VIDEO Marea întrebare fără răspuns a bateriilor cu litiu: Ce se va întâmpla cu ele după utilizare? - ANALIZĂ BBC

de I.B.     HotNews.ro
Duminică, 9 ianuarie 2022, 20:20 Economie | Auto


Baterie litiu - ion
Foto: Compania Northvolt
În timp ce lumea caută să electrifice vehiculele și să stocheze energie regenerabilă, o provocare uriașă se profilează: ce se va întâmpla cu toate bateriile vechi cu litiu?, se întreabă BBC.

Pe măsură ce zgomotul liniștit al vehiculelor electrice înlocuiește treptat turațiile și fumurile nocive ale motoarelor cu ardere internă, o serie de schimbări sunt programate să se producă prin lumea noastră familiară.

Mirosul copleșitor al benzinăriilor se dispărea făcând loc stațiilor de încărcare inodore, unde mașinile își pot reîncărca bateriile după cum este necesar. Între timp, amplasamentele de generatoare alimentate cu gaz pot fi modernizate pentru a găzdui baterii masive care ar putea într-o zi să alimenteze orașe întregi cu energie regenerabilă.

Acest viitor electrificat este mult mai aproape decât ați putea crede. General Motors a anunțat la începutul acestui an că intenționează să înceteze să mai vândă vehicule pe benzină până în 2035.
Scopul Audi este să înceteze să le producă până în 2033, iar multe alte mari companii auto urmează exemplul. De fapt, potrivit BloombergNEF, două treimi din vânzările de vehicule de pasageri din lume vor fi electrice până în 2040. Iar sistemele la scară de rețea din întreaga lume cresc rapid datorită tehnologiei avansate de stocare a bateriilor.





Mai complexe, mai mari și mai periculoase decât bateriile tradiționale


Bateriile litiu-ion care se găsesc pe mașinile electrice au evoluat mult în ultimul deceniu, costurile au mai scăzut și autonomii de peste 200 km pot fi atinse de multe modele. Aceste baterii litiu-ion sunt scumpe însă, putând ajunge și la 40% din costurile de producție și pot în cazuri rare să ia foc, mai mulți producători făcând recall pentru a le înlocui. Cu cât densitatea energetică este mai mare la aceste baterii, cu atât crește și riscul de aprindere. Multe companii auto spun că viitorul aparține bateriilor de tip solid - state și de ani buni se fac cercetări.
Deși aceasta poate suna a cale ideală către energie durabilă și călătorii rutiere nepoluante, există o mare problemă. În prezent, bateriile cu litiu (Li) ion sunt cele utilizate în mod obișnuit în vehiculele electrice și megabateriile folosite pentru a stoca energie din surse regenerabile, iar bateriile Li sunt greu de reciclat.

Un motiv este că cele mai utilizate metode de reciclare a bateriilor mai tradiționale, cum ar fi bateriile cu plumb-acid, nu funcționează bine cu bateriile Li. Acestea din urmă sunt de obicei mai mari, mai grele, mult mai complexe și chiar periculoase dacă sunt demontate greșit.

În instalația obișnuită de reciclare a bateriilor, părțile bateriei sunt mărunțite într-o pulbere, iar apoi acea pulbere este fie topită (pirometalurgie), fie dizolvată în acid (hidrometalurgie). Dar bateriile Li sunt formate din o mulțime de părți diferite care ar putea exploda dacă nu sunt dezasamblate cu grijă. Și chiar și atunci când bateriile Li sunt dezasfectate în acest fel, produsele nu sunt ușor de reutilizat.


Costă mai mult să le reciclezi decât să faci altele noi


„Metoda actuală de a mărunți pur și simplu totul și încercarea de a purifica un amestec complex are ca rezultat procese costisitoare cu produse de valoare redusă”, spune Andrew Abbott, chimist fizic la Universitatea din Leicester.

Drept urmare, costă mai mult să le reciclezi decât să extragi mai mult litiu pentru a face altele noi. De asemenea, din moment ce metodele ieftine și la scară largă de reciclare a bateriilor Li sunt în urmă, doar aproximativ 5% dintre bateriile Li sunt reciclate la nivel global, ceea ce înseamnă că majoritatea pur și simplu se irosesc.

Dar, pe măsură ce cererea de vehicule electrice crește, așa cum se preconizează, impulsul de a recicla mai multe dintre ele va crește prin industria bateriilor și a autovehiculelor.

Probleme de mediu: extragerea litiului și consumul uriaș de apă


Deficiențele actuale în reciclarea bateriilor Li nu sunt singurul motiv pentru care sunt o problemă de mediu.

Exploatarea diferitelor metale necesare bateriilor Li necesită resurse vaste.

Este nevoie de 2.273.000 de litri de apă pentru a extrage o tonă de litiu. În salina Atacama din Chile, exploatarea litiului a fost legată de scăderea vegetației, temperaturi mai calde în timpul zilei și creșterea condițiilor de secetă în zonele rezervațiilor naționale.

Deci, chiar dacă vehiculele electrice pot ajuta la reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2) pe durata de viață, bateria care le alimentează își începe viața încărcată cu o amprentă mare asupra mediului.


