Un studiu calculează că automobilele electrice au costuri reale mai mari de alimentare decât cele pe benzină. Dar multe presupuneri sunt discutabile

de A.Th.C.     HotNews.ro
Miercuri, 27 octombrie 2021, 20:01 Economie | Auto


Masina electrica la incarcat
Foto: M Starychenko | Dreamstime.com
Firma de consultanță Anderson Economic Group a făcut publică pe 21 octombrieo lucrare în care vrea să cuprindă gama de costuri asociate cu trecerea de la automobile propulsate de benzină la vehicule electrice (VE/EV – Electric Vehicles), încercând să spună tuturor că cele pe benzină se alimentează în mai puțin timp. CarAndDriver le desființează sec multe concluzii.

De exemplu, pornind de la prețul benzinei din Michigan, unde are sediul firma, studiul afirmă că „prețul direct pentru a conduce 100 de mile (160 km) într-un vehicul cu ardere internă (VAI/ICE – Internal Combustion Engine) este între $8 și $12, pe când într-un VE este între $12 și $15.” Sună alarmant și rezultă că, indiferent de situație, costă mai mult să alimentezi cu electricitate decât cu benzină.

În tabelul de mai jos sunt listate după preț trei feluri de mașini pe benzină: bază, mediu și lux. Și VE sunt trei, dar unul este cu preț mediu și două sunt de lux (unul încărcat „mai mult” acasă și altul care este alimentat mai des la stații publice). Cu alte cuvinte, beneficiul de a cumpăra un VE ieftin lipsește din tabel.



Cel mai important este că studiul presupune unele obiceiuri ciudate pentru un șofer de VE care încarcă „cel mai des” acasă. Studiul ia în calcul că încarcă 2,5 minute pe zi acasă, adică 75 de minute pe lună. Dar lucrarea nu utilizează ca exemplu 75 de minute acasă. Ci presupune că oamenii efectuează 40% din încărcări la stații comerciale publice. Astfel ajungem la 4,5 ore pe lună pentru încărcarea mașinii.

Încărcare acasă sau în deplasare


Posibilitatea de a încărca acasă este cheia ecuației proprietate-cost și ne-am aștepta ca raportul încărcărilor acasă/deplasare să fie pentru mulți 90/10 în favoarea domiciliului. În ultimii doi ani, Tesla noastră Model 3 a fost 55/45 în favoarea domiciliului și ne așteptăm ca numerele să fie mai mari pentru încărcarea comercială, mașina fiind condusă de persoane fără priză de 240 V acasă și care fac drumuri lungi.

Un alt exemplu de metodologie a studiului. Lucrarea spune că încărcarea unui VE ia mai mult timp decât a unui VAI. Este o problemă de necontrazis, dar ca să calculeze costul timpului suplimentar autorii iau în calcul un salariu anual de $70.000. Conform Social Security Administration, salariul mediu anual a fost în 2020 puțin peste $55.000. Deci pentru autorii studiului „costul” timpului este mai ridicat, pentru că minutul este mai scump fiind calculat la un salariu mai mare.

Mai e o problemă și cu modul în care autorii tratează stațiile publice „gratuite”. Ei recunosc că acestea există, dar apoi spun că „[stațiile gratuite] implică un cost care trebuie plătit și care poate fi inclus în impozitele pe proprietate, costurile cu educația, prețurile de consum, investițiile.” Soluția lor? Pun stațiile gratuite ca percepând tarife comerciale. Nu-i așa că e convenabil? Și probabil că ghiciți cum tratează și variatele pachete de încărcări gratuite pe care le oferă unii producători la achiziția unui VE nou. Exact! În loc să le calculeze la costuri zero, o fac tot la prețuri comerciale.

Consum vs eficiență


Mai mult. Lucrarea menționează: „cumpărătorii de VE primesc de obicei un încărcător Level 1 la achiziția mașinii”, dar adaugă $600 în seria de costuri. Mai face o gafă când calculează de câtă energie are nevoie fiecare vehicul.

Deși folosesc în calcule valorile combinate de eficiență de la US Environmental Protection Agency – care includ deja pierderile la încărcare – mai adaugă un factor de 88% ca pierderi de la încărcare. Fără factorul respectiv, valorile scad cu mai mult de un dolar, între $11,72 și $12,97. Iar dacă presupui un factor de încărcare la domiciliu de 90/10, costul pentru un VE de lux scade la $10,50 la 100 de mile, sub exemplul mașinii de lux pe benzină.

Autorii recunosc că nu au elaborat un studiu științific prelucrând date de la șoferi de VE „postate pe forumuri pentru Taycan și Tesla; Reddit; și aplicații pentru șoferi de VE ca PlugShare și ChargePoint.” Cu alte cuvinte, toți cei care s-au lamentat au fost băgați în seamă, pe când cei care n-au avut probleme la încărcare – deci nici n-au postat – au fost ignorați.

Poate că cel mai convenabil pentru lucrarea de la AEG este că trece cu vederea orice menționare despre emisii sau schimbare a climei. E drept că asemenea date sunt mai dificil de analizat, dar tot pare necinstit ca nici măcar să nu atingi subiectul.

Să fim sinceri: încărcarea fără vreo problemă a unui VE rămâne un vis prea îndepărtat pentru cei mai mulți. Schimbarea infrastructurii de transport din lume cere un timp îndelungat și este dificilă. Exemplele citate în lucrare de stații de încărcare defecte sau care nu funcționează din alte motive sunt reale. Lucrarea îi reprezintă mai bine pe cei care nu sunt capabili să încarce acasă și pentru care VE vin cu necazuri care nu se regăsesc la vehiculele pe benzină. „Drumurile moarte”, când trebuie să ieși de pe traseu ca să găsești o stație de încărcare pot fi dureroase - și trebuie avute în vedere.

