Cum ar putea arăta magazinul viitorului? Vom fi serviți de roboți controlați de Inteligența artificială care, folosind tehnologia de recunoaștere facială pentru a ne „ghici” starea de spirit sau verificându-ne genul de produse cumpărate în trecut? Vor exista din loc în loc asistenți personali activați prin voce care își vor arăta direct pe telefon disponibilitatea, culoarea și mărimea articolelor de îmbrăcăminte pe care le cauți?

A patra ediție a Zilei Naționale a Comerțului Electronic Foto: Hotnews / Luminita Toma

Îți vei putea imprima 3D tricoul pe care și-l dorești? Iar la plecare, dronele îți vor lăsa în fața ușii cutiile cu cumpărături? Sau poate că îți vei face shoppingul din sufragerie, folosind cabine de probă virtuale și căști de realitate virtuală. Dronele vor lăsa apoi livrările în curtea din spate sau pe treptele din față.

Oricât de fanteziste ar suna acum aceste inovații, nici una nu este ne-plauzibilă în următorii 5-10 ani.

Dar este acesta este oare genul de experiență pe care și-o doresc cu adevărat clienții? Zeci de retaileri de top și mărci de modă spun din ce în ce mai mult nu.

În timp ce, în zilele noastre, consumatorii consideră că un magazin futurist s-ar baza pe inteligența artificială, pentru a contribui la crearea unui mediu de cumpărare mai eficient, personalizat și interactiv, în care tehnologia este folosită pentru a îmbunătăți experiența clienților, realizatorii studiului insistă pe necesitatea interacțiunii umane puse în prim-plan: „pentru că în felul acesta putem rămâne conectați cu clienții noștri și e mai bine să avem instrumentele AI în zona de back-end, în spate, cea de dezvoltare, care ne ajută pe partea de eficientizare a proceselor interne”, spune fondatoarea companiei de Marketing și Consulting, Cori Cimpoca, în cadrul Zilei Naționale a Comerțului Electronic.

Magazinul Viitorului ar trebui să ofere consumatorilor o experiență High-Tech (36%), High-End (35%), accesibilă ca preț (7%), dar și una sustenabilă, menționată doar de 1% din respondenții studiului MKOR: „Magazinul viitorului din perspectiva consumatorilor”, prezentat Cimpoca.

Conform respondenților acestui studiu, beneficiile pe care cumpărătorii și le doresc în Magazinul Viitorului țin de buna pregătire a personalului, diversitatea de produse, organizarea eficientă, dar - cu precădere - aceștia au menționat prețurile avantajoase, produsele de calitate, dar și nivelul înalt de digitalizare.

Cei mai mulți dintre consumatori (31%) își doresc o experiență digitală în cadrul procesului de cumpărare. Astfel, Magazinul viitorului ar trebui să includă tehnologii menite să îl optimizeze, prin asigurarea digitalizării, dar și abordarea inovativă a experienței de cumpărare, potrivit datelor Consumer Trends.Live, studiu MKOR.

Printre alte preferințe ale consumatorilor, în ideea prefigurării conceptului de Magazin al viitorului, se mai numără și existența cabinelor de probă virtuale, a roboților care să așeze marfa pe raft, posibilitatea de vizualizare 3D a produselor, toate acestea într-o perfectă armonie cu elementele tradiționale ale comerțului, arată studiul MKOR, cu referire la verbatimele unor femei cu vârste cuprinse între 23 și 43 de ani.

În ceea ce privește numărul scăzut al consumatorilor care iau în calcul o experiență de cumpărare sustenabilă, una care, printre altele, implică procurarea produselor ecologice, bio, ambalaje reciclabile ș.a., fondatoarea MKOR susține că nu e neapărat că românii nu ar încuraja această tendința, doar că, după cum spune ea, nu ar reprezenta neapărat o prioritate.

„Poate că ar trebui în calitate de retaileri, de organizații, să ne gândim cum putem comunica mai bine tema aceasta a sustenabilității, mai ales că este un subiect foarte important pentru generația Z, tinerii de până în 24 de ani, viitorii consumatori”, explică Cori Cimpoca.

Potrivit studiului MKOR, topul primilor șapte retailer digitali include: Carrefour (19%), Kaufland (18%), Lidl și Auchan (16%), eMAG (11%), Altex (10%) și Dedeman (9%).

Cea de-a patra ediție a Zilei Naționale a Comerțului Electronic a fost organizată pe 18 octombrie, în sediul NORD Events Center by Globalworth de către Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO). În cadrul evenimentului au mai fost, de asemenea, abordate tendințele în comerțul electronic global din 2024 și, în alte două paneluri de discuții: creșterea încasărilor la bugetul de stat prin digitalizare și stimularea plăților electronice, precum și dezvoltare economică prin inovație și internaționalizare

Luminița Toma