Minerit si probleme de mediu (sursă Youtube/ DW)

Nu mai putem trata bateriile ca de unică folosință

Dacă milioanele și milioanele de baterii Li care se vor epuiza după aproximativ 10 ani de utilizare sunt reciclate mai eficient, totuși, va ajuta la neutralizarea tuturor acestor cheltuieli de energie. Mai multe laboratoare au lucrat la rafinarea unor metode de reciclare mai eficiente, astfel încât, în cele din urmă, o modalitate standardizată și ecologică de reciclare a bateriilor Li va fi gata să răspundă cererii în creștere.

„Trebuie să găsim modalități de a-l face să intre în ceea ce numim un ciclu de viață circular, pentru că litiul și cobaltul și nichelul necesită multă energie electrică și mult efort pentru a fi extrase și rafinate și transformate în baterii. Nu mai putem trata bateriile ca de unică folosință”, spune Shirley Meng, profesor în tehnologii energetice la Universitatea din California, San Diego.

Cum se reciclează bateriile Li


O celulă de baterie Li are un catod metalic sau un electrod pozitiv care colectează electroni în timpul reacției electrochimice, format din litiu și un amestec de elemente care includ de obicei cobalt, nichel, mangan și fier.



Are, de asemenea, un anod, sau electrodul care eliberează electroni în circuitul extern, făcut din grafit, un separator și un electrolit de un fel, care este mediul care transportă electronii între catod și anod. Ionii de litiu care se deplasează de la anod la catod formează un curent electric. Metalele din catod sunt cele mai valoroase părți ale bateriei și acestea sunt acelea pe care chimiștii se concentrează pe conservarea și recondiționarea atunci când demontează o baterie Li.

Meng spune să ne gândim la o baterie Li ca la un raft cu multe straturi, iar ionii de litiu se deplasează rapid pe fiecare raft, revenind de fiecare dată la raftul de sus - un proces numit intercalare. După ani și ani, raftul de cărți începe în mod natural să se strice și să se prăbușească. Deci, atunci când chimiști precum Meng demontează o baterie Li, acesta este genul de degradare pe care îl văd în structură și materiale.

„Putem găsi de fapt mecanismele [și] fie folosind căldură, fie un fel de metodă de tratament chimic, putem pune raftul înapoi [împreună]”, spune Meng. „Așa că putem lăsa acele materiale reciclate și recondiționate să se întoarcă la linia de asamblare la fabricile [de baterii Li] pentru a fi transformate în baterii noi”.

Îmbunătățirea reciclării bateriilor Li și, în cele din urmă, a face piesele lor reutilizabile va aduce plus valoare în bateriile Li deja existente.

Acesta este motivul pentru care oamenii de știință pledează pentru procesul de reciclare directă descris de Meng - pentru că poate oferi celor mai prețioase părți ale bateriilor Li, cum ar fi catodul și anodul, o a doua viață. Acest lucru ar putea compensa în mod semnificativ energia, deșeurile și costurile asociate cu fabricarea acestora.

Dar dezasamblarea bateriilor Li se face în prezent în mod predominant manual în setările de laborator, care va trebui să se schimbe dacă reciclarea directă va concura cu metodele de reciclare mai tradiționale. „În viitor, va trebui să existe mai multă tehnologie în dezasamblare”, spune Abbott. „Dacă o baterie este asamblată folosind roboți, este logic să fie dezasamblată în același mod.”

Analiză integrală pe BBC









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16636 vizualizari

  • +36 (56 voturi)    
    Nimic nou sub soare, lipseste insa concluzia (Duminică, 9 ianuarie 2022, 20:45)

    Roby745 [utilizator]

    Concluzia finala si previzbila va fi ca masinile electrice polueaza mai ceva decat cele diesel, si deci vor trebui taxate corespunzator. Dar mai dureaza cativa ani.

    Dupa fortarea aberanta a trecerii urgente ( si nepregatite) la masini electrice, in numele luptei cu bau baul modern - incalzirea globala - statele europene descopera ca vor pierde accelerat venituri substantiale din taxele aberante aplicate azi pe combustibili fosili.

    Si cum bugetarii din toate tarile devin tot mai multi si vor a fi platiti tot mai bine, aceste venituri trebuie nu numai inlocuite , ba chiar marite.

    Introducem astfel subiectul poluarii generate de masini electrice. Care e cat se poate de real, si cunoscut de multa vreme, dar bagat pana acum sub pres in numele luptei impotriva comustibililor fosili.

    Cand masinile electrice vor deveni dominante, probabil cam in 3-5 ani, poluarea generata de ele va deveni atat de “ingrijoratoare” pentru guvernanti, incat vor fi “nevoiti” sa faca ceva. Ce anume? Exact, sa creasca taxele , in tr-un fel sau altul, bineinteles pentru “a descuraja poluarea”.
    • -2 (22 voturi)    
      Real este (Luni, 10 ianuarie 2022, 8:03)

      Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui Roby745

      Ca inspiram gaze de esapament in fiecare zi..
      • +8 (12 voturi)    
        SI TU ELIMINI... (Luni, 10 ianuarie 2022, 9:40)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

        CO2! Ar trebui sa te taxam!
        • +3 (9 voturi)    
          nu co2 e problema (Luni, 10 ianuarie 2022, 9:49)

          an_drei [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

          Daca ar scoate doar co2 mini uzinele pe roti ar fi lux. Ia mergi putin pe bicicleta in spatele unul "clean" diesel si vezi cum e.
      • -2 (12 voturi)    
        Si mai real este (Luni, 10 ianuarie 2022, 9:58)

        Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

        Si mai real este ca pedeseristii sunt omniprezenti, ai primit imediat doua minsuri.
        Desi ai spus doar ADVARUL, tragem in piept gaze de esapament!
        Nu ai zisw nici ca masinile electrice sunt unica solutie, nici ca nu polueza de loc, nici ca trebuie sa devenia obligatorii!