Concluzia: faceți singuri calculele


Cel mai bun lucru, dacă sunteți interesați de încărcarea și costurile de exploatare ale unui VE, este să găsiți un calculator online dintr-o sursă respectabilă – unele utilități le oferă clienților - și să introduceți propriile informații. Este bine să citiți și această lucrare.

Industria auto are cu adevărat nevoie de discuții oneste despre cât de dificil este pentru unii șoferi să-și încarce automobilele electrice.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















49344 vizualizari

  • +6 (42 voturi)    
    electricele sunt printre noi (Miercuri, 27 octombrie 2021, 20:15)

    mmmircea [utilizator]

    de vreo 120 de ani. La inceput au ajuns pana la 20% cota de piata, apoi s-au prabusit. In mod oficial, suntem la al treilea val de electrice. Atat timp cat natura curentului electric nu s-a schimbat, de ce ne-am astepta la un alt sfarsit de data asta? Doar pentru ca politicul arunca momentan banii contribuabului pe subventii? Asa si Statele Unite au cheltuit peste 800mld$ pe democratizarea Afganistanului in ultimii 20 ani.
    • -6 (42 voturi)    
      de ce? (Miercuri, 27 octombrie 2021, 21:35)

      Filbert [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      Din acelasi motiv pentru care zborul nu s-a oprit cind s-au prabusit baloanele cu aer cald si zeppelinele. Mintea ingust-convervatoare a romanului nu poate pricepe ca tehnologiile se schimba, romanu' vrea sa traiasca asa cum a apucat la nastere.
      • +1 (15 voturi)    
        Asa a fost si cand (Joi, 28 octombrie 2021, 11:09)

        Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui Filbert

        s-a trecut de la trasura cu cai la automobil, sau de la arcul cu sageti la flinta.
        Conservatorii nu prea au viziune!
        • +3 (11 voturi)    
          sau tocmai, ca au viziune (Joi, 28 octombrie 2021, 12:48)

          catelu [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

          Preturile se formeaza pe piata prin echilibru intre cerere si oferta. Daca cererea de benzina va scadea puternic, iar cererea de energie electrica va creste, cam cum vor evolua preturile?
          In Romania exista deja deficit de energie electrica, importam cam 15% din consum. Saptamana trecuta si liniile de interconectare au ajuns la capacitatea maxima pentru scurt timp. Urmatorul pas ar fi fost deconectarea de consumatori industriali.
          • +1 (3 voturi)    
            Foamea de energie e mare în toată Europa, ... (Vineri, 29 octombrie 2021, 9:25)

            Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui catelu

            ... nu doar la noi. Problema e generată de mai mulți factori, printre ei cu pondere mare și schimbările climatice. Până să se așeze lumea într-un mod nou de-a produce și consumă energie, o să tot existe probleme. Da' problemele alea o să fie cu atât mai mari cu cât ne împotrivim mai aprig schimbării. Care schimbare e inevitabilă.
    • -7 (19 voturi)    
      Concluzii aiuristice (Joi, 28 octombrie 2021, 9:15)

      Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      bazate pe ipoteze aiuristice!
      Primele locomotive electrice au aparut in Franta inainte de WW2 si nu pareau prea promitatoare la vremea respectiva.
      Dupa razboi, revolutionara era locomotiva Diesel-electrica, un fel de masina hibrid (bazata pe motor diesel, nu pe unul cu benzina).
      Acum cvasitotalitatea locomotivelor sunt fully electric, locomotivele diesel fiind folosite numai in zone izolate.
      Problema cea mai mare a unui VE este autonomia si aceasta incepe sa fie rezolvata prin noile tehnologii de fabricare a bateriilor.
      Nu intamplator valoarea actiunilor Tesla a trecut de 1000 de miliarde $,
      Concluziile tale releva ignoranta totala in dominiu.
      • -1 (13 voturi)    
        hehe (Joi, 28 octombrie 2021, 12:57)

        jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

        tesla este o scamatorie bursiera americana. e tot ce mai stiu americanii sa faca. in rest sunt depasiti la orice tehnologie de secol XXI de asiatici. ei insa raman cu scamatoriile bursiere, dolarul si...masinaria de propaganda de la hollywood. pentru moment suficient.
        • -1 (11 voturi)    
          Asa gandeam si eu (Joi, 28 octombrie 2021, 14:24)

          Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

          pana cand am aflat informatia ca din totalul de microprocesoare folosite in China numai 20% sunt fabricate in China!
          Si nici alea nu sunt cele mai complicate. Dimpotriva!
          Suprematia Tesla este data de tehnologia bateriilor, pe care nu vor sa o dea nimanui.
          Nimeni, la ora actuala nu face baterii mai performante ca ei.
          • +3 (7 voturi)    
            "Suprematia" Tesla e data de marketing (Joi, 28 octombrie 2021, 20:59)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

            Si atat.
            Exista zeci de modele full-electric sau hibrid pe piata mult mai competitive.
            Tehnologia aia de care vorbesti nu exista.
            Densitatea energetica a bateriilor e fixata de niste limite clare. Dincolo de ele ai o bomba pe roti!
            • -2 (2 voturi)    
              Mercedes a cumparat actiuni Tesla (Vineri, 29 octombrie 2021, 11:39)

              Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              in speranta ca vor avea acces la tehnologia Tesla privind bateriile Li.
              Cand s-au lamurit ca nu e rost, si-au vandut toata participatia in 2014 pierzand o gramada de bani, actiunile respective crescand vertiginos.
          • +1 (5 voturi)    
            Tesla a pornit cu masini scumpe (Vineri, 29 octombrie 2021, 1:23)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

