Optimismul pare sa se fi reintors in industria auto, constructorii vorbesc de reveniri ale pietei, criza nu mai e subiectul de pe buzele tuturor. Insa cuvantul de ordine la salonul auto care a inceput marti la Geneva este adaptare. Fiecare vine cu noi strategii pentru a supravietui: unii lanseaza SUV-uri ieftine, altii fac modele mai mici, altii continua sa vina cu masini super-scumpe fiindca doar asa au profit. La salonul din Elvetia sunt acreditati peste 9.000 de ziaristi, niciun mare constructor nu lipeste, dar fetele de langa masini sunt in numar foarte mic, semn ca se doreste ca oamenii sa se uite la masini si sa-si cumpere eventual mai tarziu.

Salonul a ajuns la a 80-a editie, iar numarul premierelor trece de 100. Numarul ziaristilor prezenti nu e nici el neglijabil, peste 9.000, mare parte dintre ei fiind cazati in Franta, la vreo 50 de km distanta, pe motiv ca preturile sunt mai umane. In jurul complexului expozitional Palexpo se creeaza blocaje de circulatie, dar nu suparatoare, insa mai deranjanta e coada de peste o ora la care trebuie sa stea cei care nu si-au facut acreditare din timp.

Salonul de la Geneva este mult mai usor de "navigat" decat alte saloane, deoarece halele sunt compacte si comunica intre ele fara a fi nevoie sa strabati sute de metri de la o conferinta la alta, precum la Paris sau Frankfurt. Iar conferintele sunt pentru ziaristi nu doar surse bune de informatie, ci si de stres masiv la saloanele auto, fiindca multe se suprapun, iar in prima zi au fost in total 50 de conferinte. Fiecare dintre ele tine un sfert de ora in care fie seful marcii, dar de cele mai multe ori un director de produs prezinta pe scurt noutatile, fara a lua intrebari. Cel care tine conferinta citeste de pe un prompter mare amplasat mai sus, iar la sfarsit sta sa fie fotografiat de cohortele de jurnalisti. La marcile mai importante, numarul de ziaristi prezenti poate trece de 500, astfel ca apar dueluri intre fotografi pentru cine prinde locul cel mai bun.

Fata de alte saloane europene, la Geneva 2010 numarul fetelor de langa masini a fost foarte mic. Marcile italiene nu se dezmint si au adus si de aceasta date frumuseti, insa sunt printre putinele exemple. S-au facut economii de cheltuieli, dar e clar si tendinta de a-i face pe vizitatori atenti doar la masini si evident de a le da idei pentru o viitoare achizitie.

Constructorii s-au aratat la Geneva mai optimisti decat anul trecut si foarte putini s-au mai plans. Totusi, toti incearca sa se adapteze la noile vremuri, fie iesind pe piata cu SUV-uri ieftine, cum e Dacia sau Tata Motors, fie venind cu cele mai mici modele ale gamei premium, precum Audi si Lexus ori lansand SUV-uri hibride de serie, cum ar fi Volkswagen si Porsche.

Invazia masinilor electrice continua, zeci de marci au adus noutati, de la indienii de la Tata Motors, care vin cu o versiune electrica a micului Nano, pana la masini electrice ce dezvolta echivalentul a peste 300 CP. Sunt prezente si vehicule cu trei roti, dar si masini de 1,5 milioane euro, cum e versiunea speciala Tricolore a Pagani Zonda.

Tot ca parte de adaptare trebuie amintit si faptul ca marci de top precum Ferrari si Porsche au adus masini hibride care, desi acum sunt la stadiul de concept, au peste cativa ani sanse sa intre in serie pentru a ajuta constructorii sa respecte regulile tot mai stringente privind emisiile.

Apoi, tot ca un semn al nevoii de adaptare la piete in schimbare, apare si un parteneriat ce acum ceva timp ar fi parut ciudat. Daimler, producatorul masinilor Mercedes si Smart, a batut palma cu BYD, un producator auto chinez, pentru a pune bazele in China a unei marci comune de masini electrice. BYD are o istorie cel putin interesanta si estimari si mai si. In 1995 producea baterii pentru telefoane Nokia, in 2005 a facut prima masina, anul trecut a produs 450.000 de automobile, dar obiectivul este ca in 15 ani sa fie cel mai mare producator auto mondial...

Geneva e asadar nu numai un salon al masinilor de vis, ci si al viselor de marire. Si e inundat nu doar de masini electrice si "verzi", ci si de optimism care ramane sa fie confirmat, sau nu, de datele de vanzari.

Vezi cum arata Dacia Duster, expusa pentru prima oara la Salonul Auto Geneva.

Lista completa de preturi pentru Dacia Duster.