        Doar ai subliniat adevarul, "inspiram gaze de esapament in fiecare zi.", iar adeptii Ilici s-au repezit sa iti dea minusuri!
    • -3 (9 voturi)    
      hold your horses (Luni, 10 ianuarie 2022, 9:58)

      an_drei [utilizator] i-a raspuns lui Roby745

      Ar fi fain in 3-5 ani sa fie electricele predominante, dar nu vor fi. E greu sa inlocuiesti jumatate din parcul auto cu electrice.

      Dupa ce unei baterii de masina electrica ii scade capacitatea sub ~ 60 - 70% ea trebuie inlocuita. Asta se intampla in approximativ 300.000 km (8-15 ani).
      Bateriile date jos sunt apoi revandute. Ele au inca valoare mare doarece sunt refolosite in stocare de energie fixa, unde greutatea lor nu mai reprezinta un factor de ineficienta. Dupa inca 10-20 de ani de functionare devin uzate si gata pentru reciclare. Deci avem undeva la 20-30 de ani sa ne dam seama de un procedeu de reciclare eficient. Avand in vedere ce rezervele de litiu sunt limitate, aceasta va duce la cresterea pretului ceea ce inseamna ca reciclarea devine tot mai rentabila.

      Indiferent ca exista sau nu masini electrice, acumulatori pentru stocare tot exista. Ei sunt doar pusi la inceputul vietii unde au cea mai buna eficienta pe 4 roti ca sa mai scoata o fumigena de pe strazile oraselor.
    • 0 (8 voturi)    
      Solutia este simpla: taxeaza poluatorul (Luni, 10 ianuarie 2022, 13:22)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Roby745

      Este discutabil cine, cand si unde polueaza mai mult. Pot sa-ti aduc argumente stiintifice ca gresesti cand spui ca masina electrica va polua mai mult, dar nu-i nevoie si nici nu cred ca le vei citi. Sau intelege..

      Se poate rezolva foarte simplu, folosind un sistem egal de taxare a poluarii. Daca poluatorul este fabrica, se taxeaza fabrica. Daca poluatorul este mina de cobalt, taxezi mina. Daca poluatorul este rafinaria, se taxeaza rafinaria.. Si tot asa.
      Principalele gaze cu efect de sera - CO2 / CH4 - ar trebui taxate exact atat cat e nevoie pentru a combate efectele lor, prin captarea din atmosfera. Similar, gazele de esapament din orase, care contin si alte produse secundare, care ucid incet, dar sigur.
  • +20 (40 voturi)    
    Orice minune ține trei zile :) (Duminică, 9 ianuarie 2022, 21:05)

    Amerlocu [utilizator]

    Reciclarea e într-adevăr o problemă gigantică a acestor baterii. Problema și mai mare e însă ce a rezervelor de litiu. Rezervele cunoscute ale planetei sunt de 18 milioane de tone. Asta înseamnă că s-ar putea electrifica între 15% și 20% din parcul auto mondial.

    Ce se întâmplă cu restul?! Se trece la transportul cu căruțe? :)

    Ca în orice afacere ecologistă se pune căruța înainte cailor. S-a descoperit o tehnologie imperfectă, adesea disfuncțională și scumpă și se insistă cu isterie pe generalizarea ei. E calea garantată de asigura fiascoul tranziției de la mașinile cu hidrocarburi.

    Eșecul previzibil al mașinilor electric actuale va duce discreditarea pe termen lung a ideii de mașină electrică. Ceea ce e foarte rău pentru că petrolul se va termina până la urmă și e nevoie de un înlocuitor.

    Singura ideea pe care o au ecologiștii zilelor noastre e impunerea unei soluții ce generează o poluare fără pereche, risipește aiurea resurse sărace și mai ales nu rezolvă deloc problema înlocuirii transportului bazat pe hidrocarburi.

    Tot ce se obține e că în final se bagă și mai mulți bani în buzunarele emirilor din Golf și ale piticului de la Kremlin.
    • -6 (6 voturi)    
      bun (Luni, 10 ianuarie 2022, 10:08)

      an_drei [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

      Si daca masina electrica cu baterii (BEV) e o idee atat de rea, care ar fi o alternativa mai buna?

      Fumigenele din orase sunt responsabile de multe imbolnaviri/decese. Totusi ne raportam la ele fara nici un stres. Avem o gandire foarte ingusta. Exact asa s-a procedat cu energia nucleara: https://ourworldindata.org/safest-sources-of-energy#nuclear-energy-and-renewables-are-far-far-safer-than-fossil-fuels
      Totusi lumea tolereaza carbunele si gazul de 100 de ori mai usor ca astea stim exact (sau doar avem impresia) cum se comporta si ce consecinte au. Dar de bau bau nuclear ne e frica si se fac proteste.

      Asa cum am tolerat carbunele, asa toleram si fumul in orase pe care in inspiram fara remuscari.

