de mai sus pot parcurge circa 5 km cu 1 kWh (medie anuală grosieră), ceea ce înseamnă un cost de 0,1 Lei/km (medie grosieră).

În măsura în care curentul electric este gratuit, la stațiile publice ori publice-private care oferă așa ceva, costul deplasării este 0 (zero). La polul opus sunt prețurile de circa 2 Lei/kWh, practicate la unele stații rapide, caz în care costul pe kilometru devine 0,4 Lei.



Toate aceste calcule sunt bazate pe o utilizare normală a unui automobil electric și fără a ține cont de costul de achiziție. Iarna autonomia poate fi la jumătate la orice mașină electrică, deci costul cu energia folosită pentru deplasare se dublează. Un articol despre cât consumă, real, o mașină electrică iarna puteți citi aici.

Ș în ultimele zile presa a scris despre posibilitatea lansării unei mașini electrice Dacia, uneori informația fiind prezentată drept certitudine. O astfel de lansare nu se va întâmpla însă în viitorul apropiat și niciun director de la Renault nu a spus un an exact când se va lansa Dacia electrică.



Au fost publicate multe estimări despre cum va crește piața mașinilor pur-electrice și majoritatea s-au dovedit lipsite de realism. Asta și din cauza faptului că bateriile nu s-au îmbunătățit și nu s-au ieftinit atât de repede cum sperau fanii acestor masini. Bateriile adaugă cel puțin 5-.8.000 euro la costul mașinii, iar la modelele cu autonomie mai mare vorbim de sume și mai mari.

Așadar, numai o revoluție în piața bateriilor poate stimula într-un mod cu adevărat eficient piața. Ne putem imagina un Sandero electric la 20.000 de euro, însă un astfel de model nu poate fi considerat accesibil la preț, nici low-cost și nici măcar smart buy, cum își numște Dacia modelele în pliantele comerciale.

Ce spune noul director Dacia, Christophe Dridi, despre modelul electric. Discuția a avut loc pe 15 ianuarie

Vlad Barză: Despre Dacia electrică s-a scris mult în ultimii 10 ani, dar tot nu a apărut pentru că tehnologia este scumpă Ce șanse sunt ca o Dacie electrică să existe în gama mărcii în 2025?
Christophe Dridi: Suntem într-o alianță cu Nissan și Renault și avem tehnologia și producem în Franța mașini electrice. Așadar avem tehnologia. Întrebarea este când va dori clientul să aibă o astfel de mașină, când va fi instalată infrastructura potrivită și când vor fi subvențiile necesare. Este clar că acum nu este cazul. Vedeți că avem noile reguli WLPT, clienții cer tot mai mut GPL, vom crește vânzările de mașlni pe GPL. O Dacie electrică? Nu.
Vlad Barză: Așadar pot conchide că Dacia electrică este departe...
Christophe Dridi: Depinde. 2025 vi se pare departe sau nu?
Vlad Barză: Departe
Christophe Dridi: Este departe deci!. V-ați dat singur răspunsul!

Pe termen lung industria își pune speranța într-un nou tip de baterii, cele ”solid state” la care electrolitul lichid este înlocuit de unul solid și neinflamabil la temperaturi mari. Aceste baterii promit structuri mai stabile și compacte și autonomie mai mare, dar mai trebuie rezolvate probleme tehnice până când producția lor poate începe.

Istoria de 10 ani a Daciei electrice în declarații ale șefilor Renault și Dacia


2009

Renault a prezentat în 2009 primele mașini electrice și le-a lansat în 2011, iar despre Dacia electrică s-a vorbit încă de acum 10 ani, dar nu a venit timpul nici acum.

