Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, a trimis, marți, Corpul de Control al ministrului la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța SA – CN APMC. Potrivit Ministerului Transporturilor, motivul controlului ar fi verificarea modului în care a fost respectată legislația privind guvernanța corporativă.

Portul ConstantaFoto: AGERPRES

"În cadrul acțiunii de control vor fi verificate aspectele referitoare la respectarea și implementarea dispozițiilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare precum și alte aspecte ce țin de activitatea companiei", se arată într-un comunicat al ministerului.

Fondul Proprietatea a reclamat, zilele trecute, în calitate de acționar minoritar, lipsa de transparență în numirile din Consiliul de Administrație al Portului Constanța. Fondul Proprietatea s-a arătat, potrivit unui comunicat de presă, foarte dezamăgit de deciziile luate la ultima Adunare Generală ordinară a Acţionarilor (AGA) a C.N. Administraţia Porturilor Maritime S.A. Constanţa (“Portul Constanţa”/ “APM”), desfăşurată pe 17 decembrie 2018, cu privire la numirea a patru membri cu mandate depline în Consiliul de Asministraţie. Numirile au fost efectuate fără comunicarea transparentă, anterioară AGA, a oricărei informaţii cu privire la numele candidaţilor, pregătirea lor profesională şi procesele de selecţie care au dus la nominalizarea lor, susține Fondul Proprietatea.

Acesta mai spune că a semnalat aceste încălcări ale transparenţei înainte de AGA, însă Ministerul Transporturilor, acţionarul majoritar al APM, a mers mai departe cu decizia de a numi noi membri ai Consiliului de Administraţie şi nu a respectat legislaţia guvernanţei corporative, care este în vigoare. Componenţa actuală a Consiliului include doi directori executivi ai companiei, în timp ce doi alţi membri se află, în opina Fondului Proprietatea, într-un potenţial conflict de interese, date fiind locurile lor de muncă şi afilierea profesională.

“Fondul Proprietatea nu a primit înaintea AGA nicio informaţie privitoare la candidaţii pentru Consiliul de Administraţie al APM, ceea ce a dovedit încă o dată lipsa totală de bunăcredinţă a Ministerului Transporturilor de a se supune obligaţiilor legale privind transparenţa. Mai mult, dintre cei 4 noi membri numiţi, 3 au activat deja ca membri interimari în Board, o situaţie care ridică serioase întrebări privind corectitudinea procesului de selecţie”, a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Investments Limited şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

În acest context, Organizaţia Patronală Constanţa Port Business Association (CPBA) şi Fondul Proprietatea, în calitate de acţionar, au contestat în instanţă legalitatea numirii noului Consiliu de Administraţie (CA) al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa.

În sesizarea depusă în instanţă se arată că pe data de 3 decembrie este publicată o completare la convocatorul iniţial, privind revocarea unor membri ai Consiliului de Administraţie - fără nominalizări, numirea unor noi membri CA - fără persoanele propuse, aprobarea contractului-cadru de mandat şi aprobarea remuneraţiei lunare a membrilor CA, potrivit Agerpres.

"La 17 decembrie 2018, AGA CNAPM a votat toate punctele de pe ordinea de zi. Cu alte cuvinte, pare că s-a simulat ţinerea unei AGA având ca obiect discutarea unor chestiuni fireşti pentru activitatea curentă - chestiuni pe care AGA le-a ignorat ulterior - pentru a disimula o agendă mai obscură, respectiv cea referitoare la schimbarea CA-ului în mod nelegal şi nestatutar. Procedând astfel, reprezentanţii acţionarului majoritar al CNAPM au împiedicat acţionarul minoritar şi terţii interesaţi - cum ar fi organizaţia noastră - să ia cunoştinţă de agenda reală a AGA în termenul legal de 30 de zile şi să îşi exercite dreptul de a face propuneri, completări sau de a adresa întrebări cu privire la agendă, aşa cum legea le prevede. În plus, s-au încălcat obligaţii legale de transparenţă cu privire la agenda AGA, nedivulgând identitatea membrilor propuşi spre revocare şi, mai important, identitatea şi calificarea profesională a candidaţilor propuşi pentru numire, cu ignorarea flagrantă a prevederilor OUG nr. 109/2011 şi ale Legii nr. 31/1990", se arată într-un comunicat de presă al CPBA citat de Agerpes.

Ministerul Transporturilor este acționar majoritar al Portului Constanța, cu o participație de 80%, iar Fondul Proprietatea deține 20%. În perioada în care a avut loc ședința AGA, ministru al transporturilor era Lucian Șova.

Potrivit datelor plublicate pe site-ul Portului Constanța, membrii Consiliului de Administrație sunt Elena Petrașcu (președinte), Nicolae Dan Tivilichi, Daniel Adrian Naftali, Gabriela Murgeanu, Daniela Șerban, Ghiorghe Bătrînica și Mircea Burlacu.