      De frica ca in viitor va trebui sa gasim o solutie la reciclarea bateriilor, hai sa ramanem sa inhalat "clean diesel".
  • -21 (41 voturi)    
    Ca orice inovatie (Duminică, 9 ianuarie 2022, 21:06)

    Sofis [utilizator]

    pe termen scurt este mai dificil, preturile de productie sunt mai mari. Pe masura ce trecem insa la productia de masa si bateria electrica va deveni mai prezenta, situatia se va imbunatati.

    La fel a fost si cu televizorul dpdv costuri, si cu trenul pe abur si cu energia atomica.

    Sa pastram status quo-ul este o problema, cu cat faci schimbarea mai devreme cu atat rezultatele vin mai devreme si costurile in timp scad (economice, sociale ba uite si politice).

    Caz in care, anuntanti-l si pe nenea care face propaganda pe contributors. Sau macar publicati si opinii alternative (daca nu va impacteaza bugetul de publicitate).
  • -18 (38 voturi)    
    Există deja o firmă în USA (Duminică, 9 ianuarie 2022, 21:13)

    Ed___ [utilizator]

    Care se ocupă de reciclarea bateriilor, proces dus în vid, cu recuperare de 95% din materiale

    Este fondată de un fost mare acţionar Tesla

    Oricum bateriile SH auto se vând foarte bine pentru power wall la case, care mai ţin 10-20 de ani în funcţie


    Deci BBC vorbeşte total fără să se informeze, plus că nu vede elefantul din cameră - poluarea atroce a pământului, cu tot dezastrul care ne aşteaptă
    • +7 (19 voturi)    
      Pai tocmai asta fac bateriile (Duminică, 9 ianuarie 2022, 22:13)

      Fu Leng [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

      Panoutile solare, turbinele, productia de aluminiu, etc. Vii cu o problema la o problema, una si mai mare. Si btw, la baterii se folisesc metale rare, good luck we’ll th that daca tu crezi ca secpoate o baterie pt fircare hahahaha…..
      • +1 (7 voturi)    
        se rezolva.. (Luni, 10 ianuarie 2022, 16:52)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Fu Leng

        Daca reciclam o rafinarie, oare cate eoliene putem construi?

        La baterii nu se folosesc Lanthanidele, asa numitele "metale rare". Poate te gandesti la magnetii cu Neodymium?

        Litiul nu este un metal rar. In definitiv, este unul din cele 3 elemente sintetizate in explozia initiala care a dat nastere universului nostru. Nu este nici usor de gasit si separat, dar e doar o problema de prioritati. Se pot extrage miliarde de tone doar din apa oceanelor, la nevoie.
    • -9 (19 voturi)    
      viitorul va înseamna doar reciclare (Duminică, 9 ianuarie 2022, 23:02)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

      Redwood Materials va recicla bateriile , vin fărâmiţate în vid, apoi împărţite pe materiale

      Ei estimează că la un moment dat, reciclarea va produce atât de mult încât extragerea litului şi altor materiale din pământ nu va mai fi necesară

      Nu este compania care a inventat "shredder in void" dar românii nu ştiu decât să creadă "cercetătorul britanic"
      • +3 (7 voturi)    
        vid (Luni, 10 ianuarie 2022, 13:02)

        IpseAnton [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        Vid nu exista decit in spatiul cosmic (si ala partial). Vrei sa spui vacuum. Dupa precaritatea cunostintelor tale tehnice nu vad cum te-ai califica sa te pronunti.
  • +11 (21 voturi)    
    Reciclarea bateriilor auto (Duminică, 9 ianuarie 2022, 21:39)

    sput_nyk [utilizator]

    Aceasta constituie o provocare si in acest moment, nerezolvarea in timp util nu va face decat sa amplifice problemele de poluare asupra mediului. Tehnologia pe hidrogen poate fi alternativa viabila pe termen lung, cu toate inconvenientele sale.
    • -4 (6 voturi)    
      pana ce nu isi arata viabilitatea (Luni, 10 ianuarie 2022, 10:13)

      an_drei [utilizator] i-a raspuns lui sput_nyk

      Hidrogenul e doar o fata morgana. BEV si-a aratat avantajele si limitarile lui incat au ajuns sa fie produse la nivel comercial. Si acum nu vreau sa aud cum ca guvernele le imping din spate, chiar daca o fac.
      In SUA Tesla a demonstrat ca fara scurtaturi au fost in stare sa produca o masina electrica si o retea de incarcare fiind viabile financiar. Au plecat de la extrem de scump la foarte scump si acum au ajuns la scump. Cu cat se exind mai mult vor duce pretul si mai jos, odata cu cresterea volumului si a imbunatatirii tehnologiilor.

      Astept sa vad Toyota ca se apuca de fabricat masini pe hidrogen la scara larga, la un pret cum vor ei, dar sa il cumpere lumea, sa faca statii de alimentare, etc. Practic sa isi demonstreze fiabilitatea tehnologiei de la inceput pana la sfarsit asa cum a facut Tesla. Cand vor face asta isi vor recapata locul 1.
      • +1 (5 voturi)    
        mai gandim si noi?.. (Luni, 10 ianuarie 2022, 15:36)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui an_drei

        Tesla nu a inventat infrastructura de energie electrica. Doar a pus niste statii de incarcare pe liniile de curent existente. Toyota ar putea instala statii de H2 fara probleme (desi eu nu-mi incarc rezervorul de benzina de la benzinaria Honda..), dar nu exista infrastructura necesara.

