Termenul de 1 iulie 2024 până la care toate companiile ar trebui să fie pregătite să transmită doar facturi electronice nu este fezabil, fiind încă multe probleme în procesul de implementare precum: lipsa de claritate a legislației, modalitatea de implementare și mapare a tranzacțiilor, sancțiunile aferente și mai ales termenele, care par din ce în ce mai puțin fezabile.

Tax-Talk-E-FacturaFoto: PwC România

În noul episod PwC Romania Tax Talks, Inge Abdulcair, Director Taxe, și Ramona Curta, Senior Manager, au discutat despre provocările sistemului de facturare electronică e-Factura.

Urmăriți episodul 7 al PwC Tax Talks aici:

Principalele declarații

Deși alte state membre au decis amânarea datei de implementare a facturării electronice, precum Polonia, Franța și Germania, în România, acest proces a mers pe repede-înainte, ca orice altă măsură de digitalizare, astfel încât există o serie de probleme la nivelul companiilor în procesul de implementare pe toți pilonii relevanți.

Nu cred în eliminarea facturilor pe hârtie de la 1 iulie 2024 pentru că avem atât de multe provocări.

Atunci când se lucrează la sistem, apar provocări pentru mediul de afaceri pentru că sunt întreruperi în planificarea pe care și-au făcut-o pentru testare, în corectarea erorilor.

Lipsa unei documentații complete, cu toate scenariile și mesajele de eroare creează dificultăți mediului de afaceri în procesul de testare. O altă provocare este lipsa de claritate a legislației și în zona de mapare a tranzacțiilor. Pentru a ne conforma, trebuie să consultăm standardul european, RO Cius, standardul UBL, și unele dintre reguli nu sunt întotdeauna aliniate.

Multe dintre restricții nu sunt implementate în sistem și atunci când încercăm să testăm, vedem că orice este posibil, ceea ce duce la o confuzie, și din nou întârzie procesul de implementare. Aș mai putea să enumăr aici și accesul în SPV al companiilor, pentru că știm că avem nevoie de acces pentru a accesa sistemul e- factura. Și sunt companii care până la 1 ianuarie 2024 nu aveau acces sau accesul este asigurat prin furnizori de servicii terți.

Mai întâmpinăm dificultăți în regândirea proceselor interne, precum procesul de analiză și aprobare a deconturilor angajaților, pentru că de la 1 iulie vom avea niște deconturi care nu mai au în spate facturile așa cum eram obișnuiți și vom vedea provocări în zona asta de reconciliere.

Posibilitatea emiterii facturilor în numele și pe seama furnizorilor a întârziat procesul de implementare pentru că, deși este o practică extrem de uzitată de mediul de afaceri în România în anumite industrii, precum automotive, retail, energie, nu a fost posibilă emiterea facturilor în numele și pe seama furnizorilor. Abia recent, ANAF a făcut posibilă încărcarea acestor tipuri de facturi.

Articol susținut de PwC România