Autoritățile de reglementare europene nu s-au lăsat convinse de planul anunțat de Meta, compania fondată de Mark Zuckerberg ce deține Facebook și Instagram, de a se conforma cu reglementările UE privind protejarea datelor personale, relatează Reuters.

Mark Zuckerberg pe FacebookFoto: Rokas Tenys, Dreamstime.com

Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB) a anunțat miercuri după-amiaza că a extins interdicția impusă inițial de Norvegia în ceea ce privește „publicitatea personalizată”, cea pe care se bazează modelul de afaceri al Meta, pentru a acoperi toate cele 30 de state membre ale Uniunii Europene și Zonei Economice Europene.

EDPB a anunțat de asemenea că a transmis decizia sa autorității de reglementare a datelor din Irlanda, țară în care se află sediul european al Meta, și că i-a dat un termen de două săptămâni pentru a impune o interdicție permanentă asupra acestui tip de reclame folosite de platformele Meta.

„EDPB a adoptat pe 27 octombrie o decizie obligatorie (...) de a impune o interdicție asupra procesării datelor personale pentru publicitate comportamentală, în virtutea bazelor contractuale și intereselor legitime din întreaga Zonă Economică Europeană”, a declarat instituția într-un comunicat remis Reuters.

Meta a amintit miercuri, după anunțarea deciziei, că a prezentat deja luni un sistem de abonamente contracost pe care îl va pune la dispoziția utilizatorilor săi din Europa, începând cu luna noiembrie, pentru a se conforma reglementărilor UE.

„Membrii EDPB au fost pe deplin la curent cu acest plan de săptămâni de zile și eram deja în întregime angajați cu ei pentru a ajunge la un rezultat mulțumitor pentru toate părțile”, a declarat un purtător de cuvânt al Meta.

„Această evoluție ignoră nejustificat acel proces de reglementare atent și robust”, a acuzat acesta.

O parte a problemelor Meta din Europa au început în Norvegia

Meta este amendată deja zilnic în Norvegia cu un milion de coroane (aproximativ 90.000 de dolari) deoarece încalcă reglementările privind respectarea datelor personale ale utilizatorilor pentru a-i ținti cu reclame personalizate, un model de afaceri folosit însă și de alte mari companii tech.

Datatilsynet, autoritatea norvegiană de reglementare în domeniu, anunțase în luna septembrie că a transmis mai departe dosarul autorităților europene întrucât amenda era valabilă doar în Norvegia și urma să expire pe 3 noiembrie.

Aceasta va deveni însă acum una permanentă. Norvegia nu este una dintre țările membre ale Uniunii Europene, dar face parte din piața unică a blocului comunitar.

Deocamdată nu este clar care va fi următoarea mutare a Meta, ținând cont că alternativele par a fi renunțarea la reclamele personalizate, care i-ar afecta puternic veniturile din Europa, sau introducerea exclusivă a abonamentelor cu plată, care i-ar afecta probabil și mai puternic numărul de utilizatori.

Planul anunțat luni de compania lui Mark Zuckerberg prevedea ca utilizatorii care sunt nemulțumiți de folosirea datelor lor personale să poată opta pentru un abonament contracost, iar ceilalți să rămână pe modelul gratuit.

Însă acum este evident că EDPB nu a fost convins de această „soluție” găsită de Meta pentru a se conforma în aparență reglementărilor europene.

FOTO Articol: © Rokas Tenys | Dreamstime.com