        Asta nu inseamna ca tehnologia nu este viabila. Nici liniile de inalta tensiune nu au existat dintotdeauna..
        • -1 (3 voturi)    
          nu a pus (Marţi, 11 ianuarie 2022, 8:16)

          an_drei [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Le-a si fabricat, in avans, fara bani de la guvern. Poate nu esti la curent cu realitatea din teren in ce tine de infrastructura de incarcare: singurii care se apropie (si asta doar in Europa) sunt cei de la Ionty, au montat huburi de 4-6 chargere (majoritatea de 4) intr-un numar smenificativ mai mic si tarziu din bani europeni plus ceva pus de catre un consortiu de producatori. Tesla singura a construit huburi cu minim 8 chargere in avans pe mai multe continente, multi mai "dese". La noi in RO au construit 4 huburi inainte sa vanda nici macar o singura masina. Alternativa este la ora actuala in Ro este firma Renovatio are pe ici pe colo cate un carger de putere medie facut din bani europeni. Am dat aceasta comparatie intre Tesla si restul ca sa vezi ca ei doar in stil capitalist au reusit sa si faca si sa intretina infrastructura necesara.

          Comparatia ta nu e valida: nu am cerut Toyta sa produca hidrogen sau sa in transporte: am cerut doar sa construiasca si sa opereze statii de incarcare cu hidrogen pentru a incuraja oamenii sa cumpere maginifica tehnologie. Ce sa faci cu o masina pe hidrogen daca nu ai unde sa bagi in ea hidrogen?

          La nivel de acasa a Tesla si "inventat" infrastructura, in sensul in care cine si-a luat electrica si-a putut cumpara de la ei: panouri solare, incarcator si storage. Deci practic rafinaraie acasa.

          BEV si in special Tesla au reusit deoarece tehnologia dezvoltata chiar functioneaza, e viabila si thenologic si economic. Lucru demonstrat. Sa te iei ca si startup la tranta cu dinozaurii de Toyota, VW, etc si sa ii bati pe toti, as numi asta un succes pentru Tesla.

          Pana ce Toyota demonstreaza si ei ceva, sunt sceptic but never say never.
          • +1 (1 vot)    
            Folosesti termeni fara sa-i intelegi (Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:39)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui an_drei

            Infrastructura de energie electrica - producatorii, firele de inalta tensiune, transformatoarele... Tesla le-a facut?

            Pentru hidrogen, aceasta infrastructura lipseste. Degeaba faci statii de incarcare H2 ca nu ai la ce sa le racordezi.

            In treacat fie spus, nu m-as grabi sa declar succesul Tesla. Tot ce a facut Musk pana acum a fost platit de actionari prin infuzii de capital. Nimeni nu a vazut inapoi nici un ban. Singurii care castiga sunt cei care speculeaza la bursa si paseaza actiunile supra-evaluate mai departe.
            Geniul lui Musk in asta consta - atragerea de capital. Financiar si uman. Tesla nu a fost infiintata de Musk.. el doar a executat planul pus la cale de cei 3 fondatori. Si cel mai probabil a facut-o mai bine decat ar fi reusit cei 3.
            • +1 (1 vot)    
              ai uitat sa mentionezi termenii :)) (Marţi, 11 ianuarie 2022, 14:18)

              an_drei [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Ce termeni am folosit fara sa ii inteleg? arunci cuvinte fara sa le explici. Tocmai pentru ca nu esti famliar cu o masina electrica nu intelegi importanta unei infrastructuri. Trebuie sa descopere Tesla si curentul continuu ca sa putem spune ca Tesla a construit o infrastructura de incarcare a masinilor electrice pe mai multe continente? Evident ca vei construi pe ceea ce exista, dar fara construirea statiilor de catre Tesla poti merge fericit pe jos pe langa firele de inalta tensinue.
              Si repet da, ei au construit aceasta infrastructura la nivel micro, care nu era deja pusa: panouri + baterii + invertoare + statie de incarcat - toata solutia necesara alimentarii unui vehicul cu energie - gratuit.

              Lipsete pentru hidrogen si va continua sa lipseasca pentru ca nu este o tehnologie fiabila economic. BEV a fost pentru ca existau centrale de producere a curentului electric in infrastructura de transport. Ei avut de construit doar infrastructura de incarcare, dar au construit si se numeste infrastructura.

              Nu trebuie sa declari tu succesul Tesla, a facut-o piata. Sub el s-a inovat foarte mult, de la BEV la rachete reutilizabile si Starlink.