Ce spunea în 2009 Jacques Chauvet, care atunci era director pe regiunea Euromed la Renault

Mașinile electrice nu au cum să se dezvolte rapid în vreo țară. În România, dacă este vorba de București, este multă poluare, iar clienții de automobile trebuie sa conștientizeze faptul că mașinile electrice vor deveni acceptabile ca preț și comparabile cu cele cu motor termic. Este clar că unele țări, cum ar fi Franța, îi subvenționează pe cei care își iau mașini electrice și costul mașinii scade chiar sub cele cu motor termic. Subvențiile nu pot dura la nesfârșit din păcate, dar mașina electrică are nevoie de timp să se dezvolte ca tehnologie și se va ieftini, astfel încât să merite a fi produsă în volume mari.

Când am putea vedea o Dacie cu motor electric? ”În niciun caz imediat, însă pe termen lung este posibil să vedem o Dacie cu motor electric, nimic nu împiedică montarea unui astfel de motor pe platforma Dacia, însă e vorba de o marcă low-cost iar bateria este foarte scumpă, dar peste câțiva ani va exista o Dacie electrică în momentul în care prețul bateriei se va diminua. (...) În orice caz, Dacia va rămâne marcă low-cost, nu va devia de la strategia sa.

Câteva luni mai târziu, la final de 2009 în interviul săiu ”de adio”, Francois Fourmont vorbea despre Dacia electrică ce ar putea apărea peste un deceniu, adică în 2019. Fourmont a fost unul dintre cei mai carismatici directori ai Dacia pe care a condus-o într-o perioadă grea, dar de creștere.

Francois Fourmont, director general Dacia: Nu avem vocația să lansăm mașini de 30.000 de euro precum Skoda. Dacia cu motor electric ar putea apărea peste un deceniu

Un model Dacia cu motor electric este o soluție pe termen scurt și mediu?


Francos Fourmont

”Pe termen scurt cu siguranță nu este o soluție, pe termen mediu, depinde ce înțelegem prin termen mediu, prioritatea în cadrul grupului este lansarea modelelor electrice anunțate de Renault, însă la un orizont de zece ani, de ce nu o Dacie electrică?”

2013

În 2013 Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan, explica pentru HotNews că o mașină electrică marca Dacia va putea fi construită și ar putea să aibă un preț acceptabil, însă obstacolul cel mai mare este că nu există cerere pentru așa ceva.

El a dat exemplu diverse ințelegeri pe care Nissan le-a făcut cu orașe mari, precum Barcelona, orașe care sunt dispuse să investească în stații de încarcare și alte lucruri necesare acestor mașini.

„Mașinile electrice nu sunt net mai scumpe decât cele cu combustie internă, însă problema este că nu avem volume foarte mari cu electricele, iar asta împiedică și apariția unei Dacia electrice. Nu va apărea în prezent fiindcă nu se cere în piață, dar în ziua când va exista cerere, vom produce o mașină electrică marca Dacia la un preț acceptabil. Pentru moment însă clar nu există cerere”, spunea Ghosn.

2017

În vara lui 2017 au apărut în presa franceză noi știri despre Dacia electrică ce urma să apară. Compania a negat însă că ar exista planuri pentru așa ceva. ”Nu există în prezent proiecte legate de Dacia cu tehnologie electrică. Tehnologia electrică dezvoltată de Alianța Renault-Nissan este costisitoare pentru clienții mărcii Dacia, care vor sa facă o achiziție inteligentă, optând pentru vehicule fiabile, accesibile ca preț și moderne”, spunea compania, într-un răspuns transmis HotNews.ro.

Tot puternic nega în toamna lui 2017 și directorul de atunci al companiei

Antoine Doucerain spunea că apartenența mărcii Dacia în cadrul unei alianțe auto atât de mari cum este cea formată din Renault, Nissan și Mitsubishi este o cartelă de acces către orice tehnologie, însă „nu există planuri pentru o Dacia hibridă sau electrică, dar putem să visăm la asta”.

2018

În septembrie 2018 unul dintre directorii importanți ai Renault spunea că Dacia va fi pusă și în fața nevoii de a se conforma cu noile standarde de emisii din 2020 - 2021 și va trebui să decidă dacă va lansa hibride sau electrice, decizia fiind grea, deoarece astfel de mașini ar fi prea scumpe pentru clienții mărcii.