            Roadsterul era o jucarie cu autonomie jenanta, Model S era un sedan foarte rapid, Model X costa si 150k$. Model 3 are un pret mai pamantean ($40k), dar e accesibil doar in paturile bogate, mno acceptabil daca da statul subventii si daca exista statii de incarcare.
            La Tesla e gaselnita cu Autopilot, tot felul de gadgeturi desi nu sunt fanul integrarii tuturor functiilor in tableta de pe bord, chiar si la o masina care se poate conduce singura. Perioada de obisnuire cu jucaria poate fi fatala.
            Si masinile altor producatori par promitatoare, coreenii Hyundai/Kia/Genesis au scos masini de familie, Peugeot/Honda/Dacia jucarii de oras, VW s-a dat pe brazda cu masini de familie.
      • +1 (5 voturi)    
        Exagerezi cu zonele izolate (Joi, 28 octombrie 2021, 13:01)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

        Pt mare viteza iti trebuie electric, dar nu iti trebuie electric pe traseele de navetisti cu opriri frecvente si distante scurte.
        SUA si Canada nu au electric decat pe cateva rute dens populate.
        Despre diesel-electric, nu as putea neaparat sa-l vad ca pe un hibrid daca nu are acumulatori. Oricum acolo scopul e altul, cuplu mare de la turatie mica, acceleratie constanta fara schimbarea raportului in cutia de viteza, simplificarea transmisiei pentru ca are mai multe osii motoare.
        • +1 (5 voturi)    
          Locomotiva Diesel-electrica (Joi, 28 octombrie 2021, 14:19)

          Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          are un motor diesel care antreneaza un generator de cc/ca care la randul lui alimenteaza motoarele electrice care invart rotile.
          Eu vad asta ca fiind un exemplu clasic de hibrid!
          Se mai folosesc unde nu exista infrastructura (linii electrice). Ca si compromis exista locomotivele electro-diesel, care sunt alimentate de la liniile electrice in zonele unde acestea exista si trec pe diesel unde nu mai sunt acestea.
          Pe vremea lui Ceasca asa se circula de la bucuresti la Cluj. Pana la Brasov era linia electrificata, iar de la Bv la Cluj se trecea pe diesel, fara a se schimba locomotiva. Din acest motiv, iarna nu aveai caldura decat pe segmentul electrificat si inghetai de frig in rest.
          Referitor la trenurile de navetisti, ce sa spun. Tramvaiele si metrourile sunt si ele trenuri electrice.
          • +2 (6 voturi)    
            Navetistii din afara oraselor (Joi, 28 octombrie 2021, 15:08)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

            Tramvaiul si metroul sunt transport in comun, nu naveta. In interiorul oraselor iti convine sa ai fara emisii.
            uneori nu merita sa ai linie electrificata catre o destinatie nu foarte utilizata sau daca trebuie sa opresti la fiecare 5km.
            Chiar si acum se mai schimba locomotiva la fiecare regionala. Doar modelele integrate gen sageata albastra pe distante mai lungi nu se preteaza.

            Locomotivele diesel-electrice sunt un exemplu de hibrid in serie, dar fara baterii nu prea se incadreaza in acceptiunea curenta a cuvantului inlocuind practic doar transmisia mecanica cu electrica. Poate aveau si baterii, nu dau cu parul
    • +2 (2 voturi)    
      hai las-o (Vineri, 29 octombrie 2021, 1:06)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      al treilea val de EV.
      La primul val te fataiai doar 5km in jurul casei si apoi impingeai pana acasa. Nu existau rezervele de petrol deacum, rafinarea era mai experimentala, logistica carburantilor varza.
      Oamenii au nevoie de masini pe care sa se poata baza si la drum lung, iar atunci nu isi permiteau sa aiba 2-3. Complexitatea si finisajul s-au rezolvat in secolul 20, dar e deja greu de vazut o lume in care nu se trece macar la hibride. Sa nu mai polueze in oras, etc Asta daca nu preferi ca hoarda marxista sa decida ca e acceptabil doar transportul in comun
      • 0 (0 voturi)    
        Concurența dintre electric și petrol. (Vineri, 29 octombrie 2021, 11:05)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Vor apare o nouă generație de motoare bazate pe carburanți, mai puțin spre deloc ,poluante, urmare a concurenței apărute dintre electric și motorul clasic. Atunci va apare o nouă revoluție tehnico-științifică. Când? Când știința va fi majoritară obscurantismului.
    • +1 (1 vot)    
      Ghiveciul din comentul tău (Vineri, 29 octombrie 2021, 10:58)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      Îl vrei adevăr științific. Ce legătură are automobilul electric cu războiul din Afganistan și subvenționare unor cercetări considerate de viitor? Dezordinea gândirii tale arată că nu știi nimic nici despre curentul electric,( apropo știi de câte feluri este curentul electric și care este folosit acum la mașini?), nici despre Afganistan și războiul de acolo. Despre motivul pentru care au fost lăsați talibanii să gestioneze Afganistanul, nu te mai întreb, pentru-că nu vezi nici în urmă, nici în viitor, iar prezentul nu-l înțelegi. Învață, dacă vrei să știi. Nimeni nu se naște deștept genetic.
  • -2 (30 voturi)    
    mda... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 20:17)

    vangall [utilizator]

    nu inteleg expresia: "lucrarea îi reprezintă mai bine pe cei care nu sunt capabili să încarce acasă" Adica cine nu ar fi capabil sa incarce acasa? Eu stau la bloc, etajul 9 si sunt perferct capabil sa incarc acasa. Nu nevoie decit de un cablu mai lung, de vreo 40 metri. Dar ma gindesc serios sa ma mut la casa, si imi trag si o eoliana in curte. Imi fac si firma, si pot da curent si vecinilor. Asta-i povestea cu EV, democratizarea consumului. Cine pierde? statul sigur pierde acciza pe benzina sau curent electric (50% cost combustibil sunt taxe si accize)
    • +16 (30 voturi)    
      .... spre binele tau .... (Miercuri, 27 octombrie 2021, 21:06)