              Tesla este deja profitabila, faptul ca nu se ofera dividente e normal: compania se extinde, construieste fabrici, nu face fata sa produca la cererea ce o are, nu e un moment bun sa dai dividente. Amazon face asta de multa vreme si deja sunt consolidati.
  • +16 (24 voturi)    
    Pai..situatia e mai complexa (Duminică, 9 ianuarie 2022, 23:01)

    Crop [utilizator]

    Erau niste studii vechi de cam 6 luni 12 luni, parca, care aratau ca la constructia unui sedan standard electric existau cam 24 tone CO2 pana la 26 tone. Posibil ca la noile tehnologii sa scada. Totusi la un standard sedan pe motor termic gen diesel, erau intre 8-10 tone max CO2 cu tot cu baterie. Asadar termicul castiga la productie. Dupa iti vine consumul de 85 grame per km si ajungi s observi ca dupa 130 000 km parcursi, termicul produce CO2 cu tot cu productie cat ia o masina electrica doar la productie. Ramane de facut calcule si la cat CO2 produc rafinariile sau productia de curent electric. Mai e si problema cu autonomiile. Bateriile de telefon sunt varza si bateriile de masini sunt si mai varza. Am flota, deci las pe oricine sa ma contrazica dar pe electric nimic nu e util. Mai nou producatorii au venit cu un mild hibrid jumate benzina in care motorul termic e ajutat de cel electric. Adica motorul termin din 4 pistoane, lucreaza in 2 si strica segmentii in 80 000 km si dupa dai bani pe segmentare. Alta problema si acolo. Din pacate, doar dieselul este util deoarece are consumul scazut si particulele emise de diesel sunt grele si cad pe pamant mai usor vs benzina care are particule usoare si arunca sus in atmosfera noxa.
    Sunt de acord cu multe din comentariile de mai sus deoarece s-au grabit cu electricele. De aia se si exploreaza alte planete, are senzatia Tesla ca va gasi lithiu pe marte si e posibil dar mai dureaza.
    Ca fapt divers la ora actuala in lume consumul de petrol scade cu 3% si 80% din extractie merge pe productie plastic iar acolo cererea scade si mai mult ca se recicleaza. La ritmul actual rezervel conventionale sunt ptr 200 ani si daca mai scade asa inca 50 de ani, se estimeaza usor 2000 de ani fara fracking sau deep sea explore pe petrol. Sunt de parere ca hidrogenul e viitorul dar hei, ce stiu? Doar am flota sis tudiez date saptamanal.
    • -3 (7 voturi)    
      Pute rau (Luni, 10 ianuarie 2022, 8:35)

      bardiCristi [utilizator] i-a raspuns lui Crop

      ce ai scris mai sus.

      Problema e ca "studiile" tale sunt bazate pe tampenii postate pe fb de tip campanii anti-combatere schimbare climatica.

      Uite, din surse oficiale, Tesla produce o baterie cu 4,5t CO2 iar un vehicul electric e mai putin complex decat unul pe combustibil, dar pt. simplitate le egalez, Baza la 8-10t + acumulatorul 4,5t nu fac 24t. Tot din surse oficiale, cel mai mare producator de acumulatori Li-Ion din China face tot un acumulator ca Tesla cu 7,5t... uite cum 8-10t + 7,5t tot nu fac 24t CO2 pt. un vehicul electric.

      Dup-aia nu ai luat in calcul ca atat combustibilul cat si uleiuri si alte consumabile au si ele un cost CO2 de productie, transport etc. Nu e doar Km totali x emisiile pe Km, dar nah, cand vrei sa induci in eroare, omiti.

      Tot la capitolul omisiuni ai evitat sa mentionezi ca un motor ICE produce si alte noxe, nu doar CO2, asta fiind cea mai tolerabila, restul cancerigene.

      Si ca o paranteza, sa produci noxe la multe puncte (autovehicule) nu iti ofera posibilitatea de a le capta. Sa produci noxe in cateva puncte fixe (fabrici), iti va permite. Chiar daca se produc cantitati de CO2 in productia de acumulatori sau energia centralizatga, aceste noxe pot fi captate, iar tehnologiile de captare CO2 sunt deja in lucru.

      Uite ca mergem in directia buna cu tot cu sosocii lumii.
      • +3 (5 voturi)    
        adevarul (Luni, 10 ianuarie 2022, 13:05)

        IpseAnton [utilizator] i-a raspuns lui bardiCristi

        Adevarul este ca la vinzarea unuei masini electrice medii ea deja a consumat energie conventionala cit sa mergi cu masina pe benzina 230000 de km (documentare prof Cringanu, Contributors, nu un sosoc). Dupa care bateria moare si o luam de la capat.
        • -2 (8 voturi)    
          Cringanu, cel mai mare sosoc.. (Luni, 10 ianuarie 2022, 16:01)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui IpseAnton

          Profesorasul ala de geologie este trambita industriei de petrol si gaze. Cand ii raspunzi cu argumente pe Contributors, nu iti posteaza comentariul..

          I-ai verificat CVul? Din 2016, de cand s-a pus pe scris aberatii despre beneficiile nemaipomenite ale gazelor de sist si cum putem noi sa ardem hidrocarburi linistiti ca nu sunt cauza incalzirii globale, nu a mai publicat nimic peer reviewed, doar propriile mizerii, la edituri dubioase.

          Stii de ce? Pentru ca in SUA orice publicatie stiintifica serioasa iti cere sa le comunici toate sursele de venituri...
          • +1 (7 voturi)    
            Ia de aici ce a publicat la Cambridge în 2021: (Luni, 10 ianuarie 2022, 19:40)

            Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            https://www.amazon.com/Climate-Change-Torn-between-Myth/dp/1527571556/ref=sr_1_2?crid=PG5ZZE2FHG3C&keywords=Climate+Change%2C+Torn+between+Myth&qid=1641836162&sprefix=climate+change%2C+torn+between+myth%2Caps%2C70&sr=8-2

            Aia e cea mai recentă carte a lui Crânganu scoasă la Cambridge în 2021.