”Suntem deschiși către toate tehnologiile, dar trebuie să aibă sens. Dacia este pentru clienți o alegere foarte pragmatică și rațională, așa că dacă vor scădea suficient de mult costurile cu bateria și se pot face economii cu carburanții, o vom face”
, spunea Marc Suss, șef al gamei Global Access la Renault.

Suss a vorbit și în toamna lui 2017 despre o Dacia electrică ”Majoritatea producătorilor auto spun că în 2025-2027 circa 20-30% din vânzări vor fi reprezentate de mașini electrice. Știind asta, este evident că într-o zi va trebui să ne gândim la o Dacia electrică. Altfel n-am putea să asigurăm supraviețuirea mărcii.

Întrebarea ar fi când se va intampla. Nu vă pot răspunde direct la asta, ce pot spune este că se va întâmpla odată ce va avea sens pentru un client Dacia. În prezent este prea devreme, iar tehnologia este prea scumpa






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















12281 vizualizari

  • -7 (39 voturi)    
    Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 9:45)

    Lok [anonim]

    • +4 (34 voturi)    
      Tovarase (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:47)

      JustinCase [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      Dupa mintea ta obosita de asistat, probabil ca traiesti cu impresia ca petrolul va dainui o vesnicie pe planeta.
      • -1 (31 voturi)    
        Mda (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:20)

        jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui JustinCase

        Si compusii din baterii/acumulatori sunt si aia forever?
        • +2 (10 voturi)    
          Sunt reciclabili (Joi, 17 ianuarie 2019, 22:15)

          Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

          Bateriile (d orice fel) se recicleaza si materialele se refolosesc, petrolul se pierde in vant...
      • -5 (21 voturi)    
        Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:36)

        Lok [anonim] i-a raspuns lui JustinCase

        • +8 (18 voturi)    
          Electricitatea e generata si din resurse verzi (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:57)

          vertus [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          Energie solara, hidro, eoliana etc. In plus un automobil electric polueaza mai putin chiar daca e alimentat cu energie produsa in termocentralele pe carbune.

          Electric Cars Are Cleaner Even When Powered by Coal

          Electric cars are better for the environment than traditional gasoline models, and that benefit will grow as power generators shift away from coal.

          That’s the conclusion of research by BloombergNEF, which found carbon dioxide emissions from battery-powered vehicles were about 40 percent lower than for internal combustion engines last year. The difference was biggest in Britain and the U.K., which have large renewables industries. It still held in China, which is more reliant on coal to make electricity.

          The report adds clarity to the debate about the lifetime emissions of electric vehicles, which while they don’t pollute on the road do consume electricity that is often generated using fossil fuels. BNEF’s research assumes that electric cars will become cleaner in the coming years as utilities close coal plants and draw more energy from wind and solar farms, a process well underway almost everywhere except Southeast Asia.

          “When an internal combustion vehicle rolls off the line its emissions per km are set, but for an EV they keep falling every year as the grid gets cleaner,” Colin McKerracher, a transport analyst at BNEF said.

          https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-15/electric-cars-seen-getting-cleaner-even-where-grids-rely-on-coal
          • -3 (21 voturi)    
            Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 13:41)

            Lok [anonim] i-a raspuns lui vertus

            • +2 (8 voturi)    
              nu merge asa (Joi, 17 ianuarie 2019, 21:00)

              boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              nimeni nu zice sa renuntam de tot si odata. Se va face treptat. Pana acum a crescut aportul de energie regenerabila si n-a murit nimeni.
      • -3 (25 voturi)    
        stii ceva mai copilas? cam de 100 de ani se tot (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:02)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui JustinCase

        Prognozeaza sfarsitul petrolului si stii ce? Sfarsitul ala e din ce in ce mai departe.
        Dar voi vreti sa salvati lumea si nu alta.
        • +2 (6 voturi)    
          e invers (Joi, 17 ianuarie 2019, 21:01)

          boink [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          cu cat consumi mai mult din rezerve cu atat se epuizeaza mai rapid.
          • -2 (4 voturi)    
            Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 8:29)

            Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

            • +1 (1 vot)    
              nu vad logica (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:12)

              boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              resursele se reduc pentru ca le consumi, nu e nevoie sa intri in recesiune.
              • +1 (1 vot)    
                Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 22:47)

                Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

          • -2 (4 voturi)    
            si totusi cum iti explici (Vineri, 18 ianuarie 2019, 8:39)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui boink

            Ca US a devenit exportator de petrol.
            Parca la ei, care exploateaza de vreo 150 de ani si au cel mai mare consum trebuia sa se epuizeze de multa vreme?
            • +1 (5 voturi)    
              Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 9:08)

              Lok [anonim] i-a raspuns lui AliKimiku

            • +1 (1 vot)    
              nu pentru ca rezervele cresc cand le consumi :) (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:16)

              boink [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              ci pentru ca au reusit sa exploateze rezerve pe care nu le puteau exploata pana atunci. Toate rezervele pe baza de combustibili fosili sunt epuizabile, polueaza, produc schimbari climatice. Viitorul este electric.
    • +6 (18 voturi)    
      Iluzii ecologice? (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:04)

      terex [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      Sunt realitati cu care omenirea se confrunta. Petrolul se va epuiza in cele din urma, acum asistam la debutul unei industrii care inseamna viitorul.
      • -3 (17 voturi)    
        Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 13:24)

        Lok [anonim] i-a raspuns lui terex

        • +1 (7 voturi)    
          va fi un proces indelungat (Joi, 17 ianuarie 2019, 21:04)

          boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          energia regenerabila va inlocui treptat energia bazata pe combustibili fosili, va fi ieftina pentru ca la cantitati mari costul de productie scade. Si mai este si dezvoltarea tehnologica care va imbunatati randamentul. Cand fuziunera nucleara va fi o realitate omenirea va beneficia de energie inepuizabila foarte ieftina.
          • 0 (6 voturi)    
            Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 8:16)

            Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

            • +1 (1 vot)    
              cine zice ca ritmul va fi acelasi? (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:18)

              boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

              dezvoltarea se produce in salturi uneori datorita inventiilor, crizelor, evenimentelor neprevazute.
              • 0 (0 voturi)    
                Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 13:58)

                Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

                • 0 (0 voturi)    
                  oamenii se mai si inseala (Vineri, 18 ianuarie 2019, 19:13)

                  boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                  istoria a dovedit ca avansul stiintific duce la revolutii tehnologice.
                  • 0 (0 voturi)    
                    Comment sters de user (Sâmbătă, 19 ianuarie 2019, 14:28)

                    Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

    • +3 (23 voturi)    
      sa mori tu (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:16)

      stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

      Adica dupa parerea ta daca se consuma mai mult curent la nivel national, inseamna costuri mai mari pentru babuta de pe deal.
      Evident nu ai cea mai mica idee despre cum functioneaza curentul electric si cum se echilibreaza reteaua nationala.
      Pretul la combustibil include mai multe taxe pentru ca si baga mai multi oameni in spital. Ia du-te tu cu bicicleta in spatele unei tevi de esapament toata ziua si vorbim dupa.

      Pana una alta, comentariul tau mi se pare propaganda vanzatorului de petrol rusesc.
      • 0 (16 voturi)    
        Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 13:22)

        Lok [anonim] i-a raspuns lui stefan2008

        • 0 (6 voturi)    
          confunzi lucrurile (Joi, 17 ianuarie 2019, 21:06)

          boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

          accizele pe combustibil cresc pretul final, subventiile il scad.
          • 0 (0 voturi)    
            Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 15:51)

            Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

  • +7 (19 voturi)    
    Viziune foarte realistă (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:35)

    Kap [utilizator]

