Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita, potrivit unui comunicat de presa, eliminarea supraaccizei de la 1 ianuarie 2016. UNTRR sustine ca ca, in primele sapte luni din 2015, a fost returnat catre transportatorii rutieri doar un procent de 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru 2015. De aceea, transportatorii considera ca aceasta facilitate este nefunctionala si ca supraacciza la combustibili ar trebui eliminata cat mai rapid, incepand cu 1 ianuarie 2016, asa cum prevedea initial Codul Fiscal. Motivele invocate sunt birocratizarea excesiva, perioadele de rambursare extrem de lungi si impredictibile.

De asemenea, scaderea drastica a volumului de carburant vandut in Romania a limitat castigul statului la sumele neplatite si la cele incasate din rata de schimb majorata cu 7,5%.

In perioada ianuarie-iulie 2015, s-au restituit numai 4,98 milioane lei (1,12 milioane euro) catre transportatori, suma aferenta pentru 172 de cereri, desi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro), se precizeaza in comunicatul de presa.

In 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar in luna decembrie au fost facute plati, cand au fost platite 7 cereri de rambursare in valoare totala de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adica 0,45%.

UNTRR afirma ca schema de rambursare a accizei suplimentare este nefunctionala, intrucat toti transportatorii rutieri romani care opereaza curse internationale alimenteaza in afara tarii, iar cei din zonele de frontiera, chiar daca nu fac transport international, au preferat sa alimenteze in afara tarii, iar transportatorii straini in tranzit au renuntat complet la alimentari cu carburant in Romania.

Din circa 5 miliarde litri de motorina si 2 miliarde de litri de benzina consumati in Romania anual, o scadere a consumului de motorina cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat cresterii accizei la motorina de la 330 euro/1000 litri - prag minim la nivel european atins de Romania la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1000 litri din aprilie 2014. In iulie 2014, Institutul National de Statistica indica o scadere de 18,5% a valorii carburantului vandut in Romania, mai arata UNTRR.

Potrivit acestuia, pentru a recupera, statul roman calculeaza rata de schimb pentru plata accizelor la carburanti intr-un mod ingenios la o rata de 4,7380 lei, in loc de 4,4093 (rata din prima zi lucratoare a Bancii Centrale Europene, rata obligatorie pana la atingerea pragului minim al accizelor la carburanti in UE), majorand cu 7,45% valoarea colectata in lei. Aceasta rata de schimb originala ar insemna o acciza de 430 euro/1000 litri calculata la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decat rata minima reglementata la nivelul UE- avand in vedere ca TVA se adauga pretului final si accizei, doar ca aceasta majorare de 7 centi si rata de schimb originala, cu tot cu TVA - contribuie la majorarea cu 12,4 eurocenti/litru de motorina.

Romania a atins nivelul obligatoriu in UE al accizelor la motorina de 330 euro/1000 litri inca din 01.01.2013, iar la benzina 359 euro/1000 litri inca din 01.01.2011. In aprilie 2014 ambele au fost majorate cu 7 eurocenti/litru (70 euro/1000 litri) reprezentand o crestere cu 21,2% a accizei la motorina de la la 330,395 euro/1000 litri la 400,59 euro/1000 litri, iar pentru benzina fara plumb reprezinta o crestere cu 19,4% a accizei de la 359,59 euro/1000 litri la 429,59 euro/1000 litri. Aceasta majorare a adus o crestere de minimum 6,5% a pretului final al carburantilor! Rata de schimb originala mai adauga aproximativ 3% la pretul final al carburantilor. In total, carburantul este cu 10% mai scump exclusiv datorita statului roman, deasupra oricarei cerinte europene, in conditiile unui TVA de 24%. Fara acciza suplimentara, fara rata de schimb inventata si cu TVA 19%, motorina ar fi mai ieftina cu 15% in Romania, mai sustine UNTRR.