      cbogdan [utilizator] i-a raspuns lui vangall

      Intai trebuie sa vorbesti cu un inginer sa afli povestea cu cablul de 40 m pentru incarcarea automobilului electric ( o bazaconie). Cred ca este si ilegal sa spanzuri cablul electric de la etajul 9. Dupa asta sa vorbesti cu un ''prosumator'' si sa afli ce mari avantaje ai cu producerea energiei electrice acasa ( kilowatul cumparat de la tine cu 20 de bani de compania de electricitate). Vise vise si iar vise.
      • 0 (6 voturi)    
        asa-i (Joi, 28 octombrie 2021, 12:25)

        ipsilon [utilizator] i-a raspuns lui cbogdan

        cand ai mine ingusta si nu intelegi sarcasmul, da' te apuci sa comentezi "dă dăștept ce eștiȚ ... :D
    • +1 (5 voturi)    
      hehe (Joi, 28 octombrie 2021, 13:01)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui vangall

      cred ca n-ai auzit de caderea de tensiune :)
    • +2 (2 voturi)    
      Stai sa vezi ce taxe si certificate verzi (Joi, 28 octombrie 2021, 21:06)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui vangall

      Sunt si pe energia electrica, care cresc ca voinicul din poveste!
      Si uite asa statul/ statele vor lua pielea de orice misca in continuare!
  • +5 (17 voturi)    
    Soluția este să nu deplasezi rezervorul (Miercuri, 27 octombrie 2021, 20:19)

    Con_stan_tin [utilizator]

    de energie odată cu mașină, ai un rezervor static din care se alimentează autovehiculele în timpul deplasării precum locomotivele electrice. Așa e făcut și universul, energia o dă soarele iar ființele se alimentează de la el.
    • +4 (4 voturi)    
      Si ce (Joi, 28 octombrie 2021, 9:48)

      ACP [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

      randament are soarele? Ca 99,99% din energie se duce in spatiu
      • -2 (4 voturi)    
        Modele studentesti (Joi, 28 octombrie 2021, 13:22)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui ACP

        doar acolo sunt vehiculele alea usoare si incomode care permit o suprafata mare solara si o greutate usoara. In viata reala e mult mai eficient sa ai un panou fotovoltaic care sa iti acopere casa sau garajul si la nevoie sa incarci masina de acolo ... sau frigiderul. Ideea e ca nu folosesti masina permanent, iar perioadele de stationare rezolva problema.
        Chiar daca nu e foarte eficient si masinile electrice sunt mai grele, totusi compenseaza prin reducerea greutatii motoarelor, a cutiei de viteze, a numarului mai mic de componente, etc
        Exista un proiect cu o catenara pt camioane pe un segment de autostrada din Germania. Poate candva se va impamanteni pe anumite zone.
        • +4 (6 voturi)    
          Soarele are prostul obicei sa apuna seara (Joi, 28 octombrie 2021, 21:41)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

          Si sa fie prezent mult mai putin pe cer vreo 5 luni pe an in zona temperata.
          Deci panoul ala solar capabil va trebui sa acopere toata casa, una mare de preferat, va costa cat o masina medie clasica si va fi total inutil iarna. Dac nu vrei sa investesti in baterii de acumulare inca o masina clasica.
          Stiu, totul suna frumos cand e subventionat, EV-urile, panourile, etc. Dar cand se va termina visul verde ce se intampla?
      • -1 (5 voturi)    
        Doar cateva masini au optiuni cu panouri solare (Joi, 28 octombrie 2021, 13:29)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui ACP

        iar ele sunt folosite ca sa le tina la temperatura optima (adesea doar ventilate): Prius, Audi A8, Ioniq 5, Fisker Karma, deci punctual
  • +14 (34 voturi)    
    5 minute (Miercuri, 27 octombrie 2021, 20:33)

    andimi [utilizator]

    Pana cand un electric nu se va incarca in maxim 5 minute eu nu vad ca aceste masini sa aiba succes. Nu e fezabil, nu sta nimeni cu masina de care are nevoie sa astepte zeci de minute sau ore! Ca e un moft si iti permiti asta e alta problema, dar cand ajungem la masina folosita ca mijloc de trai atunci mai avem de mancat mamaliga pana vom circula cu totii electric! Si nu traim toti la casa ca sa o lasam peste noapte!
    • -6 (8 voturi)    
      un ansamblu de locuinte (Joi, 28 octombrie 2021, 12:34)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      sau o parcare a unui centru comercial merita mai mult amplasarea de incarcatoare DC rapide decat fiecare in dreptul aleii la 230V.
      La drum lung adesea mai trebuie sa opresti si sa manaci ceva, vezi parteneriatele din tarile din jur ale marilor lanturi de fastfood si benzinarii. Intr-o ora esti deja 80% incarcat.
      • +6 (6 voturi)    
        esti 80% sau 0% (Joi, 28 octombrie 2021, 14:27)

        catelu [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Depinde daca prinzi o statie libera in ora aia. Daca nu, mai mananci o ora.
        La un ansamblu de locuinte, ca sa aiba statii DC de 50kW la macar 10% din apartamente, inseamna aproape o dublare a capacitatii statiei de transformare de joasa tensiune, cu costurile aferente.
        Singura solutie realista si economica deocamdata e incarcarea acasa la puteri sub 5kW, ceea ce e perfect ok pentru drumuri prin oras insa presupune sa ai si o masina pe combustie pentru vacante sau drumuri lungi.
        • -3 (5 voturi)    
          Totusi macar la un ansamblu ai trifazat (Joi, 28 octombrie 2021, 15:20)

          jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui catelu

          Curentul e mai ieftin, sunt mai usor de balansat fazele, etc.
          Daca incarcarea nu e gratuita, atunci nu se va ocupa permanent incarcatorul.