    Excelent articolul, felicitări.
    Este poate singurul care tratează lucrurile obiectiv, realist, fără să cadă în extazul fanilor electricelor, cum dealtfel tinde să o facă și colegul Mitrea.
  • -3 (27 voturi)    
    Doar un exercitiu de marketing.. (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:37)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Aiureala cu electricele nu reprezinta decit un exercitiu de marketing
    Probabil in orasele supraaglomerate e o idee sa inlocuiesti parte din masini cu electrice, mai ales pt cei care parcurg cel mult 100km zilnic de acasa la birou si inapoi acasa trecind pe la mall. Altfel nu se justifica.
    Procesul de fabricatie al bateriilor este intens poluant, mai ales extragerea si rafinarea litiului. Ar fi dificil , daca nu imposibil de incarcat cu 99A la 480V timp de o ora 30% din parcul auto. Mai ales ca lumea ar incarca cam la aceleasi ore din motive de program... Nimeni nu spune ce se intimpla daca doua vehicule electrice se lovesc frontal la 60 km/h. Am vazut ce efect poate avea explozia unei baterii in telefon, dar cind 20000 de asemenea baterii explodeaza ce iese?
    In primul rind ar trebui ca intreg sistemul de transport public sa fie doar electric. Citeva autobuze pt cazuri de urgenta.
    Apoi ar trebui ca motoarele termice sa utilizeze combustibili neutri dpdv Carbon - metanol sau etanol. Alcooli se pot extrage f usor prin fermentarea gunoaielor si resturilor agricole si ar fi suficienti. Metanolul are cam 86% din puterea calorica a benzinei, poate fi folosit si in motoare Otto si in motoare Diesel (cu adaugarea de putina apa). Poluarea cu oxizi de azot ar fi mai mica.
    E greu de folosit electrice la tipul nostru de clima; vara ai clar nevoie de AC, duce bateria imediat; iarna ai nevoie de incalzire si de AC pt dezaburire, bateria oricum functioneaza prost la temperaturi extreme.
    Nebunia Eco din spatele electricelor e doar marketing.
    Tot asa a fost si cu "becurile economice" si poluarea indusa de mercurul din ele a crescut concentratia "normala" din singe la 8 micrograme in Europa si la 10-12 micrograme in USA - bineinteles consumul de peste marin si fructe de mare recoltate in zone poluate ale lumii are de asemenea un aport serios.
    Sa nu uitam tv-urile LCD, introduse tot ca solutie Eco... In fapt consumul de energie pe un tv a crescut de la 90-120W pe un CRT la 300-350W azi
    • +3 (11 voturi)    
      incepe (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:40)

      Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      incepe prin a defini solutie neutra dpdv carbon. Orice ai arde tot CO2 iese. Poate mai putin poluanta, in cazul cand nu mai apar si alte reziduuri (sau asa de multe). Cea mai mare tampenie e sa faci agricultura pentru combustibil. Asta da prostie eco. A sa mai recuperezi ceva din gunoaie mda. Da n-ai suficient cat sa tii toata flota in miscare. Electricitatea poti sa o obtii si din vant, hidro, soare, chiar si nuclear pe solutii cu reziduuri putine.
      Unde ai vazut TV LCD led cu 350W 99% din ce se vinde azi)? Al meu are 80W. A poate daca ai unul de 2/3m.
      • +6 (10 voturi)    
        E simplu.... (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:23)

        CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

        Neutru dpdv Carbon inseamna ca utilizezi carbonul aflat deja in ciclul carbonului si nu ai aport suplimentar zilnic de carbon din depozitele de combustibili fosili.
        In felul asta concentratia de CO2 va scadea fiindca pina sa il arzi vei avea carbon fixat in alcoolii respectivi.