            Tu ce ai publicat la viața ta și unde, dacă-ți permiți să-l numești „profesoraș”? „Circulația hârților prin primăria Făurei” cumva?

            Ai mai jos de asemenea lista publicațiilor și activității sale științifice:

            https://www.brooklyn.cuny.edu/web/academics/faculty/faculty_profile.jsp?faculty=522

            Ce ar fi să mai încerci și pe la alte mese?
            • +1 (5 voturi)    
              exact ce spuneam (Luni, 10 ianuarie 2022, 22:35)

              pehash [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

              Ia citeste tu mai atent cine este editura aia "Cambridge" la care a publicat profesorasul tau.

              De fapt se numeste "Cambridge Scholars Publishing", este in Newcastle, nu are nici o afiliere academica si este detinuta in totalitate de o persoana privata.

              De ce ar publica un profesor de la o universitate din New York, USA la o editura necunoscuta din Newcastle, UK?
              • -1 (5 voturi)    
                Nu-i frumos să dezinformezi (Marţi, 11 ianuarie 2022, 2:04)

                Amerlocu [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                Uite aici ce zice al about-ul editurii:

                https://www.cambridgescholars.com/pages/who-are-cambridge-scholars-publishing

                „Founded in 2001 by former lecturers and researchers from the University of Cambridge, we publish original academic work across a wide range of subjects in four key areas: Humanities and Social Sciences (HSS); Health Sciences (HS); Physical Sciences (PS); and Life Sciences (LS).”

                Pentru cultura ta generală în UK nu poți folosi numele de Cambridge fără a avea legătură cu universitate în cauză.

                Așa cum spuneam anterior, mai încearcă și pe la alte mese.
                • +1 (1 vot)    
                  deja esti penibil (Marţi, 11 ianuarie 2022, 12:14)

                  pehash [utilizator] i-a raspuns lui Amerlocu

                  https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Scholars_Publishing

                  Iti dai seama ca nimic din ceea ce spui nu contrazice afirmatiile mele?...

                  1. Cranganu, h-index 7, nu a mai publicat nimic peer-reviewed din 2015.
                  2. Este geolog. Activitatea lui stiintifica nu au legatura cu subiectul climei.
                  3. S-a apucat de scris carti pentru sosoci, pe care le publica la o editura privata din Newcastle, fara nici o legatura cu mediul academic in care lucreaza.

                  Impostura 100%. Da bine la fraieri...
    • -5 (7 voturi)    
      tot spui ca ai flota (Luni, 10 ianuarie 2022, 10:27)

      an_drei [utilizator] i-a raspuns lui Crop

      Dar nu mi se pare ca gandesti ca atare. Cum sa aduci litiu de pe marte? Ai idee ce costuri/tehnologii inca nedescoperite ar presupune asta? Reinventeaza bateria de 10 ori Tesla pe banii/timpul ala.
      Hai ca e iarna, incearca sa mergi in spate la orice diesel ziele astea fara sa dai recilculare si vei vedea ce fain e dieselul. La benzina problema asta e mult mai mica.
      Doar in 2020 a scazut productia pentru ca pandemie: https://www.statista.com/statistics/265203/global-oil-production-since-in-barrels-per-day/ in rest cat timp ne dezvoltam ca si civilizatie, cifrele acesta doar vor creste.

      Tocmai ca hidrogenul e o distragere. Sa zicem ca rezolvi/ignori ineficienta si problemele lui. Cum il produci? pai cel mai simplu e sa arzi gaz. Tot la combustibili fosili ajungi. In schimb BEV se incarca cu curent electric care e compus in diferite proportii din orice e disponibil local, dar care deja si-a demonstrat fiabilitatea comerciala de producere: hidro, nuclear, solar, eolian, etc. Daca nu erau fiabile financiar nu erau prezente pe piata de productie a energiei electrice.
  • -5 (11 voturi)    
    Romania are (Luni, 10 ianuarie 2022, 3:08)

    miculescu-rucar [utilizator]

    zacaminte de graft, pe care le-a scos la licitatie micul securici năsui.
    datorita nepriceperii celor care s-au ocupat de pregatirea raptului-profesionistii din mediul privat adusi de el la conducerea salrom- tâlharia a esuat.
    dupa iesirea de la guvernare a patriotilor de la u$ere, chestia s-a varsat de tot, din care cauza sotul sefei de cabinet a lui năsui mânca sticla pisata.
    obiectivul era maret!
    presedintele Romaniei s-a prins de manevră si a debarcat cinstitii patrioti u$eristi de la guvernare!
    cenzura de la hn va publica aceasta postare?
  • -5 (7 voturi)    
    Se fac progrese destul de rapid… (Luni, 10 ianuarie 2022, 4:01)

    andrei d [utilizator]

    Un articol interesant de acum 5 luni pt cei interesați:

    https://electrek.co/2021/08/09/tesla-battery-cell-material-recovery-new-recycling-process/
  • +2 (12 voturi)    
    Energie verde? (Luni, 10 ianuarie 2022, 7:30)

    BEDE [utilizator]

