​2022 a fost un an complicat pentru piața auto, cu multe lucruri bune, dar și cu rele. Vânzările de mașini noi au crescut, deși mașinile ajung tare greu la clienți, iar electricele au avut un an de vis. Vânzările de mașini second-hand au mai scăzut față de 2021, dar au fost la un nivel ridicat. Creșterile de prețuri au continuat și ele la toate capitolele.

MasiniFoto: Ulrich Mueller, Dreamstime.com

Informația pe scurt

  • 2022 a fost marcat de faptul că cei care vor să-și ia mașini noi au de așteptat luni de zile, în destule cazuri chiar și mai mult de un an. Estimările sunt că fabricile din Europa de Vest produc la 70% din capacitate, iar procentul va crește în 2023.
  • Anul în curs este cel mai bun pentru mașinile electrice, cu o medie de 800 pe lună, Dacia Spring având jumătate din piață. 2022 este și cel mai slab pentru mașinile diesel care au o cotă de sub 15% la mașini noi, dar se găsesc în număr mare la anunțurile de vânzare pentru SH.
  • Unii oameni care doreau să-și cumpere mașină nouă au renunțat și și-au luat second-hand, descurajați de timpii mari de așteptare și de prețurile care au crescut mult.
  • Piața mașinilor SH din import a scăzut cu 20%, după un 2021 foarte bun, greu de egalat. A fost tot mai greu de găsit mașini în stare foarte bună, de clasă mică sau medie, de 4-6 ani vechime și cu nu prea mulți kilometri. În plus, prețul mediu pentru mașinile SH a continuat să crească, după ce și anul 2021 dusese prețurile sus.
  • Românii au cumpărat multe mașini SH de pe piața locală, anul se va încheia cu 600.000 de tranzacții, cea mai bună lună fiind martie, cu aproape 60.000 de unități.
  • Parcul auto total a trecut de 8 milioane de autoturisme, dublu față de acum 15 ani. 51% dintre mașini sunt pe motorină și 42% pe benzină. Numărul de electrice este în jurul a 25.000. Peste 4,4 milioane de autoturisme sunt mai vechi 16 ani.
  • Bucureștiul are un parc auto cu o vechime medie de 12,9 ani, iar cel mai „bătrân” parc auto este în județul Sălaj (medie de 18,4 ani). În țară sunt 8,3 milioane de deținători de permise de conducere, cu 1,5 milioane mai mulți decât acum zece ani.

Piața mașinilor noi - Un an de creștere, dar cu multe greutăți

Piața mașinilor noi în 2022 a fost marcată de timpii foarte lungi de așteptare pentru cei care vor să-și ia modele noi, timpii medii fiind undeva pe la 5-7 luni, dar mergând până la 12 luni chiar și pentru modele precum Dacia Logan. Timpi mai scurți de livrare sunt la modelele cu mai puține lucruri de personalizat. Există și clienți care își așteaptă de un an și jumătate mașinile.

Criza semiconductorilor a persistat și efectele ei s-au văzut. Foarte mulți producători au dat prioritate modelelor mai scumpe, care au marjă de profit mai mare, în detrimentul modelelor de mare volum. Așa a fost posibil ca în Europa Volkswagen Golf să nu mai fie în unele luni cel mai vândut model auto, fiind detronat de SUV-ul VW T-Roc, dar și de Peugeot 208. La Renault au fost cazuri în care Captur a depășit la vânzări Clio, iar la Ford, Puma a depășit Fiesta.

La aproape toate modelele auto cererea este peste capacitatea de producție, iar estimările sunt că producția uzinelor din Europa de Vest este la 70% din cât era înaintea pandemiei. Uzinele Dacia și Ford din România vor încheia anul 2022 cu o producție cumulată record.

Față de alți ani, și reducerile oferite de dealeri au fost mai mici și mai rare.

Când eMAG a anunțat oferta de Black Friday a comunicat și reduceri la o serie de autoturisme, dar a subliniat și că aceste mașini vor fi „disponibile imediat”, mențiune importantă pe o piață cu timpi de așteptare mari.

La 10 luni, piața mașinilor noi a crescut cu 8%, spre 105.000 mașini, cea mai bună lună a fost august, cu 12.538 mașini înmatriculate, iar cea mai slabă a fost martie, cu sub 8.500 de mașini.

Dacia are aproape 30% din piață, iar Toyota și Hyundai sunt pe podium, cu 8%. Ford și Skoda au fost pe 4, respectiv 5, iar Renault, care mulți ani a fost pe locul doi, este pe 7.

La finalul semestrului I piața era mai mare cu 20% față de un 2021 slab, dar lucrurile s-au schimbat în semestrul doi care anul trecut a fost extrem de bun (august 2021 a adus aproape 17.000 de mașini noi înscrise în circulație). În acest an semestrul II a fost mai slab.

Chiar și în acest ritm încetinit, 2022 va fi mai bun decât 2021 la mașini noi, cu un total care va depăși 125.000 de unități.