        Ceea ce sti despre consumul scris pe LCD-uri s-a dovedit a fi un fake tocmai pt a linisti ecologistii - consumul este defapt o "mediere" a consumului pe 10 ore utilizare la 24 ore (consumul pe 10 ore il impart la 24 sa dea mai putin....) Verifica te rog
        • -5 (11 voturi)    
          Comment sters de user (Joi, 17 ianuarie 2019, 13:26)

          Lok [anonim] i-a raspuns lui CetateanulRoman

          • +8 (10 voturi)    
            Fii serios (Joi, 17 ianuarie 2019, 16:30)

            Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            Ei si ce daca e in Nature? Se face si pe acolo politica, mai ales cand e vorba de niste universitati de stat si politica de nesemnare a unor acorduri. Daca e asa: cat de verzi sunt complexurile rezidentiale de langa dumneata unde toate apartametele au centrale individuale. Sau cu cat mai verde a devenit Bucurestiul in ultimii 25- de ani?
            Inverzirea inaltimilor si desertului poate fi un semn al cresterii temperaturii si umiditatii (ceea ce pare mai logic).
          • +3 (5 voturi)    
            Unele plante inverzesc altele mor (Joi, 17 ianuarie 2019, 22:31)

            nistor.p [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            mor si multe specii de animale, concomitent cu efectele negative asupra oamenilor. Cresterea CO2 si a temperaturii produce mai mult rau decat bine.
            • -3 (5 voturi)    
              Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 8:21)

              Lok [anonim] i-a raspuns lui nistor.p

              • +1 (1 vot)    
                schimbarile bruste aduc moarte (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:22)

                boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                distrugerile provocate de incalzirea globala sunt mai mari decat eventualele beneficii. Chestiile astea sunt studiate de decenii si se cunosc. In trecut incalzirea globala rapida a provocat cataclisme ecologice care au ras majoritatea speciilor de pe planeta.
                • 0 (0 voturi)    
                  Comment sters de user (Vineri, 18 ianuarie 2019, 13:31)

                  Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

                  • 0 (0 voturi)    
                    link (Vineri, 18 ianuarie 2019, 19:16)

                    boink [utilizator] i-a raspuns lui Lok

                    https://www.worldatlas.com/articles/the-timeline-of-the-mass-extinction-events-on-earth.html

                    Ce mai mare catastrofa a fost cauzata de un vulcan care a aruncat in atmosfera o cantitate imensa de CO2 si a dus la extinctia a 96% din specii. Alte catastrofe paradoxal au fost create de inmultirea exagerata a vegetatiei.
                    • 0 (0 voturi)    
                      Comment sters de user (Sâmbătă, 19 ianuarie 2019, 13:20)

                      Lok [anonim] i-a raspuns lui boink

        • +5 (5 voturi)    
          Ce plăcut (Joi, 17 ianuarie 2019, 18:22)

          Observatory [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

          Sa auzi din nou “co doi “
          Mi- a adus aminte de răposata Coana Leana savanta de nivel mondial !
          Mulțumea pentru amintiri !
        • -7 (7 voturi)    
          a vorbi de Carbon ca de un poluant (Vineri, 18 ianuarie 2019, 10:12)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

          Sau ceva fata de care trebuie sa fim "neutri" pe o planeta care a dezvoltat o forma de viata bazata pe carbon mi se pare de SF.
          Mai oameni buni, carbonul este carbon, dioxidul de carbon are un ciclu de viata la fel ca apa si este indispensabil vietii pe pamant. Fiecare dintre noi producem cam 0,9 kg de dioxid de carbon numai prin respiratie.
          Care va fi urmatoul "poluant"? Apa?
          • +3 (3 voturi)    
            carbonul nu este un poluant (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:26)

            boink [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            excesul de carbon este poluant. Energia solara e vitala pentru viata, dar prea mult sau prea putin...si viata nu mai e posibila. Exista un echilibru in natura care asigura conditii optime.
    • +6 (12 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:43)

      [anonim] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      • +4 (14 voturi)    
        exact Nautilus (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:19)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui

