Peste o treime din angajații trimiși în șomaj tehnic la fosta fabrică a Volkswagen din Kaluga au fost forțați de noii proprietari ruși să își dea demisia prin folosirea unei serii de „trucuri murdare”, acuză unul dintre sindicaliștii care îi reprezintă, citat de The Moscow Times.

Vladimir Putin intr-o vizita la fabrica Volkswagen din KalugaFoto: Natalia Kolesnikova / Associated Press / Profimedia Images

„Din octombrie 2023 managementul companiei a folosit diferite trucuri murdare pentru a forța personalul să plece”, a declarat un reprezentant al sindicatului MPRA într-un comunicat postat pe Vkontakte, echivalentul rusesc al Facebook.

„Ei (n.r. conducerea) au anulat transportul pentru muncitori, au făcut angajații să vină la fabrică fără să fie de lucru și au redus semnificativ salariile începând cu iulie 2023”, a mai declarat reprezentantul sindical, adăugând că de atunci în jur de 1.300 din cei 3.700 angajați ai fabricii și-au dat demisia.

El a acuzat de asemenea că alți 500 de angajați au fost trași pe linie moartă de conducerea fabricii, fiind chemați la muncă fără să aibă activitate. Fabrica din Kaluga era uzina „fanion” a Volkswagen în Rusia, având o capacitate de producție de 225.000 de autovehicule pe an.

Sindicatul acuză atât conducerea companiei care a preluat fabrica de „inducerea în eroare” a autorităților regionale și federale ale Rusiei cu privire la cifrele de producție, cât și Kremlinul și cancelaria premierului Mihail Mișustin că au evitat să le răspundă plângerilor formulate în scris.

„Totul arată frumos la televiziunea centrală dar, de fapt, [fabrica] este în ruină și disperare totală”, a mai notat comunicatul MPRA. „Este creșterea PIB-ului Rusiei asigurată de pseudo-producție și revânzarea speculativă a unor [autoturisme] chinezești?”, a întrebat retoric acesta.

Fabrica Volkswagen din Rusia a fost cumpărată de un dealer auto

Volkswagen a făcut parte din primul val al companiilor străine care au anunțat că vor părăsi piața rusă după declanșarea invaziei în Ucraina, declarând pe 3 martie 2022 că va sista producția și vânzarea de mașini în țara condusă de Vladimir Putin.

Însă, la fel ca în cazul altor companii străine, procesul de vânzare a fost unul anevoios, iar Volkswagen s-a confruntat și cu mai multe acțiuni în instanță intentate de foștii ei parteneri ruși care au revendicat diverse creanțe de la producătorul auto german.

În luna martie a acestui an justiția rusă a înghețat toate activele Volkswagen din țară până la soluționarea litigiilor.

Volkswagen a anunțat în cele din urmă pe 20 mai că a reușit să finalizeze vânzarea fabricii sale din Kaluga şi a subsidiarelor sale locale către compania Art-Finance LLC, care este sprijinită de un dealer auto local - Avilon.

Surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul au evaluat tranzacţia la 125 milioane de euro.

Volkswagen a precizat însă la momentul respectiv că tranzacţia a inclus facilităţile de producţie din Kaluga, activitatea de distribuţie şi servicii post-vânzare, servicii financiare şi logistice, cu toţi angajaţii.