Prevederile Directivei 96/2003 se aplica in alte 6 tari membre ale Uniunii Europene, unde exista practica returnarii accizelor la motorina pentru utilizatorii profesionisti, fara incadrarea acestei proceduri la ajutor de stat, avand in vedere ca statul nu da nimic de la el, ci ii restituie utilizatorului (doar pentru autovehiculele eligibile mentionate la Art 7 al directivei) o suma din cea platita deja de utilizator statului, fara ca valoarea platita de utilizator, considerand si rambursarea, sa coboare sub pragul minim al accizei la nivel european: in 2014 Ungaria 17 forinti/litru (0,055 euro/litru sau 55 euro/1000 litri), din 2015 Ungaria 11 forinti/litru (0,035 euro/litru sau 35 euro/1000 litri), Spania 48 euro/1000 litri, Slovenia 74,88 euro/1000 litri, Italia 214 euro/1000 litri, Belgia 76,3 euro/1000 litri, Franta 47,4 euro/1000 litri.

Transportatorii mai spun ca avand cele mai mici valori de rambursat, Romania dovedeste ca este incapabila sa administreze acest sistem, si sa restituie 0,04 euro/litru sau 40 euro/1000 litri asa cum se mentioneaza si in nota de fundamentare a propunerii de renuntare la acest sistem si la supraacciza in sine. Castigul statului roman este limitat pe fondul scaderii consumului profesionistilor si amatorilor la "ciupeala" din sumele ramase din bugetul alocat pentru rambursare si neplatit, precum si din rata schimb.

"Inventata cu 7,5% mai sus decat cea utilizata de statele membre, doar ca sa nu ni se para ca ne majoreaza prea tare acciza. Mai onest ar fi fost sa majoreze acciza cu 10 eurocenti/litru si sa aplice rata de schimb leu/euro recomandata in reglemenatarile europene, decat sa ne majoreze cu 7 eurocenti/litru, si sa ajungem sa platim, prin inventii locale, tot 10 eurocenti/litru. Pe cand putem sa traim in lumina si sa iesim din aceasta obscuritate? Ar trebui ca statul roman sa inteleaga ca este in competitie cu statele din jur si cu toate din lume, iar pentru a fi mai puternic trebuie sa isi ajute mediul economic si companiile sa fie mai puternice", se mai precizeaza in comunicat.

"Transportatorii romani privesc cu neincredere ultimele discutii din jurul Codului Fiscal care prevad mentinerea supraaccizei la carburanti pana la 1 ianuarie 2017. Ne bucura reducerea TVA de la 24% la 20%, deoarece inseamna o scadere a pretului la motorina, insa suntem ingrijorati de mentinerea accizei suplimentare, deoarece, pana in prezent, nu a adus efectele scontate - incasarile la buget au scazut, schema de rambursare nu functioneaza, iar kilometrii de autostrada promisi nu au fost realizati. In ceea ce priveste restituirea de accize, lipsa de coerenta si functionalitatea dezastruoasa fac inutila masura si toata lumea pierde", a declarat Radu Dinescu, Secretarul General al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.

"Statul se apara si ne considera evazionisti pentru ca nu aplicam sistemul lui dovedit contorsionat, discriminatoriu, scump si inutil. Transportatorii, ca orice oameni de afaceri, isi doresc predictibilitate, ceea este exclus cand vorbim de rambursarea accizei suplimentare. Transportatorii care au ales sa alimenteze in Ungaria incepand cu aprilie 2014, au suportat costul unui flux de bani majorat in primele 2 luni, in special datorita TVA de 27%, intrand intr-un ritm normal si predictibil dupa prima recuperare de TVA si acciza suplimentara de, 5,5 eurocenti/litru, bani recuperati incepand cu luna iunie 2014. De ce ar vrea cineva sa incerce sa inceapa sa creada in miracolele administratiei din Romania, cand are posibilitatea sa traiasca in realitatea confortabila a altor administratii functionale care inteleg ca pentru a-si atinge scopul de a incasa mai multi bani, trebuie sa ofere ceva in schimb celor de la care ia acesti bani: decontare lunara, compensarea eventualelor datorii la bugetul de stat, asa cum face guvernul ungar. In Romania, firmele romanesti in insolventa si cele cu datorii la bugetul de stat nu sunt eligibile! Firmele de transport din oricare din celelalte 27 state membre UE, pot recupera acciza din Romania fara sa fie conditionate sa nu fie in insolventa sau de datorii catre statele din care provin", sustine UNTRR. Uniunea Transportatorilor mai considera ca pretul in scadere al petrolului pare sa incurce socotelile statului roman. Daca acciza are valori fixe in euro si umflate artificial in lei, TVA este un procent aplicat unui pret in scadere, sumele astfel colectate diminuandu-se proportional cu scaderea pretului carburantilor.