        ...sa vezi ce varza vor fi astia peste vreo 5 ani cand Europa va fi plina de Model 3-uri.
        5, nu 25.
    • +6 (14 voturi)    
      .... foarte adevarat ....... (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:08)

      cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Vrau sa adaug totusi ca tractiunea electirca este mult mai eficienta decat ce aven in prezent pe sosele si cred ca viitorul (indepartat) apartine totusi electricului. Si mai este ceva: nu se prea vorbeste de electricul alternativ adica pila cu hidrogen. Japonia investeste in aceasta tehnologie si eu am incredere in discernamantul lor (evident discutia este mult mai complicata dar suspectez europenii de o graba suspecta fata de masina electrica).
  • +10 (18 voturi)    
    Pacat ca nu vor sa faca Duster hibrid (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:40)

    YorkshireTerrier [utilizator]

    Full-electric n-are rost pentru ca se dubleaza pretul, dar un Duster hibrid cred ca ar merge si ar ciupi din cota de piata a hibridelor compacte.
    Daca la aceiasi bani (sau chiar putin mai ieftin) omul poate sa cumpere o masina mai spatioasa, probabil ca o va face.
    Fata de variantele hibride VW Golf, Mini Cooper, BMW i3 sau japonezele si coreenele mici, cred ca Dusterul hibrid ar avea destule avantaje.
    Ar putea cel putin sa incerce o serie limitata:
    Duster Tarabostes Hibrid :)))
    • +1 (11 voturi)    
      Hibridul e cea mai proasta solutie... (Joi, 17 ianuarie 2019, 12:30)

      CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui YorkshireTerrier

      Atunci cind mergi pe electric cari dupa tine 350 kg de fier aiurea (motorul termic plus cutie), cind esti pe combustie cari dupa tine 200kg de fier pt angrenajele electrice.
      Avem la firma unul; producator faimos! Primul in domeniu! Tractiune integrala, 3L benzina!
      Pe electric merge 27km! Maxim!
      Pe benzina rupe 15-18......
      Asta e........
  • 0 (20 voturi)    
    sa fim rationali (Joi, 17 ianuarie 2019, 10:49)

    mmmircea [utilizator]

    un Zoe, care e de dimensiunile unui Clio, adica o masina de clasa mica pleaca de la 40.000 de Euro cu TVA. Din start pretul este total necompetitiv. Cu 15-16.000 de euro iti cumperi un Clio cu aceleasi dotari si performante.
    Poate sa dea statul 10.000 subventie (apropo subventia asta nu pica din cer, ca mana), oricum alternativa electrica e de doua ori mai scumpa decat masina conventionala. Daca trecem de-o parte agrumentul financiar, daca punem de-o parte si lipsa infrastructurii electrice, vedem ca electricele raspund unei nevoi de mobilitate aproape exclusiv urbana. Actuala tehnologie bazata pe Li-Ion nu poate stoca si furniza suficienta energie ca sa te poti deplasa extra-urban, sau daca te poti deplasa trebuie sa te chinui cu viteze de 80kmh pe autostrada, cu clima setata pe 18-20 grade iarna si 28-30 vara. Daca vrei sa mergi in conditii civilizate de confort si sa ai un timp rezonabil de deplasare, tot la diesel vei apela. Va spun asta ca o persoana care nu am detinut, nu detin, si detest din tot sufletul sa stau in spatele unui asemenea agregat si sa-i miros gazele puturoase. Realitatea e ca actualele solutii electrice nu sunt solutii.
  • +5 (13 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 17 ianuarie 2019, 11:43)

    [anonim]

  • 0 (4 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 17 ianuarie 2019, 16:49)

    [anonim]

  • +3 (11 voturi)    
    Încurajarea trecerii la (Joi, 17 ianuarie 2019, 18:32)

    Observatory [utilizator]

    mașini electrice este intr-o continua verva și Tesla Midel 3 are 50000 de clienți penlistele de așteptare .
    Nu știu : UR or guvernul din România contribuie cu 7500 de dolari dacă cumperi mașina electrică ?!
    Poate specialiștii de aici cunosc !
    • -2 (12 voturi)    
      verva la tine in cap (Joi, 17 ianuarie 2019, 23:20)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

      ai idee cat costa "Midel 3" ? Pleaca de la 68.500 Euro in Germania. Cat zici ca vrei sa-ti dea statul ? 7500$, adica vreo 6500 Euro. Restul pana la 68.500 Euro cine-i da ? "UR" ? Apropo, cine e "UR" ? Orasul Ur din Mesopotamia ? Eu ma intreb cine a putut sa dea like unui asemenea post.
      • +5 (9 voturi)    
        D’le (Vineri, 18 ianuarie 2019, 1:34)

