​Chinezii au încercat timid să intre în Europa acum 15 ani, dar nu au reușit, însă piața auto este cu totul diferită la final de 2022, iar chinezii spun că fac mașini mult mai sigure și cu materiale mult mai de calitate. De ce trecerea la mașina electrică ajută mult industria auto chineză? Ce mărci auto au ambiții mari în România și de ce multă lume este furioasă în Europa pe planurile constructorilor din China.

Masina DFSK Fengon 5Foto: Adrian Mitrea

Asaltul nereușit de acum 15 ani și începutul unei noi „invazii”

Acum 15 ani chinezii încercau o primă intrare de proporții pe piața auto europeană și două mărci erau cele mai ambițioase: Great Wall și Geely, care s-au lansat și în România atunci. Mașinile chinezești aveau atunci o imagine proastă, fiindcă lumea auzise mai ales despre clonele chinezești după modele europene și americane. S-au vândut în număr foarte mic, unii producători s-au retras rapid, alții au mai rezistat câțiva ani, dar fără a face volume. Mașinile chinezești erau considerate a fi de slabă calitate și nu le venise vremea.

Landwind, un SUV chinez, eșua la un test EuroNCAP în 2005, primind zero stele. În 2010, un alt vehicul Landwind primea două stele. În prezent, în acest an, câteva modele chinezești au obținut cinci stele la testele EuroNCAP care sunt mult mai exigente decât acum un deceniu.

Interiorul mașini Serees 3 (foto Adrian Mitrea)

În 2022 chinezii au demarat o altă „invazie auto” a Europei și, de data asta, se pare că vor avea mai mult succes. Nu va fi unul rapid, dar vânzările vor crește an de an. Spre exemplu, o analiză Fitch estimează că ponderea mașinilor brand-urilor chineze pe piața europeană va crește de la 3% în prezent, la 18% în 2025, iar aici este vorba stric despre segmentul mașinilor full-electrice.

Chinezii și Europa - Cifre și modele

Estimările sunt că în Europa anul se va încheia cu vânzări de aproximativ 200.000 de mașini ale unor mărci chinezești, dintre care 90.000 mașini full-electrice. Un studiu PwC estima că în 2025 vânzările ar putea ajunge la 470.000 de mașini. Mai mult, în acel an ar putea să fie aduse în Europa un total de 800.000 de mașini produse în China, ceea ce înseamnă de aproape trei ori mai multe decât acum.

Cele mai mari patru companii producătoare de mașini electrice sunt Geely, Tesla, BYD și SAIC. Și Xpeng a prins top 10.

Cei cinci mari producători auto chinezi sunt Dongfeng Motor Corporation, SAIC Motor, FAW Group, BYD și Changan Automobile și au avut vânzări totale de peste 16 milioane de mașini în 2021.

DFSK 35 (foto Adrian Mitrea)

China a avansat enorm de mult și de acolo sunt trimise în Europa și modele ale unor mărci foarte cunoscute: BMW iX3, Dacia Spring, Tesla Model 3. Una dintre cele mai interesante mașini este Polestar 2,model al Volvo Group, constructorul auto faimos preluat în 2010 de Geely. Volkswagen și Seat vor vinde în Europa mașini electrice care sunt produse în China.

Chinezii au planuri mari și de data asta s-ar putea să le meargă mai bine

În fiecare vară, jurnaliști auto din 20 de țări europene aleg câteva zeci de mașini nou lansate în Europa pentru concursul European Car of The year - Mașina anului în Europa. Anul acesta, dintre cele 45 de modele de pe lista extinsă, zece erau ale unor mărci chinezești. Una dintre condițiile pentru ca un model să fie pe listă ține de lansarea mașinii în cel puțin cinci piețe europene.

Iată cele zece modele chinezești.: BAIC EU5, BYD Tang, DFSK Series 5, Great Wall Ora Cat, Hongqi E-HS9, MG 4, MG 5, Nio ES8, Nio ET7, Xpeng P5. Mai mult, în listă erau și două modele ale Vinfast, companie din Vietnam: VF8 și VF9.

În lista scurtă de șapte mașini intrate în finală, listă anunțată recent, nu au fost selectate modele chinezești, dar prezența lor în număr așa de mare arată clar o schimbare demnă de luat în seamă.

De ce mașinile chinezilor sunt diferite în 2022 față de 2012 sau 2007

Chinezii speră să facă în Europa ce au reușit acum 15-20 de ani mărci precum Hyundai și Kia. Vin cu garanții extinsă, promit calitate bună, interioarele nu arată rău, sunt și diverse tehnologii pe mașini, iar prețurile sunt, în unele cazuri, cu 15-20% mai mici decât la mașinile de dimensiuni similare ale mărcilor consacrate.

Chinezii țintesc mai ales segmentul mașinilor electrice și a mașinilor de oraș, venind cu o serie de modele ce costă între 25.000 și 35.000 de euro.

BYD Tang SUV (surse BYD)

Mărcile chineze au un mare avantaj datorită creșterii cotei mașinilor electrice în Europa și în lume și datorită faptului că mașinile noi pe benzină și pe motorină nu vor mai fi vândute în țările UE după 2035, dacă planurile UE sunt duse la bun sfârșit.