          Cum ti-a dat calculul cu dublarea? Ca avem fiecare contract de 6kW sau mai mult (25 sau 32A) si cred ca trebuie sa tina si daca cere tot blocul puterea aia macar pentru perioade scurte.
          Clar exista o perioada de adaptare, dar sa speri ca toata lumea va incarca masina doar noaptea ... presupune un incarcator pt fiecare EV, eventual si acasa, si la munca, etc
  • +6 (32 voturi)    
    Oricand, orice este discutabil (Miercuri, 27 octombrie 2021, 21:42)

    AxaCentrala [utilizator]

    Sunt de acord cu o masina electrica doar in varianta mica, folosita strict in oras si imprejurimi. Masini mai simple, fara pretentii de lux.
    La drum lung o electrica e stresanta, nu mi se pare ok sa schimbi/strici programul pt a aloca timpul necesar incarcarii, dupa cum mi se pare frustrant si sa mergi cu 110 pe autostrada de exemplu. Ca la 145 consuma de rupe.
    Cred ca ar trebui mai multe controale rar in trafic sa identifice masinile poluante ca sa scazi noxele, nu ajutoare de stat exagerate pt rabla+.
    • -7 (35 voturi)    
      De-asta cu greu se va schimba ceva.. (Miercuri, 27 octombrie 2021, 22:27)

      Anonimul [utilizator] i-a raspuns lui AxaCentrala

      Lumea nu e dispusa sa renunte la minimul de confort pentru binele planetei si celor din jur, pentru ca copii nostri sa se bucure de mediu inconjurator precum ne-am bucurat si noi.

      Nu zic ca masinile electrice vor rezolva totul, insa asta se aplica in toate domeniile.
      • +19 (19 voturi)    
        Mda, asa zicea si nea Nicu, (Joi, 28 octombrie 2021, 8:26)

        Anges [utilizator] i-a raspuns lui Anonimul

        Cand ne tinea in frig si ne dadea salam de soia (care vad ca revine tare in tendinte), rabdati, mai puneti o haina groasa pe voi ca e pentru o cauza nobila: achitarea datoriilor.
        Dupa atatea cauze nobile care au distrus Romania (si multe alte tari pe langa ea), ne dati si noua o pauza cu ideologia utopica impotriva omului!?
    • -5 (15 voturi)    
      EV poate consuma puțin pe autostradă (Joi, 28 octombrie 2021, 1:24)

      Claudiu_T [utilizator] i-a raspuns lui AxaCentrala

      Din câte probabil ați aflat deja, EV-urile au motorul cu o singură viteză. Dacă-l faci mic, nu prea face față la viteze mari și încărcare. Dacă are motor mare, consumă mult în oraș. Cumva e la fel și la benzinărie.

      Ei, Tesla dual-motor consumă puțin și la 200kmh. Are un motor mai mic, pentru oraș și unul mai puternic pentru autostradă. La nevoie le pornește pe amândouă.

      Aceasta e singura soluție viabilă să folosește eficient un EV și în oraș, și pe autobanul german.

      Acum, un motor performant cu ardere internă poate depăși ușor 5000€. Un motor de electrică, performant, e pe la 1000€ (majoritatea sub această valoare). Deci cu 2 motoare pe mașină tot ar trebui să fie mai ieftin.
      • +3 (5 voturi)    
        problema cu dimensiunea motorului nu e la EV (Joi, 28 octombrie 2021, 13:39)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Claudiu_T

        Ci mai degraba la ICE. La EV sunt mai multe motoare pentru tractiune 4x4 si pentru recuperarea mai eficienta.
        Dar si acolo exista solutii: turbosuflanta sau compresor permit folosirea unor motoare de cilindree mica pt aceleasi putere/cuplu ca unul mare, dezactivarea a jumatate din cilindri la incarcare mica, bloc motor din aluminiu.
        In esenta la viteza mare, creste forta de frecare cu aerul. E proportionala cu patratul vitezei. Si devine sesizabila de la 90km/h in sus.
        In momentul in care ai o problema cu autonomia, va trebui sa decizi daca ajungi la destinatie. Mno, aceeasi problema o ai si cu ICE daca ai uitat sa alimentezi si esti pe autostrada in Romania. La ICE pe autostrada apare problema de consum si zgomot datorita turatiei daca ai prea putine trepte (4-5) si trebuie sa stai la turatie peste zona economica
  • +1 (31 voturi)    
    Benzina e ieftina in US (Miercuri, 27 octombrie 2021, 22:15)

    Anonimul [utilizator]

    In Europa pretul benzinei e dublu deci lucrurile stau putin altfel aici.

    Oricum, avantajele masinilor electrice sunt:
    - nu mai poluezi in oras, mai putine boli respiratorii si cancere
    - e mult mai eficienta ca o masina ICE, o masina ICE are o eficienta de maxim 30% deci 70% din benzina.care o bagi in rezervor e arsa degeaba, e transformata in caldura si nu in lucru mecanic.
    - masina electrica e mult mai placut de condus
    • +6 (8 voturi)    
      Nu șitu dacă e chiar așa (Joi, 28 octombrie 2021, 17:43)

      Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui Anonimul

      Părinții mei plătesc kW de electricitate de cîteva ori mai scump în România ca mine în SUA.

      Benzina e de 2.5 ori mai ieftină-n SUA ca-n România, iar electricitatea e la mine de aproape 4 pri mai ieftină ca cea plătită de părinții mei în România. Gazul e de peste 5 ori ai ieftin.