    Găurile imense făcute în pământ pentru extragerea litiului sunt foarte verzi, nu? Și faptul că bateriile cu Li sunt extrem de greu de reciclat face deci ca vehiculele electrice să fie foarte verzi.
    Și cât de verde este betonul care intră în fundația unei turbine eoliene - așa, vreo 500-800t pentru o turbină? Cât CO2 se degajă prin producerea acelor tone de beton? Și energia consumată pentru producerea unei turbine eoliene în câți ani de exploatare se recuperează? A! Și palele turbinelor eoliene sunt și ele din materiale care nu se pot recicla...
    Este mai mult minciunărie verde.
    Nu se văd încă soluții tehnico-economice pentru a susține dezvoltarea pe termen lung. Solarele și eolienele nu produc energie când vrei, iar stocarea energiei iată că prezintă mari probleme. Petrolul și gazele sunt totuși resurse limitate, dar încă ar mai merge un secol sau cam așa. Însă prea se amplifică problema cu CO2, care, de fapt, este unul dintre gazele vieții. Chiar un pic mai mult CO2 va face plantele să crească mai bine și să fie mai verde.
    • -2 (8 voturi)    
      gandesti ca o fosila.. ;)) (Luni, 10 ianuarie 2022, 16:13)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      Daca ai deja energie "verde" de la o sursa eoliana, o poti folosi pentru a o construi pe urmatoarea. Nu te mai obliga nimic sa arzi carbuni si este relativ usor sa captezi CO2 dintr-un proces industrial inchis.

      Gandeste-te ca esti esti un mic McGuyver ramas singur pe o insula - cum iti asiguri energia? Te apuci de sapat dupa petrol? Energie eoliana poti sa obtii si daca sculptezi din lemn o elice si atarni de ea niste fibra de in. Stii cum arata o moara de vant?..

      Problema nu este una de costuri, ci de cost de oportunitate - ce se intampla daca nu facem nimic in directia asta si continuam sa ardem hidrocarburi?..
  • +4 (8 voturi)    
    Câteva considerații (Luni, 10 ianuarie 2022, 11:08)

    Zagura [utilizator]

    1. TIR-uri, vapoare, avioane, tancuri, portavioane, etc, tot electrice? Sau acolo ”nu se pune”?
    2. Cât timp aștepți pentru reîncărcarea bateriei? Și dacă nu ești singurul la ”coadă” ?
    3. Face față actualul sistem de rețele electrice la viitoarea puzderie de stații de alimentatoare care - evident - vor fi necesare pentru reîncărcare?
    4. În prezent alimentez anonim, indiferent unde. Dar când te cuplezi electric pentru încărcare ce garanții am că datele mașinii mele (și ale mele) nu sunt automat transmise la o bază de date de supraveghere? Sau de fapt asta se și urmărește?
    • -1 (9 voturi)    
      slab.. (Luni, 10 ianuarie 2022, 13:15)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Zagura

      1. TIR-uri - deja marii producatori au inceput sa puna in circulatie camioane cu baterii. Mare scofala.. functioneaza fix pe acelasi principiu. Singura problema este pe distante lungi, dar asta se poate rezolva lejer folosind transport intermodal pe calea ferata.
      Vapoare, avioane - Hydrogen Fuel Cell. Momentan limitarea este impusa de lipsa infrastructurii de distributie si costul relativ ridicat al obtinerii H2 prin electroliza.

      2. Cat timp astepti? Daca o incarci acasa, nu astepti deloc. O bagi in priza si iti vezi de treaba. Daca ai un drum lung, o baterie pe 800-900V se incarca in 20 de minute suficient pentru a merge ~300km. Deci 20 de minute la ~3 ore, daca nu circuli pe Autobahn. Oricum, pentru distante mai lungi de cateva sute de km se foloseste trenul in tarile civilizate.

      3. Sistemul actual nu face fata, dar nici nu pica. Ar dura cel putin 20 de ani sa inlocuim tot parcul auto cu masini electrice. Suficient timp pentru a investi in reteaua electrica. De unde bani? Implicit, scad investiile in extractia si rafinarea de hidrocarburi.

      4. In prezent, alimentezi la benzinarii care au camere video si iti inregistreaza numarul de inmatriculare (ca sa nu pleci fara sa platesti). Apoi majoritatea platesc folosind un card bancar. Si oricum in momentul in care ai iesit din localitate esti inregistrat automat de sistemul care verifica daca ti-ai platit rovigneta. Nu se schimba nimic.
  • +3 (7 voturi)    
    vise taica, vise (Luni, 10 ianuarie 2022, 12:57)

    IpseAnton [utilizator]

    "Acest viitor electrificat este mult mai aproape decât ați putea crede. General Motors a anunțat la începutul acestui an că intenționează să înceteze să mai vândă vehicule pe benzină până în 2035."
    Nici una din cele doua afirmatii nu este o certitudine. Masinile electrice nu se vor mai vinde dupa ce patura instarita si ecologista isi va lua masini electrice, momentul fiind grabit si de eliminarea subventiilor. Este imoral si aiurea dpdv economic ca unuia care isi permite sa-si ia nu una, ci doua, electrice sa-i dai 9500 euro (cea mai mare din RO) din impozitele romanilor ca ei sa-si ia masini fabricate nu in RO. Magaria este si mai mare in cazul hibridelor care sunt o mare hotie, cele "moderne" au motoare si mai mari ca masinile obisnuite, iar poluarea este pe masura.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by