Fără acest progres uimitor al mașinii electrice, ajutat mult și de legislația europeană, dar și de subvențiile din mai toate țările UE, avansul chinezilor nu ar fi fost așa de previzibil. China este țara care poate produce - și chiar produce - cele mai multe mașini electrice și la costurile cele mai mici.

Sunt pe piața chineză la vânzare și mașini electrice noi la sub echivalentul în yuani a 10.000 de euro, iar asta este posibil și fiindcă regulile privind siguranța sunt mai blânde decât în Europa.

Chinezii fabrică cele mai multe baterii pentru mașinile electrice, au un sistem bine pus la punct de furnizori de componente și companiile auto au investit și în minerit și extracție, pentru a fi sigure că vor avea la dispoziție metalele rare necesare.

Seres 3 (foto Adrian Mitrea)

O parte dintre marii producători auto chinezi își fabrică „in house” bateriile și, datorită investițiilor în companiile de minerit, sunt mult mai puțin afectate de creșterea prețurilor materiilor prime, creștere ce a afectat profitul companiilor auto din Europa, SUA și Japonia.

Fengon 580 Foto Adrian Mitrea

Calitatea mașinilor chinezești a crescut și fiindcă, spre deosebire de acum 15 ani, mult mai mulți furnizori de componente din Europa de Vest și SUA au producție în China. În plus, multe companii auto occidentale produc mașini în China cu parteneri chinezi, iar acele companii chineze au căpătat experiență. În trecut au fost și acuzații cum că firmele chineze atrag companii occidentale, înființează joint-venture-uri, le „fură” tehnologia și apoi le alungă.

Statul chinez a subvenționat consistent industria auto pentru a produce mașini electrice, au fost subvenții importante și pentru clienți și deja chinezii au experiență de ani de zile în producerea de mașini 100% electrice în volume mari.

China are o forță de muncă numeroasă și ieftină față de Europa, America de Nord, Coreea de Sud și Japonia. Un mare avantaj este și accesul la materii prime și la metale rare.

Producătorii auto chinezi au și forță financiară, iar Bloomberg a scris recent că doi dintre ei și-au cumpărat propriile nave de transport, pentru a se asigura că mașinile ajung mai repede la export.

Chinezii în România

Și în România vin chinezii, iar șase mărci au fost prezente la Salonul Auto care a fost organizat în octombrie la Romexpo. Cele șase sunt DFSK, SERES, BAIC, FAW - Bestune, JAC și Brilliance – SWM Motors. Majoritatea mașinilor importate sunt fie electrice, fie cu motoare pe benzină de 1,5 litri. Primele mașini au ajuns în țară în februarie. Aceste companii chineze sunt necunoscute la noi, dar uriașe în China: spre exemplu, FAW a livrat 3,5 milioane de automobile.

BYD HAN (sursa - BYD)

Compania SUVCARS, care aduce mașinile în țară, spune că acoperă un segment de preț de 20.000-30.000 euro, după aplicarea subvențiilor de la stat. O parte dintre mașini sunt deja înscrise în Programul Rabla. Sunt vizate și companiile de curierat, printr-un model de dubiță electrică, dar sunt în ofertă și SUV-uri, și mașini de oraș. dar și berline.

Diferențele de calitate față de automobilele europene s-au diminuat semnificativ, iar prețurile competitive ar putea atrage clienții. Cei de la SUVCARS spun că și la siguranță s-au făcut progrese și toate automobilele comercializate de companie au 5 stele din 5 posibile la testele de impact din China (care funcționează după standarde diferite față de Euro NCAP).

De ce constructorii europeni sunt supărați de sosirea chinezilor

BYD vrea să se lanseze în Europa Centrală, Great Wall are în plan o expansiune, iar Nio a adus și o mașină electrică ce dezvoltă echivalentul a 653 CP. Cei de la BYD, care comunică intens în Europa, au adus aici un SUV compact cu prețuri de la 38.000 euro, dar și un sedan luxos care se vinde cu 72.000 de euro.

Compania Nio merge și mai departe și vrea să lanseze în 2024 pe plan mondial un sedan luxos care va costa peste 100.000 de euro și va avea ambiția să fie concurent pentru sub-marca Maybach a Mercedes.

De data aceasta chinezii par foarte puși pe treabă, chiar dacă un minus ține de taxele vamale de 10% pentru mașinile producătorilor din această țară uriașă. Mai mulți oameni „cu greutate” din Europa spun însă că venirea chinezilor nu este de bun augur.

Criticii spun că fără ajutorul primit de la stat companiile auto chineze nu ar fi ajuns așa de mari și nu ar fi avut în prezent ambiții mondiale, ci ar fi rămas pe piața din China, cea mai mare din lume. Deja se discută la nivel înalt în UE despre faptul că mărcile chineze ajung să facă o concurență neloială și sunt propuse măsuri protecționiste.

Carlos Tavares, șef al grupului auto Stellantis, a insistat de mai multe ori în ultimele luni pe faptul că Europa trebuie să facă mult mai mult pentru a proteja companiile auto locale. Chinezilor le este mult mai ușor pe piața UE, o piață deschisă, decât le este companiilor auto europene să intre pe piața chineză. Concluzia lui era că situația este inacceptabilă.