      Dacă mă iau după cifrele de acum exploatarea automobilului electric va costa de fapt mai mult în România can SUA. În plus România are un deficit enorm de energie electrică ce se va amplifica pe măsură ce green deal-ul european intră în pâine.

      În plus prețul petrolului e ținut sus oarecum artificial de conflictul dintre petroliști și administrația Biden. Biden le-a interzis exploatările pe terenurile federale (deschise pentur ei de Trump) și a blocat Keystone XL. Petroliștii s-au răzbunat scăzând producția ceea ce a dus la explozia prețului la barilul de petrol în toatăp lumea și la furia turbată a sărăcimii din ghettouri ce-i lăsată în toamna asta foarte rece cu prețuri mari la enegie și transport. Fără voturile ghettourilor orice administrație democrată e moartă.

      O viitoare administraie republicană se va înțelege cu petroliștii și va obține în schimb scăderea abruptă și rapidă a prețului la petrol.

      În plus Biden a fost forțat de republicani pentru finanțarea planului de infrastructură să accepte renunțarea la toate facilitățile fiscale pentru mașinile hibride și electrice. Ele sunt oricum foarte scumpe și inaccesibile pentru omul de rând. Vor deveni astfel și mai scumpe.
    • +2 (4 voturi)    
      Gogule, tot ce spui deveneau avantaje (Joi, 28 octombrie 2021, 21:55)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Anonimul

      In clipa cand o masina electrica costa echivalentul uneia similare clasice. Fara subventii, fara para-ndaraturi! daca tu chiar crezi ca vor disparra cancerele la 100% electrice chiar traiesti in lumea unicornilor!
  • +11 (13 voturi)    
    baaaaaa (Miercuri, 27 octombrie 2021, 22:19)

    codyrocco [utilizator]

    acu observ, ,majoritatea articolelor de aici sun parctic semnate cu initiale. nu se pupa cu o sursa demna de crezare.
    hn?
    N.R. Sunt initialele redactorilor si le folosim doar atunci cand articolul nu este PRODUSUL NOSTRU ci tradus din presa străină sau preluat de la o agentie la care plătim abonament, emisiune radio-tv etc. Al dumneavoastra, Ionuț Baiaș I.B. :) 
  • -3 (23 voturi)    
    Cam ciufulit calculul (Miercuri, 27 octombrie 2021, 23:59)

    bardiCristi [utilizator]

    Daca iau un ex. de Tesla Model 3, 76 KWh ma costa 75 de lei la noul pret Electrica de 0.99 bani / KWh, sau 50 de lei la Hidro.

    Conduc cu o incarcare cam 500 de km sau 310 mile. Adica ma costa 25 lei / $6, respective 12 lei / $3 la 100 de mile.

    Un Golf 8 cu extra 5,3 L la 100 Km, m-ar costa cam 53 de lei / $12 la 100 mile, cu pretul benzinei de 6,25 lei. Desigur pot gasi masini cu consum mai mic dar mai urate.

    Ar fi o diferenta de $6 intre cele mai nefavorabile conditii pt. Tesla si cele mai favorabile pt. Golf, si tot Tesla iasa in castig.

    Cu un Tesla pot scoate cam 700.000 de Km dintr-o baterie, chiar mai mult daca o incarc pana la 80%. Dar si asa ar insemna o diferenta de $26.000 in economii pt. Tesla, din care $12.000 se duc pe o baterie noua dupa uzarea completa a celei vechi. Adica o economie finala de $14.000 la tesla.

    Nu mai zic ca in oras electricele sunt net eficiente pe cand bezinarele ard degeaba, dar comparatia am facut-o pt. drum de naveta ca doar nu sta unul cu Tesla la bloc la etajul 9 ci la periferie, la o casa, ca tot omul civilizat.

    Toate astea daca nu cresc preturile la benzina... adica mult noroc sa NU dai cu nasul de vre-o directiva UE ce va impune taxe de noxe usturatoare in urmatorii ani.

    Si nu am mai inclus propria productie de curent, acasa sau la angajator (ca pana la urma si ei s-or civiliza), cu cateva panouri pv o incarc cat timp nu o folosesc si diferenta de economii creste.
    • +12 (14 voturi)    
      si cate Golf-uri ... (Joi, 28 octombrie 2021, 9:03)

      GNG [utilizator] i-a raspuns lui bardiCristi

      ... iti cumperi cu banii dati pe o Tesla? Daca masina este mai simpla, motorul sau motoarele mai ieftine, de ce sunt mai scumpe la vanzare?
      • -8 (10 voturi)    
        Iti dau solutia (Joi, 28 octombrie 2021, 10:51)

        Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui GNG

        Iti cumperi un Golf electric!
        Toate sunt mai scumpe acum pt ca tehnologia fiind noua, nu este inca optimizata.
        Cu timpul se va ieftini, deoarece motorul este mult mai simplu si in plus intretinerea masinii este mai simpla si ieftina.
        • +9 (11 voturi)    
          hehe (Joi, 28 octombrie 2021, 13:05)

          jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

          masinile astea nu se vor ieftini pentru ca foarte mult din costul ei o reprezint bateriile. incercati sa cumparati alte baterii si veti ramane masca de costul lor, mai bine iti cumperi alta noua!
  • +9 (9 voturi)    
    Benzina in SUA e mult mai ieftina ... (Joi, 28 octombrie 2021, 0:27)

    DanielCluj [utilizator]

    Singura problema e ca in SUA benzina costa mult mai putin decat la noi, adica e 3.5$ galonul, adica 4.5 litri, care la noi vine cam 6.5$
  • -10 (18 voturi)    
    Minciuni (Joi, 28 octombrie 2021, 1:40)

    Claudiu_T [utilizator]