        Observatory [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

        mmmircea, am crezut ca este o discuție serioasă , nu?
        Fiica mea a cumpărat un Tesla Model3 de 7 luni și a costat aproape de $50000, și aici se da 7500 de dolari de la guvernul federal pentru ca ai cumpărat o mașina electrică !
        Capisci? Crezi? Do you understand?
        In State fiecare cetățean american sau nu, își face taxele pentru anul care a trecut.
        La acest calcul se calculează 7500 ca incentive pentru ca ai cumpărat o mașina electrică, nu neaparat Tesla !
        Dacă dorești amănunte și dorești o discuție sinceră , eu pot sa continui sa te fac sa înțelegi .
        Cu condiția sa lași miștoul deoparte pentru alta ocazie .
        O noapte plăcută !
        • -1 (5 voturi)    
          nu va suparati dar 50.000 vi se pare (Vineri, 18 ianuarie 2019, 11:28)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

          O masina ieftina?
          Apropo de verva continua in achizitii, prietenii vostri de la Nord, mai exact din Ontario tocmai ce au scos subventia la masini electrice. Ia ghici ce s-a intamplat cu vanzarile?
          Esti constient ca masinile electrice sunt subventionate de peste 10 ani dar nu depasesc 3% din parcul auto mondial?
          Esti constient ca tehnologia bateriilor e veche de peste 30 de ani?
        • -2 (4 voturi)    
          Domnului Capisci (Vineri, 18 ianuarie 2019, 15:52)

          Maximilianus [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

          Ca sa ii raspund domnului Capisci din statele unite. Dvs chiar credeti ca 50.000 este o suma mica pentru o masina low cost precum Tesla Model 3? Va inselati amarnic. Chiar si cu 7500 dolari de la guvernul federal tot e scumpa si nu se merita.
          Dar se pare ca a ajuns la moda sa te lauzi cand cumperi un produs inferior la suprapret :)
          • +2 (4 voturi)    
            Sigur ca mașina este scumpă (Vineri, 18 ianuarie 2019, 16:43)

            Observatory [utilizator] i-a raspuns lui Maximilianus

            domnule sau Signore, ca văd ca ai nume de filozof,(doar nume)
            Americanii sunt prosti D’le , mai asteapta și pe liste lungi sa primească aceasta nejustificata Tesla...
            Da mașina este scumpă , mai ales dacă ești sarantoc și asistat social...
  • +2 (4 voturi)    
    Cumpărătorul (Vineri, 18 ianuarie 2019, 16:45)

    Observatory [utilizator]

    decide dacă este supra preț , nu tu acasă la tableta
  • +1 (1 vot)    
    pai eu cred ca (Duminică, 20 ianuarie 2019, 19:42)

    miculescu-rucar [utilizator]

    analizand cost de achizitie vs cost de exploatare , se ajunge cam tot acolo !
    achizitia unei masini electrice = cost masina motor termic +plata in avans a carburantului !
    acum, problema o reprezinta bateria ! chevrolete volt are bateria garantata ptr 8 ani ! ce faci peste 8 ani ? cumperi alta ? apar alte modele de baterii cu viata mai mare ? cat costa o noua baterie ?
    ce deosebire va mai fi intre diferitele marci si modele ?
    doar de desing ? ca bateriile se presupune ca vor avea aceiasi capacitate-autonomie !
    dar rezervele de litiu , cat sunt de mari ? vor permite ele inlocuirea tuturor motoarelor termice ?
    va incepe un razboi al litiului si vor fi lasati producatorii de petrol cu ochii-n soare ?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by