Cu excepția unor sectoare privilegiate ca IT-ul, afectat totuși și el de pandemie, zilele astea se pare că toate companiile vor să angajeze pe cât mai puțini bani posibil. Însă acceptarea unui loc de muncă nu se rezumă doar la salariu iar un truc contraintuitiv simplu te poate ajuta cu decizia de a accepta sau nu oferta unui angajator.

birou-dreamstimeFoto: Dreamstime.com

În Statele Unite situația este oarecum diferită față de România, „Marea demisionare” dându-le de cap companiilor care rămân fără angajați profesioniști în contextul în care tot mai mulți americani preferă să iasă la pensie mai devreme de 62 de ani.

Însă sfatul oferit de Abbie Shipp, o profesoară de management de la Universitatea Texas, pentru cititorii CNBC se aplică pentru ambele țări.

Ea spune că luarea unei decizii rapide sub impulsul momentului este cel mai rău lucru posibil și oferă un truc contraintuitiv pentru a decide dacă o ofertă pentru un job chiar merită: pune accentul pe lucrurile negative.

De ce este importantă concentrarea pe lucrurile negative

Începe cu o listă de bază cu lucruri care îți plac și care nu îți plac cu privire la noua slujbă. Fă acest lucru pentru fiecare ofertă de angajare pe care o primești dar și pentru actualul loc de muncă.

Este important să te asiguri că slujba în sine, echipa cu care vei lucra și compania sunt potrivite pentru obiectivele tale profesionale și personale.

Dacă toate lucrurile „pro” par la fel de atractive și nu te ajută să iei o decizie, concentrează-te asupra listei de argumente „contra”.

„Lucrurile negative sunt cele care te vor face cel mai mult să dorești să părăsești o companie, așa că întreabă-te: pe care din acestea le poți tolera?”, explică Shipp.

Ea spune că în general oamenii nu se gândesc suficient de mult la aspectele negative ale unui loc de muncă sau cele din cadrul unei companii.

Persoanele au de regulă o aversiune față de riscuri așa că s-ar putea să îți dai seama mai bine care este locul de muncă potrivit pentru tine dacă pui accentul pe ceea ce nu ți-ar plăcea sau ceea ce ai putea pierde în urma unei schimbări, decât să te gândești la aspectele pozitive pe care ea ți le-ar putea aduce.

De exemplu, s-ar putea ca un angajator să îți ofere un salariu mai bun dar să aibă un program infernal care nu lasă loc de prea multă flexibilitate. Pe de altă parte, angajatorul s-ar putea să nu îți ofere un salariu de bază atât de atrăgător dar să plătească generos orele suplimentare.

„Când te angajezi la o companie nouă nu o să te gândești la contribuțiile pentru pensie. O să te gândești la orele și zilele libere. Timpul liber va fi elementul care te va bâzâi cel mai tare”, spune Shipp.

Importanța costurilor de oportunitate

Analizează de asemenea costurile de oportunitate ale schimbării locului de muncă și ce ai de câștigat sau pierdut din noul drum pe care încă nu ai pornit.

Cei care aleg să plece de la un loc de muncă pentru unul nou adesea o fac pentru un salariu mai bun dar schimbarea îți poate afecta, cel puțin temporar, finanțele și ascensiunea profesională, potrivit profesoarei.

Shipp mai spune că este important să nu uiți să ții cont de faptul că adaptarea la un nou job, care poate dura luni de zile, te poate epuiza mental.

„Gândiți-vă bine de tot la imaginea de ansamblu pe termen lung și la costuri, mai ales acum în pandemie. Te va ajuta cu adevărat un nou loc de muncă sau este mai importantă stabilitatea?”, explică aceasta.

Ea recomandă de asemenea consultarea cu persoane de încredere precum membrii familiei, prietenii sau colegii apropiați pentru a-ți da seama dacă schimbarea merită cu adevărat.

Ei îți pot oferi o perspectivă la care nu te-ai gândit în funcție de discuțiile pe care le-ai avut anterior cu ei despre ambițiile tale și ce îți dorești de la carieră.

Profesoara spune să te gândești la acest lucru ca și cum le-ai cere apropiaților să îți găsească breșe în argumente. El te poate ajuta să eviți ceea ce Shipp spune că majoritatea oamenilor au tendința să facă: să selecteze cu atenție informațiile care să îi ducă la decizia pe care vor să o ia.

Până la urmă cel mai important lucru este să îți acorzi suficient timp pentru a lua decizia cea mai potrivită pentru cariera și viața ta personală, spune Shipp, subliniind să „nu te lași dus de val”.