Cel mai bun an din istoria pieței mașinilor noi: 2007 cu un total de 312.589 vehicule

Cel mai slab an din ultimii 15: 2013, cu 57.710 unități

Cel mai bun an din ultimii 10 ani: 2019 cu 161.562 unități

Cea mai bună lună din ultimii 15 ani: iunie 2007, cu 32.640 unități

Cea mai slabă lună din ultimii 15 ani: ianuarie 2010, cu 2.134 unități

Cele mai vândute mașini noi

Datele APIA arată că Dacia Logan este numărul unu la vânzări, cu o medie de 900 de mașini.lună. Top 5 a fost completat de alte trei modele Dacia: Duster, Sandero și Spring, dar și de Ford Puma (produs la Craiova, medie de 270 de mașini vândute în fiecare lună).

Pe locurile 6-10 au fost mai ales modele asiatice: Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Dacia Jogger și Toyota C-HR.

Tot mai puține mașini diesel sunt în ofertă, cota lor ajungând la doar 14% din vânzări la zece luni din 2022, față de o pondere de 20% în 2021. Ponderea benzinei a scăzut și ea, de la 67%, la 65%.

A continuat parcursul de neoprit al SUV-urilor, care au ajuns să aibă o cotă de aproape 44%. Nu este de mirare, trendul fiind unul european. Spre exemplu, în UE s-au vândut lunar peste 150.000 de SUV-uri compacte, pe piață fiind peste 40 de modele. Cele mai vândute modele sunt Hyundai Tucson, Kia Sportage, Peugeot 3008, Toyota C-HR și Nissan Qashqai. Și SUV-urile mici au avut vânzări excelente.

Mașinile electrice

Mai ales datorită programului Rabla Plus, mașinile electrice au avut un an de excepție, cu un total de 8.500 vândute în zece luni. 4.500 au fost Dacia Spring, aproape 1.000 au fost Tesla și 691 au fost Volkswagen.

Merg bine mașini precum eUp! ID 3 și ID 4 de la Volkswagen, Tesla Model Y și Hyundai Kona electric.

Față de 2021, vânzările de mașini electrice noi s-au triplat, în special fiindcă a sosit în piață cel mai ieftin model electric, Dacia Spring, produsă în China. Și Spring s-a scumpit însă cu câteva mii de euro, la fel ca și alte modele electrice.

Mașinile SH din import - Un 2022 cu scădere consistentă

Totalul la zece luni a fost 277.112, față de 338.061, și fiecare lună a fost mai slabă decât corespondenta din 2021. A fost tot mai greu de găsit mașini în stare foarte bună, de clasă mică sau medie, de 4-6 ani vechime și cu nu prea mulți kilometri. În plus, prețul mediu pentru mașinile SH a continuat să crească, după ce și anul 2021 dusese prețurile sus.

Cea mai slabă lună a fost ianuarie, cu puțin peste 24.000 de mașini, iar cea mai bună, martie, cu 31.166. În doar două dintre luni s-a trecut de 30.000 de mașini, în timp ce anul trecut în 11 luni s-a depășit acest prag, cu un maxim de peste 36.000.

Cel mai bun an din istoria pieței mașinilor SH din import: 2017, cu 518.927 vehicule

Cel mai slab an dintre ultimii 15: 2011, cu 94.488 unități

Cel mai slab an dintre ultimii 10 ani: 2012, cu 174.950 mașini

Cea mai bună lună din ultimii 15 ani: februarie 2017, cu 68.731 unități

Cea mai slabă lună din ultimii 15 ani: februarie 2007, cu 3.084 unități.

Reînmatriculări - Cifre mari, activitate intensă

La capitolul tranzacții cu mașini SH pe plan intern (reînmatriculări), anul trecut a fost cel mai bun din istorie, cu peste 655.000, iar 2022 nu prea avea cum să-l depășească. Și la mașinile care și-au schimbat proprietarul pe plan intern au crescut prețurile medii și modelele cu adevărat bune sunt destul de greu de găsit.

Au fost mulți și cei care și-au cumpărat mașină SH din țară, deși ar fi vrut mașină nouă. Au ales mașină SH fiindcă timpii de așteptare pentru mașinile noi erau descurajant de mari.

În zece luni s-au reînmatriculat 512.814 de mașini SH pe plan intern, față de 550.448 între ianuarie și octombrie anul trecut. Cea mai bună luna a fost martie, cu aproape 60.000 de mașini, fiind a doua cea mai bună lună de când există statistici, după martie 2021, Cea mai mică valoare lunară a fost în aprilie, sub 45.000. Piața are toate șansele să treacă de 600.000 de mașini pe tot anul, valoare pe care a mai depășit-o doar în 2019 și 2021.

Cel mai bun an din istoria tranzacțiilor cu mașini SH pe plan intern: 2021, cu 655.804 vehicule

Cel mai slab an dintre ultimii 15: 2013, cu 205.553 unități

Cea mai bună lună din ultimii 15 ani: martie 2021, cu 63.998 unități

Cea mai slabă lună din ultimii 15 ani: aprilie 2020, cu 13.823 mașini

Cei care vor mașini diesel second-hand au ofertă bogată. Dintre cele 35.000 de anunțuri de autoturisme de pe Autovit.ro, aproape 24.000 sunt la mașini diesel și sub 10.000 sunt pe benzină.