    Articolul e o minciună din mai multe motive:
    - încărcarea la casă se face de obicei cu panouri voltaice (zero costuri în afara investiției inițiale)
    - încărcarea la bloc o faci noaptea, la preț redus
    - pentru viteze peste 110kmh e nevoie de dual-motor (un motor e pe la 1000€)
    - timpul de încărcare la drumuri lungi: o mașină de drumuri lungi trebuie să aibă autonomie peste 350 km. E periculos să nu faci pauză de jumătate de oră măcar la 300km, timp în care bateria se cam încarcă.
    - prețul încărcării acasă, parte noaptea, la un cost de 0,75 ron/kwh, transformat în dolari, ajunge pe la 600$. Nicidecum ce spune în tabel. Dacă dublezi suma (încarci la 50kwh) tot nu ajunge la valorile din tabel.
    Faceți și voi calculele (la momentul când e articolul)
    • +9 (11 voturi)    
      cum faci incarcare la bloc? (Joi, 28 octombrie 2021, 9:08)

      GNG [utilizator] i-a raspuns lui Claudiu_T

      Daca nu stai la parter? Daca stai la parter cum scoti cablul pe geam iarna? Cati KWh se consuma la o incarcare ? Asta chiar ma inereseaza sa aflu pentru ca nimeni nu spune ...
    • -2 (6 voturi)    
      Cine a zis ca nu poti merge cu mai mult de 110 ? (Joi, 28 octombrie 2021, 13:55)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Claudiu_T

      Nu toate masinile electrice au motor ca jucaria aia de oras de la Dacia - 45 CP si maxim 125km/h sau in mod economic 33 CPsi 105km/h.
      Uite Hyundai Ioniq, tractiune fata, doar 1 motor de 136 CP putere, baterie de 38 kWh, viteza maxima 165.
      Hyundai IONIQ 5, tractiune spate, 170 CP (peste medie), baterie 58 kWh, viteza maxima 185, crossover mai inalt.
      Peugeot e-208, 136 CP, baterie 50 kWh, viteza maxima 150.
      • 0 (0 voturi)    
        Tare! Am primit minusuri pe date de catalog (Vineri, 29 octombrie 2021, 12:52)

        jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        cam asta e nivelul de dezbatere
  • -3 (13 voturi)    
    Say what? (Joi, 28 octombrie 2021, 8:04)

    TurmentatuTheThird [utilizator]

    "dar ca să calculeze costul timpului suplimentar".

    Cine stă lângă mașină când se încarcă? Au gândit-o mult? În oraș, îți lași mașina la încărcat în parcare, te duci și-ți faci treburile. Nu te duci la stație de încărcare mașini electrice special să-ți încarci mașina și stai acolo ca momâia. La dum lung, în timp ce mașina se încarcă, mănânci, te duci la toaletă . Cine e omul care stă lângă mașină când ea se încarcă? Când îți încarci telefonul, te uiți la el în timp ce se încarcă? NU! Îl pui la încărcat și-ți vezi de treabă.

    Mai țineți minte că acum 10-15 ani, când îți luai un telefon prima întrebare era:"cât te ține bateria?". Cine mai întreabă chestia asta astăzi? Dacă ai suficiente locuri unde să încarci, nu-ți mai faci problema asta.

    Legat de parcările de reședință. Un încărcător Level 1 are mărimea unei cutii de pantofi (poate un pic mai mare). Și costă undeva la 1200-1700 USD (deși prețul poate scădea). De ce să tragi fir, când poate exista legislație care să-ți permită să pui un încărcător din ăsta în parcare. Dar stai, că noi suntem barbari, noi nu avem parcări, ci parcăm pe trotuar mașina mai scumpă decât apartamentul și nu vrem să dăm extra 5k€-10k€ pentru un loc de parcare (vorbesc de blocurile noi). La blocurile vechi, parcarea se poate amenaja. Dacă parcăm pe trotuar, asta e altă problemă, care are alte soluții.
    • +3 (7 voturi)    
      haha (Joi, 28 octombrie 2021, 13:11)

      jeanvaljeanro [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

      in electrica pentru orice iti trebuie un proiect cu un ATR. nu e gratis si nici nu dureaza putin. teoretic nu se mai dau aprobari pentru bransari aeriene, deci trebuie sa te asiguri ca nu sunt conducte de gaz, apa, in locul propus.si apoi vine intrebarea: in numele cui se face statia de incarcare si cine plateste si cum?
      • -2 (4 voturi)    
        Nici parcările (Joi, 28 octombrie 2021, 14:48)

        TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui jeanvaljeanro

        Nici parcările normale nu sunt gratis. Ele trebuie amenajate, îngrijite, etc. Cine face asta? Răspuns: fie primăria, fie proprietarul parcării respective (Cora, Kaufland, Lidl, AFI, etc.). Nimic nu e gratis, nu-mi spui nimic nou.

        Primăria poate oferi acest serviciu contra cost: i.e. instalează ei toate încărcătoarele, apoi plătești să încarci (direct în contul primăriei, ca la parcări). Pentru moment să zicem că ar putea să înceapă un program redus (e.g.un singur încărcător la fiecare parcare de peste X locuri). Apoi să extindă după necesități. Locul respectiv este rezervat pentru o mașină electrică. Operatorii privați, treaba lor, dar există încărcătoare la Kaufland, Lidl, Penny, Mega Image, mall-uri, etc. etc. Presupun că nu a fost imposibil să facă toți pașii descriși de tine, și nici nu le-a luat 30 de ani să facă proiectul.

        Deci, care este scopul întrebării puse de tine? Lucrurile de mai sus există astăzi, nu trebuie să fii geniu să-ți poți da seama că dacă se vrea, se poate.
  • +2 (4 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 28 octombrie 2021, 17:09)

    [anonim]

  • +3 (7 voturi)    
    Ce (Joi, 28 octombrie 2021, 18:21)

    gigilu [utilizator]

    se intampla oare cu bateriile masinilor electrice dupa ce isi traiesc traiul? Ce costuri implica reciclarea lor?
    Spre exemplu, fiecare baterie a unei masini electrice in SUA vine cu o garantie de minim 8 ani sau 160000km.Sa nu uitam ca litiul si caldura nu fac casa buna unul cu alta si masinile din zonele calduroase sufera o epuizare mai rapida a bateriei electrice. Un lucru la fel de important e faptul ca statiile de incarcare rapida care incarca 80% din baterie in jumatate de ora duc si ele la micsorarea vietii bateriei.Nici nu se pune problema sa comparam costul unei baterii pentru o masina conventional cu cel al unei masini electrice. Asa ca ce facem cu masina electrica atunci cand bateria s-a dus?
    De ce nu se mentioneaza ca energia electrica folosita pentru incarcarea masinilor electrice provine din combustibili fosili? Cam cum vad aceste personalitati o calatorie cu masina electrica pe imensele distante din SUA , Australia sau Canada. In Canada sa nu uitam ca inca se inregistreaza temperaturi frecvente in timpul iernii de sub -20 C contrazicand “predictiile” domnii meteorologi care o dau inainte ca nu mai exista frig pe planeta, iar lucrul asta afecteaza bacteria electrica la greu.Si la urma urmei, n-ar fi oamenii fericiti sa foloseasca o masina mai ieftina care sa coste mai putin si sa aiba 0 emisii? Nu e cazul.
    • 0 (0 voturi)    
      de acord cu problemele la frig (Vineri, 29 octombrie 2021, 13:27)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui gigilu

      dar exista solutii. Majoritatea din SUA si Canada locuiesc in casute din suburbii, deci pot avea garaj.
      SUA nu e chiar wasteland, Canada are jumate din populatie in jurul marilor lacuri intr-o zona de dimensiunea si conditiile meteo apropiate de ale Romaniei (iar 90% intr-o fasie de cateva sute de km pe granita cu SUA), iar in Australia doar aventurierii calatoresc cu masina de la coasta la coasta (populatia e concentrata in cateva metropole situate pe coasta).
      Toate aceste tari au economii bogate, iar cetatenii folosesc intensiv avioanele ca nu au trenuri de mare viteza. Chiar si pentru calatorii de cateva sute de mile prefera sa ia avionul si sa inchirieze o masina la destinatie daca trebuie.
      • 0 (0 voturi)    
        Imi permit (Sâmbătă, 30 octombrie 2021, 18:51)

        gigilu [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        sa te contrazic : cel mai aglomerat coridor din Canada Toronto-Montreal are 500km .Deci de la Toronto la Montreal trebuie sa incarci masina electrica cel putin o data si ce faci? iti iei camera la motel o noapte ca sa ti se incarce masina , ori aranjezi cu firma sa-ti puna la dispozitie o alta masina electrica gata incarcata? Sau cum propunea un alt utilizator, sa ai un fir luuung de tot sa-ti ajunga pana la Montreal.
        Desi Bucurestiul si Toronto sunt la aceeasi latitudine, diferenta dintre temperature medie anuala este de 2 grade si cantitatile de ninsoare iarna nu se pot compara. Si stim de la problema incalzirii globale ca diferenta de 2 grade este o diferenta uriasa, catastrofala chiar. Ca sa nu mai vorbim de factorul de vant ca intram in alta poveste.
        In SUA spre exemplu, in Utah sau Arizona temperaturile ajung vara la mai mult de 40 de grade in desert si pustietate iar distantele dintre zonele locuite sunt din nou, incomparabile cu Romania sau orice distante din Europa.Intre Salt Lake City si Phoenix sunt peste 800km de drum in desert.
        Australia. Pai in Australia spre exemplu fermierii, care nu stau in orase, au intinderi vaste de pamant si sa fi sigur ca n-or sa foloseasca masina electrica.Se justifica folosirea masinii electrice pe distante mici , in orase, dar in afara, pe distante mari e aberant.
        In perioada actuala lovita de molima, calatoria cu avionul este prohibitiva din cauza preturilor mari (la care se adauga costul testelor PCR obligatorii – 1 test este cam 200$-) si a obligativitatii vaccinarii. Cat despre inchirierile de masini era un articol asta vara care spunea ca preturile masinilor de inchiriat au crescut in medie de 3 ori din cauza lipsei inventarului.
        Astept ca pretul masinii electrice sa fie mai mic decat al masinii mele care merge cu benzina. Atunci mai vorbim.
  • +2 (2 voturi)    
    Nu iti dai seama pana nu incerci (Vineri, 29 octombrie 2021, 11:45)

    Mihnea_V [utilizator]

    Am masina electrica de 1.5 ani, am facut 30.000km cu ea, mergem peste tot pe unde putem, dar in principal in oras si zona limitrofa. Consuma 22kw/100, un consum ridicat (daca sunt atent il cobor la 16kw). In acest timp am consumat 6600kw, aproape toti alimentati acasa. In timp ce dorm masina se incarca (nu e full peste noapte, dar incarca tot ce am consumat in ziua respectiva). Costul a fost de aproximatic 4000 lei. Un plin de benzina este 400 lei si ma duce cam 500-600km. Deci cu echivalentul a 10 plinuri am mers 18 luni. Cam de 10 ori mai ieftin.
    Important e sa poti incarca acasa sau la bloc (se va trage curent din scara blocului, pus prize in parcare + contorizare personala). Daca nu v-ati luat electrica go for it.
    • 0 (0 voturi)    
      daca se dubleaza pretul (Vineri, 29 octombrie 2021, 23:38)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Mihnea_V

      si nu mai intri in schema de compensare datorita consumului mare, incepe sa nu mai fie asa convenabil nesubventionat


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by